انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان

بهترین سنگ نمای ساختمان
نانو و ساختمان

یکی از متداول ترین نوع نماها برای ساختمان ها نمای سنگی است که در سبک های مختلف نظیر مینیمال، رومی و مدرن  طراحی می‌شود. هر یک از انواع سنگ نما با توجه به متریالی که در ساخت آن ها به کار رفته است برای شرایط آب و هوایی خاصی مناسب هستند. در این مقاله سعی شده اطلاعات مفیدی در مورد سنگ نما و انواع و مزایا و معایب آن ارائه شود.

ویژگی های سنگ نما

مهم ترین ویژگی های سنگ نما

۱.دوام و ماندگاری: هنگام انتخاب نمای سنگی ساختمان توجه به دوام و مقاومت آن در برابر فشار، ضربه و عوامل جوی بسیار مهم است. انواع سنگ نما دارای ساختار و کانی های تشکیل دهنده مختلف هستند که هر یک مقاومت های متفاوتی دارند.

2.مقاومت در برابر آلودگی و باران های اسیدی: زمانی که برای ساختمان های شهرهای جنوبی می‌خواهیم سنگ نما انتخاب کنیم باید باران های اسیدی را مدنظر داشته باشیم. به دلیل شرایط جوی نامناسب آلودگی به راحتی به داخل نمای سنگی نفوذ می‌کند و بعد از مدتی نما کدر شده و زیبایی خود را از دست می‌دهد. برای مناطق صنعتی با هوای آلوده بهترین سنگ نما، تراورتن های تیره مانند تراورتن خرمایی است؛ البته سنگ های چینی و گرانیت چون به راحتی تمیز می‌شوند برای چنین مناطقی گزینه مناسبی هستند ولی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

3.همخوانی با معماری ساختمان: متناسب با سبک ساختمان می‌توان سنگ نمای مناسب را انتخاب کرد تا ساختمان جلوه زیبایی داشته باشد.

  1. چسبندگی به نما: برای نصب نمای سنگی ساختمان از مواد مختلفی نظیر دوغاب سیمان و اسکوپ استفاده می‌شود. هر یک از این مواد برای سنگ های خاصی کاربرد دارند؛ برای مثال برای نصب سنگ نما تراورتن که دارای تخلخل مناسب است از دوغاب سیمان استفاده می‌شود. همچنین سنگ نما گرانیت تخلخل پایینی دارد و برای نصب آن اسکوپ به کار می‌رود.

نکته مهم: در ساختمان های با ارتفاع بالا باید نصب نمای سنگی با دقت و صحیح نصب شود تا از خطرات احتمالی هنگام سقوط و جدا شدن آن جلوگیری شود. برای پیشگیری از حوادث ناگوار بهتر است در هر روش نصب سنگ نما از اسکوپ استفاده شود.

  1. اندازه و ضخامت و پرداخت مناسب: سنگ نمای ساختمان در ابعاد مختلف در کارخانه ها برش داده می‌شود و با توجه به جنس سنگ روی آن‌ها انواع پرداخت انجام می‌گیرد. ابعاد تایل، اسلب و طولی از معروف ترین سایزهای سنگ نما است که تایل برای نمای ساختمان مناسب بوده ولی چون در این اندازه، بندکشی ها بیش تر شده و نما یکدستی کم‌تری دارد برای نمای بیرونی پیشنهاد نمی‌شود.

مزایای سنگ نما

به طور کلی مزایای زیر را برای نمای سنگی ساختمان به شمار می‌رود که سبب شده سنگ به رایج ترین متریال برای نمای خارجی ساختمان به کار رود.

  • مقاومت فشاری مناسب
  • ضد حریق بودن
  • تنوع در طرح و رنگ
  • تولید گسترده و آسان
  • طیف قیمتی وسیع
  • مقاومت در برابر اشعه های ماوراء بنفش خورشید

معایب نمای سنگی ساختمان

در کنار مزایایی که برای سنگ نما بیان شد معایبی نیز برای این نوع نما وجود دارد.

