بهترین عایق رطوبتی ساختمان

بهترین عایق رطوبتی ساختمان
نانو و رنگ, نانو و ساختمان

امروزه عایق های رطوبتی ساختمان جزو مهم ترین محصولات ساختمانی به شمار می روند، چرا که با وجود خسارت های ناشی از نم و رطوبت به ساختمان ها اهمیت استفاده از بهترین عایق رطوبتی ساختمان دو چندان می گردد. در این مطلب سعی داریم شما را با بهترین عایق رطوبتی ساختمان و انواع آن اشنا کنیم. همراه ما باشید!

آشنایی با عایق رطوبتی ساختمان

عایق رطوبتی به پوشش هایی می گویند که از ورود آب و رطوبت به ساختمان جلوگیری می‌کنند. عایق ها لایه‌هایی هستند که دارای ضخامت‌های مختلفی بوده و به صورت پودر، مایع، صفحه‌ای و یا رولی در اندازه های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود.

مواد اولیه برای ساخت انواع عایق رطوبتی ساختمان متفاوت بوده و با توجه به میزان استفاده از مواد اولیه و چگونگی ترکیب آن ها با یک دیگر، از کاربرد های مختلفی برخوردار خواهند بود. ترکیبات و مواد اولیه نقش زیادی در میزان پوشش دهی و همچنین عملکرد عایق ها ایفا می‌کنند.

به طور کلی عایق کاری ایجاد پوشش هایی برای محافظت از دیوار، پشت بام، لوله ها و تاسیسات ساختمانی در مقابل رطوبت و نفوذ آب است. معمولا پی ساختمان و یا سطح دیوارها به علت بارندگی بسیار زیاد و حتی از طریق خاک رطوبت جذب می‌کنند. از همین رو عایق های رطوبتی را برای کنترل رطوبت ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌دهند.

رطوبت باعث ایجاد تاثیرات نامطلوبی روی ساختمان می شود و روکش گچی دیوار‌ها را متورم می‌کند. همچنین باعث ترک خوردگی و حتی رشد کپک و قارچ روی آن‌ها می‌شود. علاوه بر آن با جذب آب به سطوح مختلف ساختمان، زمینه برای یخ زدگی در فصل زمستان مهیا شده و از این طریق آسیب‌های زیادی به نمای ساختمان وارد می‌شود. علاوه بر این موارد، رطوبت زنگ زدگی فلزات و پوسیدگی چوب‌هایی که در ساختمان به کار رفته است را هم در پی دارد.

انواع عایق رطوبتی ساختمان

انواع عایق رطوبتی ساختمان بر اساس روش های اجرا

بهترین عایق رطوبتی ساختمان با توجه به نحوه اجرا به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • عایق های رطوبتی ساختمان گرم اجرا

چنین عایق هایی برای نصب به حرارت احتیاج دارند؛ برای مثال می توان به قیر و گونی و ایزوگام اشاره کرد.

  • عایق های رطوبتی ساختمان سرد اجرا

ان عایق ها معمولا از ترکیب بخش مایع و پودری به کمک غلطک های رنگ‌رزی یا قلم مو اجرا می‌شود، از همین رو به آن‌ها سرد اجرا می‌گویند. عایق های MCI و RCI جزو بهترین عایق رطوبتی ساختمان با اجرای سرد هستند.

انواع عایق رطوبتی بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده

بهترین عایق رطوبتی ساختمان با توجه به موادی که در ساخت آن استفاده شده شامل دسته های زیر می باشد:

عایق های قیر و گونی: عایق های قیر و گونی در ایران نسبت به دیگر انواع عایق‌ها استفاده بیشتری دارند. مزایای زیاد این عایق‌ها مانند عدم نفوذ پذیری در مقابل آب، خاصیت چسبندگی فوق العاده، استحکام در مقابل نمک و مواد شیمیایی باعث محبوبیت بیش از اندازه عایق قیر و گونی در میان ایرانیان شده است. همچنین این نوع از عایق های رطوبتی ساختمان دارای قیمت مناسب تری بوده و طول عمر زیادی نیز دارند، در مقابل تنها ایراد آن‌ها مقاومت پایین در برابر فشار است.

عایق های ایزوگام: این عایق ها از ترکیب الیاف مصنوعی به همراه قیر ساخته می‌شوند و برای نصب این نوع عایق‌های از پیش ساخته شده در محل مورد نظر چسباننده های خاصی مورد نیاز است. این عایق‌ها دارای وزن بسیار پایین و انعطاف پذیری فوق العاده‌ای هستند. معمولا عایق های ایزوگام به شکل رولی در بازار به فروش می رسند. طول عمر این محصولات 10 سال بوده و همچنین استحکام بالای آن ها در برابر انقباض و انبساط باعث می شود دچار پوسیدگی نشوند.

عایق های رطوبتی نما: استفاده از عایق بندی نما در قسمت‌هایی از ساختمان که در معرض بارش و رطوبت زیاد هستند، اهمیت زیادی دارد. در صورت عدم استفاده از عایق های رطوبتی نما، به مرور زمان نمای ساختمان دچار آسیب می‌شود. عایق‌های رطوبتی نانو جزو بهترین عایق رطوبتی ساختمان؛ مناسب، برای نما هستند.

