رنگ خود تمیز شونده نانو

رنگ خود تمیز شونده نانو
نانو و رنگ

پوشش رنگ خود تمیز شونده نانو بر روی سطوح مختلف در ساختمان استفاده می‌شود. بعد از تمام شدن کار ساختمان نگهداری بخش‌های مختلف ساختمان از جمله نماهای بیرونی و داخلی آن اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. شستشوی مداوم سطوح ساختمان مثل دیوارها و نماها می تواند در طول زمان، باعث رنگ پریدگی و فرسایش آن‌ها شود و منظره ناخوشایندی را به ساختمان بدهد. همچنین به کارگیری نیروی انسانی برای تمیزسازی ساختمان، هزینه ای را به دنبال دارد. برای رفع این مشکلات، کاربرد فناوری نانو در رنگ‌های خود تمیزشونده، پیشرفت چشم گیری داشته است. با ما همراه باشید تا در رابطه با قیمت خرید رنگ خود تمیز شونده نانو بررسی مختصری داشته باشیم.

عملکرد رنگ خود تمیز شونده نانو

سطحی که با رنگ خود تمیز شونده پوشش داده می‌شود، این قابلیت را دارد که با استفاده از آب به خوبی تمیز شود. زاویه تماسی که بین آب و سطح ایجاد می شود پدیده خود تمیز شوندگی را به وجود می آورد. در محل تماس مایع با سطح جامد یک زاویه تماس در فصل مشترک سه حالت گاز، مایع و جامد تشکیل می شود. در نتیجه آلودگی ها به قطرات آب می چسبند و به راحتی سطح را تمیز می‌کنند. ایجاد سطوح آب گریز و آب دوست حاصل استفاده فناوری نانو و ساخت خواص و ویژگی های متفاوت در ابعاد نانومتری است.

نحوه عملکرد رنگ خود تمیز شونده نانو به دو خاصیت آب دوستی و فتوکاتالیستی برمی‌گردد، که باعث ایجاد پدیده خود تمیز شوندگی می‌شوند. سطحی که در مجاورت نور خورشید قرار دارد و بر روی آن پوشش خود تمیز شونده استفاده شده از طریق فرآیند فتوکاتالیست می‌تواند آلودگی های سطح را تجزیه کند و باعث تمیزی سطوح شود. همچنین در صورتی که رنگ خود تمیز شونده خاصیت آب دوستی داشته باشد آب بر روی سطوح به شکل لایه نازکی پخش می‌شود و آلودگی‌ها به دلیل خاصیت فتوکاتالیستی رنگ از سطوح جدا شده و با نفوذ لایه نازک آب به زیر لایه آلودگی، سطوح تمیز می‌شوند.

تولید رنگ‌ خود تمیز شونده

تولید رنگ‌ خود تمیز شونده

این رنگ یا پوشش خود تمیز شونده در نتیجه کار روی نانو ذرات اکسید روی است که الهام گرفته از طبیعت هست. به عنوان مثال سطح برگ گل نیلوفر یا بال پروانه ها دارای خاصیت خود تمیز شوندگی هستند. این قابلیت کاربردی زیادی در صنعت نساجی، شیشه پنجره ها و صفحات خورشیدی دارد. این پدیده باعث کاهش هزینه های نگهداری سطوح شده و فواصل زمانی برای تمیز کردن تجهیزات و سطوح را افزایش می دهد.

رنگ خود تمیز شونده نانو به صورت پوششی رزینی حاوی رنگدانه اصلاح شده اکسید روی است که خواص آب دوستی و فتوکاتالیستی دارد. این خاصیت موجب می شود آلودگی های روی سطوح که در معرض نور خورشید هستند با نانو ذرات پوشش خود تمیز شونده واکنش دهند و به آسانی از روی سطح زدوده شوند.

انواع پوشش رنگ خود تمیز شونده

دو گروه پوشش خود تمیز شونده آب گریز و آب دوست وجود دارد که هر دو می توانند با استفاده از آب آلودگی های سطوح را تمیز کنند.

