تفاوت مواد رزین و نانو نما

تفاوت محصولات نانو نما و رزین نما در چیست؟

چرا نباید از محصولات رزین نما جهت عایق بندی نما استفاده کرد؟

آیا تمام ارائه دهندگان نانو نما، محصولات نانو را به متقاضی ارائه می‌کنند؟

نانو و ساختمان / کاربرد نانو در صنعت ساختمان

در بخشی از جامعه، تفاوت بین مواد رزین نما و نانو نما هنوز به‌خوبی مشخص نیست. هنگامی که از عایق‌بندی نما صحبت می‌شود، انواعی از محصولات که تاثیراتی مانند آبگریزی و آببندی را دارند، معرفی می‌شوند. تقریباً اکثر افرادی که در زمینه‌ی ساختمان کار می‌کنند، با محصولات رزینی و نانو نما آشنا هستند. قبل از ظهور فناوری نانو در صنعت ساختمان، محصولات رزین نما برای عایق‌بندی و آبگریزی نما استفاده می‌شدند. اما با پیدایش فناوری نانو در صنعت ساخت و ساز، تمایل به استفاده از محصولات نانو نما افزایش یافته است.

تفاوت‌ مواد رزین نما با نانو نما

رزین نما و نانو نما هر دو برای ایجاد یک سطح ضدآب بر روی مصالح ساختمانی و نمای ساختمان استفاده می‌شوند و از نفوذ آب و رطوبت به داخل سطح جلوگیری می‌کنند. این دو روش همچنین از آلودگی زودهنگام سطح نمای ساختمان و از شوره‌زدن، ترک‌خوردن و ایجاد قارچ و کپک بر روی سطح جلوگیری می‌کنند. همچنین، نمای ساختمان به رنگ خود پایدار می‌ماند و یا در برابر اشعه‌های خورشید رنگ خود را از دست نمی‌دهد.

اما، تفاوت‌های مهمی نیز بین این دو روش وجود دارد. به عنوان مثال، مواد استفاده شده در رزین نما معمولاً از پلی‌استر یا اپوکسی است، در حالی که نانو نما از نانوذراتی مانند نانوسیلیکا یا نانوتیتانیوم دی‌اکسید ساخته می‌شود. همچنین، نانو نماها به دلیل ابعاد نانومتری ذرات، خودتمیزکنندگی و مقاومت در برابر آب را فراهم می‌کنند که در رزین نماها چنین ویژگی‌هایی وجود ندارد.


 علاوه بر این شباهت‌ها که هر دوی این روش دارا می‌باشند، باید به تفاوت‌های آن‌ها نیز اشاره کرد:

  • شکل ظاهری رزین به صورت یک ماده غیر شفاف چسب مانند است و دارای بو می‌باشد؛ اما مواد نانو کاملاً شفاف بوده و مانند آب هیچ‌گونه رنگ و بویی ندارد.
  • از دیگر تفاوت‌های رزین نما و نانو نما می‌توان به شکل ظاهری سطح نمای ساختمان پس از استفاده از این روش‌ها اشاره کرد. پس از اعمال رزین برای آب‌بندی نمای ساختمان، سطح کاملاً براق می‌شود؛ اما با استفاده از نانو نما، هیچ تغییری در نمای ساختمان ایجاد نمی‌شود.

البته براق بودن رزین به دلیل دارا بودن مواد پایه نفتی است که نور خورشید را منعکس می‌کند و به سرعت در برابر اشعه‌های خورشید خاصیت خود را از دست می‌دهند. برخی از مواد رزین نما که برای سطح نمای ساختمان استفاده می‌شود پس از گذشت یک سال کیفیت خود را از دست می‌دهند و نیاز به اجرای مجدد دارند؛ اما با استفاده از فناوری نانو برای رزین نمای ساختمان، این مشکلات برطرف می‌شود.

با استفاده از نانو نما به مرور زمان سطح ساختمان مقاومت خود را در برابر اشعه uv، گاز دی اکسید کربن، انواع جلبک و خزه و یا فشارهای وارده بر اثر انبساط و انقباض مصالح ساختمانی حفظ می‌کند. استفاده از پوشش نانو نما ساختمان باعث می‌شود تا یک لایه نازک و نامرئی روی سطح نمای ساختمان تشکیل شود و از ورود هرگونه عامل خارجی به داخل سطح جلوگیری کند.

با توجه به اینکه مواد نانو به اندازه ۲ میلی‌متر در سطح نفوذ می‌کند، از ورود عوامل خارجی جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که رزین این طور نیست و تنها یک لایه روی سطح ایجاد می‌کند، به همین دلیل است که برای محافظت از نماهای گران قیمت مانند:

سنگ‌های مرمر یا گرانیت و حتی کاشی و سنگ‌های آهکی از مواد رزینی بهتر است استفاده نشود، اما از مواد نانو نما برای عایق بندی نما می‌توان بدون نگرانی، استفاده کرد. به این صورت طول عمر مفید نما بالا رفته و خیلی ساده قابل نظافت و شستشو می‌باشد.


مقایسه مواد رزینی با مواد نانو ساختمانی

تفاوت نانو آجر نما و رزین آجر نما

استفاده از رزین نما روی سطح آجر باعث می‌شود علاوه بر حفظ تنفس، سطح کار براق شده و جلا پیدا کند؛ اما رزین باعث می‌شود تا تنفس زیر سطح از بین برود. این مواد بهتر است برای نما هایی که از سنگ مصنوعی استفاده می‌کنند و جذب آب ندارند، استفاده شود؛ بنابراین در مناطقی که دارای آب‌وهوای مرطوب است بهتر است از نانو آجر استفاده شود.

