عایق حرارت ساختمان و انواع آن

عایق حرارت ساختمان و انواع آن
نگهداری ساختمان

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و گسترش شهرها مصرف انواع انرژی، بیش از گذشته شده است و از طرفی بهای آن هم روز به روز در حال افزایش است؛ به همین دلیل، مهندسان شهری به فکر راه هایی هستند تا از اتلاف انرژی پیشگیری کنند؛ یکی از این راه ها استفاده از انواع عایق، از جمله عایق حرارت در ساختمان ها است؛ به دلیل این که این موضوع، این روزها در ساخت انواع سازه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصمیم گرفتیم تا درباره عایق حرارت و انواع آن در این مقاله صحبت کنیم؛ پس اگر این موضوع برای شما هم جالب توجه است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از عایق حرارت ساختمان امروزه یکی از ملزومات ساختمان سازی است با این حال پیش از انتخاب عایق حرارت، حتماً باید از انواع آن اطلاع داشته باشید.

عایق حرارت چیست؟

عایق حرارت به محصولاتی گفته می شود که مانع انتقال حرارت از محیطی به محیط دیگر می شوند.  به بیان دیگر با استفاده از عایق حرارت می توان مانع انتقال حرارت و همین طور اتلاف انرژی در انواع سازه ها شد.

هر چند که ممکن است استفاده از انواع عایق حرارتی ساختمان، هزینه ساخت آن را افزایش دهد، ولی این کار در طولانی مدت مقرون به صرفه خواهد بود. هم چنین  عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان نظیر کف، سقف، دیوارهای جانبی، لوله ها و سطوح داغ و سرد موجب افزایش بازدهی انرژی مصرفی می شود. طبق مطالعات انجام شده، استفاده از عایق حرارت در ساختمان باعث صرفه جویی 45 تا 55 درصدی در مصرف انرژی می شود.

انواع عایق حرارتی ساختمان

در صنعت ساختمان سازی معمولاً از انواع عایق‌ حرارت برای دیوارها، کف، پنجره‌ ها و … استفاده می ‌شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

پشم سنگ: پشم سنگ بهترین عایق حرارت ساختمان است.  این ماده در واقع از سنگ‌ های آذرین به دست می آید و مزایای زیادی دارد از آن جمله این که سبک است و به سادگی می توان از آن استفاده کرد؛ هم چنین در مقابل رطوبت هم مقاومت بالایی دارد. پشم سنگ معمولاً بعد از خشک شدن به حالت اولیه باز می گردد. اغلب افراد به دلیل این که پشم سنگ یک عایق حرارتی نسوز است از آن استفاده می کنند؛ هم چنین این ماده ماندگاری بالایی دارد.

پشم شیشه: پشم شیشه همان طور که از نام آن پیداست، از تارهای شیشه و پشم ساخته می شود. این عایق حرارت، در برابر رشد انواع قارچ‌ ها مقاوم است و کپک در آن‌ نفوذ نمی‌ کند ولی میزان مقاومت آن در برابر رطوبت کم است، به همین دلیل در هنگام نصب این عایق، حتماً باید از یک لایه نازک نایلون استفاده کرد. پشم شیشه بسیار سبک و نصب آن آسان است.

الیاف معدنی: الیاف معدنی یکی دیگر از انواع عایق حرارت ساختمان است که برای ساخت آن از سنگ آتش‌ فشانی دیرذوب استفاده می ‌شود، عایق الیاف معدنی، در مقابل حرارت پایدار است و به دلیل این که رطوبت در آن نفوذ نمی کند، قارچ ها نیز امکان رشد در آن را نخواهند داشت. هم چنین این نوع عایق‌، در برابر حرارت مقاوم و غیر قابل اشتعال است.