  • وزن بالای سنگ: استفاده از نمای سنگی در نمای خارجی ساختمان و به کارگیری سیمان در نصب آن باعث افزایش وزن نهایی ساختمان می‌شود؛ بنابراین به کارگیری سنگ در نمای بیرونی ساختمان برای ارتفاعات بالا مناسب نیست. اگر از انواع نمای سنگی در ساختمان استفاده شود باید از سازه های محکم و قوی به کار رود. البته در خارج از ایران در نصب نما از مواد دیگری استفاده می‌شود که ساختمان را سبُک سازی می‌کند.
  • تغییر ظاهری سنگ در شرایط مختلف آب و هوایی: شرایط آب و هوایی مختلف می‌تواند طی سال و در اثر باد و باران و نور آفتاب باعث تخریب و رنگ پریدگی سنگ نما شود. اگر بتوان متناسب با آب وهوای منطقه سنگ مناسبی را انتخاب کرد این مشکل قبل حل است. برای مثال سنگ مرمریت در برابر آفتاب دچار تغییر رنگ می‌شود و برای مناطقی که بیشتر طول سال آفتاب وجود دارد مناسب نیست ولی سنگ های چینی با هر شرایط آب وهوایی مناسب هستند.

بهترین روش پرداخت سنگ نما کدام است؟

پرداخت سطح سنگ نما از مراحل فرآیند تولید سنگ نمای ساختمان است که در این مرحله پرداخت های متنوعی با توجه به ساختار و کاربری سنگ انجام می‌شود. پرداخت صیقلی و چرمی دو نوع مهم پرداخت سنگ نما است.

1.سطح صیقلی: سنگ بعد از طی مراحل مختلف برش، رزین و اپوکسی، زیر دستگاه ساب قرار داده شده و با استفاده از لقمه های مشخص طی چند مرحله به سنگی با سطح براق و آینه مانند صیقل داده می‌شود. با توجه به نوع، کاربرد و ساختار سنگ، درجه پولیش تنظیم می‌شود. مقدار سایش سنگ را هم به طور دستی و هم به وسیله دستگاه ساب سنج می‌توان تعیین کرد.

2.سطح چرمی: در روش پرداخت چرمی سنگ نما از فرچه های مخصوص ساب استفاده می‌شود؛ به این ترتیب بافت سنگ برجسته شده و روی سطح آن پستی و بلندی هایی به وجود می آید. این نوع پرداخت نمای سنگی ساختمان در برابر لغزش بسیار مقاوم است و رنگ طبیعی سنگ طی فرآیند پرداخت حفظ می‌شود. به همین دلیل رداخت چرمی نسبت به پرداخت صیقلی محبوبیت بیشتری دارد. روی سنگ های مرمریت و تراورتن که بافت نرمی دارند می‌توان پرداخت چرمی انجام داد؛ همچنین روی برخی از سنگ های گرانیت مثل گرانیت سبز جنگلی نیز می توان از پرداخت چرمی استفاده کرد.

برای با کیفیت ماندن سنگ نما باید چه اقداماتی انجام داد

کیفیت سنگ نما چگونه بررسی میشود ؟

نانو سنگ نما یکی از پرکاربردترین محصولات ساختمانی است که جهت زیبایی سازی نمای بیرونی ساختمان به کار می‌رود. این نوع سنگ نما از جدیدترین انواع سنگ نما است که به دلیل قابلیت های کاربردی شامل ضد آب کردن نما، از بین بردن لکه سنگ و جلوگیری از شوره زدگی و خاصیت تمیزشوندگی راحت مورد توجه بسیاری از سازندگان ساختمان قرار گرفته است. نانو سنگ نما به عنوان بهترین پوشش محافظتی و عایق بندی؛ سنگ نما، توسط شرکت نانو پارس تولید می‌شود و با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده می‌رسد. امکان سفارش عمده از طریق سایت نانو پارس وجود دارد که برای سفارش نانو سنگ نما می‌توانید با کارشناسان نانوپارس تماس بگیرید.

جمع بندی

در حال حاضر استفاده از سنگ نما در ساختمان ها برای جلوه بخشی به نمای بیرونی بسیار رواج پیدا کرده است. انواع سنگ نما با متریال مختلف طراحی می شود و برای استفاده در مناطق مختلف با شرایط اقلیمی متفاوت به کار می روند. بهترین سنگ نما باید در برابر عوامل جوی و ضربه و فشار مقاوم باشد و تمیزکنندگی آن راحت باشد. در این مقاله در مورد مزایا و معایب و ویژگی های نمای سنگی ساختمان و انواع پرداخت سنگ نما مطالب مفیدی ارائه شد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.