عایق های رطوبتی پیش ساخته: عایق های از پیش ساخته شده دارای وزن سبک و انعطاف پذیری بالایی می باشند. به دلیل استفاده از لایه های پلی استری در ساخت این نوع از عایق‌ها، مقاومت آن‌ها در برابر انقباض و انبساط بسیار زیاد است. از جمله مزایای عایق‌های رطوبتی از پیش ساخته شده ساختمانی می‌توان به مقاومت بالا و فوق العاده در برابر پوسیدگی و شکستگی اشاره کرد. به علاوه این عایق ها در دمای مثبت 130 و منفی 40 درجه سانتی گراد دوام می آورند.

البته عایق رطوبتی ساختمان (ازپیش ساخته شده) دارای معایبی چون طول عمر پایین، مقاومت پایین در برابر اشعه ماوراء بنفش و همیچنین هزینه بالا هستند. بهتر است بدانید که این نوع عایق ها دارای شرایط نگهداری بسیار حساسی هستند، از همین رو باید این نوع عایق ها را در دمای 5 تا 35 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

رنگ عایق رطوبتی مناسب ساختمان

معایب عایق رطوبتی پیش ساخته

آیا می‌دانستید که، منور از عایق رطوبتی پیش ساخته، همان ایزوگام است؟ قبل از پیدایش فناوری های جدید، جهت ایجاد عایق رطوبتی ساختمان،  از ایزوگام، برای این کار استفاده می‌شد، اما به دلیل یک سری معایب از روش‌های دیگری برای ایجاد عایق رطوبتی یک ساختمان استفاده می‌شود. برخی از این معایب در یک نگاه:

  1. فاسد شدن ایزوگام ، پس از ۷ماه از زمان تولید آن
  2. گران بودن ایزوگام های مناسب که از مواد اولیه وارداتی در آن‌ها استفاده شده است.
  3. حین ترمیم مکان های آسیب دیده امکان بالازدگی بخش هایی از ایزوگام وجود دارد.
  4. غیر قابل استفاده بودن سطح قسمت ایزوگام شده در پشت‌بام ساختمان
  5. رنگ سیاه ایزوگام هایی که فویل برروی خود ندارند، سبب جذب گرما می‌شود.
  6. کم شدن عمر ایزوگام در صورت انباشته شدن آب برروی بام به مرور
  • اما از نظر نانو پارس بهترین روش برای عایق کاری رطوبت، برای یک ساختمان یک شیوه جدید و کارآمد است.

بهترین عایق رطوبتی ساختمان از نظر نانو پارس

بهترین عایق رطوبتی ساختمان از نظر شرکت نانو پارس، رنگ عایق رطوبتی نانو SI-300  است. این محصول، یک نوع رنگ با قابلیت نانو است که علاوه بر رنگ آمیزی سطوح، خاصیت نانو به آن‌ها می‌دهد و سطوح را کاملا ضدآب و خود تمیز شونده می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود که سطح رنگ به مرور زمان کثیف نشود و هم چنین مقاومت آن را بسیار بالا می‌برد.

درواقع با پیشرفت تکنولوژی نانو در صنعت ساختمان، به مرور زمان این رنگ جایگزین بسیار خوبی برای ایزوگام، مخصوصا در پشت‌بام ساختمان‌ها است. چون علاوه بر زیبایی به نما خاصیت جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب را به داخل سطوح موردنظر دارد. رنگ عایق رطوبتی ساختمان دارای ضمانت کیفیت کالا و تاییدیه نانو از شرکت نانو پارس است. باتوجه به قابلیت‌هایی که گفته شده می‌توان گفت، بهترین عایق رطوبتی ساختمان؛ رنگ عایق رطوبتی ساختمان، با فناوری نانو است، البته به شرطی که کیفیت اصلی این رنگ را بتوانید پیدا کنید.

بهترین عایق رطوبتی ساختمان، در کشور ما عایقی است که در مرحله اول، نسبت به قیمت محصول؛ کارایی مناسبی برای مصرف کننده، داشته باشد، همچنین هزینه مصرف کننده را، تا حد امکان، پایین بیاورد. عایق رطوبتی مناسب ساختمان ، باید یک لایه محافظتی را، بر روی قسمت مورد نظر ایجاد کند و تا زمان مشخص شده توسط شرکت ارائه دهنده، نباید هیچگونه رطوبت و قطره‌ای از آب، از سطح مورد نظر، عبور کند.

سخن آخر

در این مطلب سعی داشتیم با معرفی انواع عایق رطوبتی ساختمان، بهترین عایق رطوبتی ساختمان را به شما عزیزان بشناسانیم. در حال حاضر با توجه به اهمیت عایق های رطوبتی انواع مختلفی از این محصولات به غیر از آنچه که در بالا گفته شد ساخته می شود که توضیح تمام ان ها از ظرفیت این نوشتار خارج است. برای مثال می توان به عایق های رطوبتی مایع، عایق آرت فلکس، عایق پلیمری پاششی و نانو عایق رطوبتی اشاره کرد. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند!

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.