شیشه اسفنجی: در ساخت عایق شیشه اسفنجی، از شیشه خالص استفاده می شود و می تواند ۲۰ برابر حالت اولیه منبسط شود. عایق شیشه اسفنجی از پایداری بالایی برخوردار است و تحمل فشار زیاد را دارد، هم چنین در برابر نفوذ رطوبت مقاوم بوده و غیر قابل اشتعال است. در صورتی که نگران وجود حشرات هستید هم این عایق برای شما مفید خواهد بود.

پرلیت: پرلیت هم یکی از انواع عایق حرارت ساختمان است که طرفداران خود را دارد و مهم ترین مزیت آن این است که می تواند تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌ گراد دما را تحمل کند. مقاومت در مقابل حرارت زیاد موجب شده که این نوع عایق ساختمان را بتوان غیرقابل اشتعال دانست. با استفاده از این نوع عایق مثل این می ماند که از عایق صوتی استفاده کرده اید و هم چنین این عایق در برابر انواع اسیدها، غیر قابل نفوذ است. پرلیت در مقابل رشد انواع قارچ ‌ها و ورود حشرات موذی مانند موریانه نیز مقاوم است.

عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده: به منظور ساخت عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده، از ترکیب دانه ‌های چوب‌پنبه و با صمغ طبیعی استفاده می شود. این نوع عایق‌ توانایی تحمل فشار زیاد را دارند ولی در مقابل کشش مقاومت کمی دارند. هم چنین عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده در مقابل نفوذ رطوبت و سایش مقاوم است و در زمان نصب برای جلوگیری از شکستگی آن ها، باید تکیه گاه داشته باشند.

عایق ‌های پلاستیکی: از آن جایی که انواع پلاستیک در بازار موجود است، به تبع آن انواع عایق های پلاستیکی هم در دسترس هستند که می توان از هر یک از آن ها به منظور خاصی استفاده کرد. به طور کلی عایق ‌های پلاستیکی وزن کمی دارند و معمولاً استفاده و نصب آن ها هم آسان است. برخی از انواع عایق حرارت پلاستیکی عبارتند از:

  • نیتریل فوم
  • فنولیک
  • پلی وینیل کلراید
  • پلی اتیلن
  • فومEPDM
  • فوم ‌های پلی استایرن
  • پلی یورتان
  • اوره فرم آلدئید
  • نیتریل فوم

تخته های فیبری : به منظور ساخت عایق تخته های فیبری، پشم نمد را فشرده و با الیاف گیاهی ترکیب می ‌کنند. این نوع عایق استحکام مکانیکی بالایی دارد  و برابر حرارت مقاوم است، اما معایب بزرگی هم دارد از جمله این که آب و رطوبت را جذب می کند و خاصیت عایقی خود را از دست می دهد، هم چنین در مقابل آتش به شدت قابل اشتعال است.

تجهیزات عایق حرارت برای ساختتمان

سخن پایانی

برای پیشگیری از اتلاف انرژی و صرفه جویی در هزینه ها استفاده از انواع عایق پیشنهاد می شود؛ هر چند که نصب عایق حرارت ساختمان ممکن است گران قیمت به نظر برسد ولی مطمئن باشید که در طولانی مدت، این کار به سود شما تمام خواهد شد. امروزه انواع عایق حرارت در دسترس است از جمله پشم سنگ، پشم شیشه، الیاف معدنی، شیشه اسفنجی، پرلیت، عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده، تخته های فیبری و عایق های پلاستیکی که هر یک ویژگی خاص خود را دارا هستند. در انتها و جمع بندی کلی؛ شما را با تجهیزات عایق حرارتی ساختمان آشنا کردیم، اما پیشنهاد می‌کنیم که به صفحه رنگ عایق حرارتی فروشگاه نانوپارس هم یک‌سری بزنید و با توجه به توضیحات داده شده در آن صفحه یک جمع بندی با مواردی که در اینجا گفته شد، انجام دهید و تفاوت مقرون به صرفه بودن این محصولات را باهم بسنجید و اگر برایتان سوالی بود در قسمت دیدگاه همین صفحه سوالات خود را با ما و بقیه به اشتراک بگذارید.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.