رنگ خود تمیز شونده آب دوست

زاویه تماسی که بین سطح و آب روی آن تشکیل می شود نوع آب گریز یا آب دوست بودن پوشش نانو را مشخص می کند؛ در گروه رنگ خود تمیز شونده آب دوست این زاویه تماس کمتر از 90 درجه است. پوشش خود تمیز شونده آب دوست با تشکیل ورقه های نازک آب بر روی سطح می‌تواند آلودگی ها را با خود حرکت دهد و سطوح را تمیز کند. انرژی سطحی این نوع رنگ خود تمیز شونده نانو در مقایسه با نوع آب گریز آن بسیار بالا است. چنانچه زاویه تماس سطوح با آب سطح آن ها نزدیک با صفر باشد آن رنگ خود تمیز شونده ابر آب دوست نامیده می‌شود.

رنگ خود تمیز شونده نانو آب گریز

رنگ خود تمیز شونده نانو آب گریز

در نوع آب گریز زمانی که سطح به آب آغشته می شود قطرات آب به صورت کروی شکل در می آیند و با لغزش روی سطوح آلودگی ها را از بین می برد. زاویه تماس تشکیل شده بین سطوح و قطرات آب در نوع پوشش نانو آب گریز بیشتر از 90 درجه است. انرژی سطح رنگ خود تمیز شونده آب گریز بسیار پایین است و اگر زاویه تماس بیشتر از 150 درجه باشد به آن رنگ خود تمیز شونده نانو ابر آب گریز می‌گویند.

کاربرد فناوری نانو در رنگهای خودتمیزشونده

 اصلاح ساختاری نواری ذرات و کاهش اندازه ها آن ها می تواند باعث بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی و افزایش اثر خود تمیز شوندگی این رنگ‌ها شود. این پوشش خود تمیز شونده حتی بر روی سطوحی که از قبل رنگ آمیزی شده اند نیز کاربرد دارد. پوشش خود تمیز شونده به صورت رنگ خود تمیز شونده نانو به واسطه ویژگی‌هایی که دارد در مکان‌های مختلف برای کاربردهای فراوانی استفاده می‌شود.

  •  رنگ خود تمیز شونده نانو، در صنعت ساختمان سازی برای محافظت از نماهای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده می‌شود.
  • استفاده از رنگ خود تمیز شونده به عنوان پوششی صددرصد بهداشتی، برای سطوح مختلف در صنایع غذایی و دارویی
  • به کارگیری رنگ خود تمیز شونده نانو بر روی سطوح ساختمانی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی برای مانعی برای رشد میکروب ها و باکتری ها
  • محافظت از زیبایی نمای بیرونی ساختمان ها در مقابل آلودگی جوی و محیطی و دوام زیبایی آن تا 10 سال بعد از استفاده پوشش خود تمیز شونده
با پیشرفت فناوری نانو در صنعت رنگ، باعث به وجود آمدن رنگ‌هایی با قابلیت خود تمیز شوندگی شده است. این نوع رنگ‌ها در نما های داخلی و خارجی ساختمان کاربرد زیادی دارد. رنگ خود تمیز شونده با قابلیت مواد نانو سبب حفظ شدن طول و عمر رنگ نما و تمیز ماندن آن تا 10 سال آینده است. قیمت خرید رنگ خود تمیز شونده نانو یک هزینه عاقلانه و به صرفه برای یک رنگ نمای مناسب است.

 

جمع بندی

رنگ خود تمیز شونده با استفاده از خواص فتوکاتالیستی نانو ذرات دی اکسید تیتانیم ساخته می‌شود که معروف‌ترین رنگدانه سفید در بحث خود تمیز شوندگی است. اکنون رنگ اکریلیک پایه آب خود تمیز شونده توسط شرکت های داخلی به بازار عرضه می شود که برای استفاده روی سطوح مختلف مناسب است.  شما می‌توانید جهت هرگونه اطلاعات بیشتر، اعم از استعلام قیمت خرید رنگ خود تمیز شونده نانو می‌توانید، از کارشناسان فروش شرکت نانو پارس راهنمایی بگیرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.