پوشش نانو به‌گونه‌ای است که حالت آب‌گریز دارد و قطرات آب از روی سطح می‌غلتند و پایین می‌افتند؛ بنابراین هنگام بارش باران، آلودگی‌های روی سطح نمای ساختمان توسط باران شسته می‌شود و می‌ریزد.

این یکی از مزایای استفاده از نانو آجر به جای رزین آجر است. چراکه دیگر آلودگی‌های محیطی به داخل سطح نفوذ نمی‌کند و مصالح ساختمانی به راحتی امکان تنفس دارند. استفاده از نانو نما باعث می‌شود تا چسبندگی گرد و غبار بر روی سطح نمای ساختمان کمتر شود و نما به‌هیچ‌وجه پوسته پوسته نشود.

عدم نفوذ اشعه‌های مضر خورشید و مقاومت نانو نما در برابر باران‌های اسیدی، مواد غیر ارگانیک و یا مواد ارگانیک باعث می‌شود تا مقاومت ساختمان بالا رفته و به سادگی تمیز شود.

پوشش نانو آبگریز آجر نسوز

تفاوت نانو آجر نسوز نسبت به رزین آجر نما

برای انواع آجر نما به خصوص آجر نسوز نما مواد های نانو با کیفیت و ماندگاری متفاوت، وجود دارد. استفاده از مواد نانو آجر، باعث پاک شوندگی و نانو شدن آجر ساختمان شما می‌شود، همچنین این مواد مخصوص، آجر نما‌‌های نسوز است.

با توجه به آنچه در مورد خاصیت آبگریزی و عایق بندی توسط مواد نانو آجر نما گفته شد می‌توان ویژگی‌های این پوشش نانو آجر نسوز را به شرح زیر بیان کرد.

  • خاصیت غبارگریزی
  • قابلیت آبگریزی
  • حاوی ذرات به قطر ۱ الی ۱۰۰ نانومتر
  • ساخت آن برپایه آب
  • خاصیت خود تمیزشوندگی
  • استفاده و اجرای راحت و ساده

اما استفاده از رزین نما به عنوان ایجاد، یک پوشش عایق بندی جهت آجر نما، کاملا یک تصمیم اشتباه است. همان‌طور که اشاره کردیم سبب برخی از معایب مانند: تغییر رنگ، رنگ پریدگی آجر نما، همچنین سبب ایجاد حالت چسبندگی و براقی ، بر روی آجر نمای شما می‌شود.

تفاوت نانو سنگ آبگریز نسبت به رزین سنگ نما

 مواد نانو آبگریز سنگ در واقع یک نوع محافظ بر پایه آب است که قابلیت ضد آب کردن یا واتر پروف کردن سطوح سنگی را دارد. این ماده علاوه بر استفاده بر روی سطح سنگ‌های نمای ساختمان، به منظور آب گریزی و برخورداری از خاصیت نفوذ ناپذیری رطوبت بر روی انواع نما‌های سنگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این خاصیت سنگ نمای ساختمان شما را در برابر باران های اسیدی و آلودگی های مخلوط با آب مقاوم و آبگریز می‌کند. اما استفاده از رزین این قابلیت ها به صورت با کیفیت و با ماندگاری بالا برای شما انجام نمی‌دهد، همچنین کیفیت و ماندگاری سنگ نمای ساختمان شما را هم، پایین می‌آورد.


تفاوت شستشوی نما با مواد شوینده نانو نسبت به شوینده های معمولی

مواد نانو ساختمانی حتی در شوینده‌ها جهت شستوشو، پیشرفت چشم‌گیری داشته است. مزایای شستشو نما با مواد نانو نسبت به سایر شوینده های معمولی در این است که مواد نانو، از دسته مواد شوینده مدرن هستند که به دلیل حلالیت قوی تر و قدرت پاک کنندگی بالا به نما آسیب نمی‌زنند، اما روش‌های سنتی و غیره که به عنوان پاک کننده برای نما استفاده می‌شد، معایبی مثل:

آسیب به نما، عوض کردن رنگ نما، شوره زدن، سفیدک و… را به همراه داشت. با استفاده از مواد نانو، شستشو نما، با کیفیت تضمینی، از طرف شرکت ارائه کننده، باعث حفظ مقاومت مصالح نما و عدم مواردی که در شستشو نما با مواد پاک کننده متفرقه، به همراه داشت و این عامل یک مشکل، محسوب می‌شود را، دیگر با مواد پاک کننده نانو، در شستشوی نما، نخواهید داشت.


مزایای محصولات نانو نما نسبت به رزین نما

باتوجه به پیشرفت فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی، دیگر کارایی محصولات رزینی در ساختمان سازی کم‌تر شد. علت آن هم این است که محصولات نانو نما؛ مانند محصولات رزینی پس از یک مدت، دچار رنگ پریدگی نما و تغییر رنگ نما نمی‌شود. همچنین محصولات نانو نما ساختمانی مانند محصولات رزین ساختمانی، باعث ایجاد حالت براقیت و چسبندگی در نما نمی‌شود و کیفیت ماندگاری آن، نسبت به محصولات نانو ساختمانی پایین‌تر است.

از آن‌جا که جذب آب باران، باعث وارد آمدن صدمات بسیاری به ساختمان می‌شود، بنابراین استفاده از عایق‌هایی برای جلوگیری از صدمات باران و آب ضروری است. به همین دلیل است که باید تفاوت‌های رزین نما و نانوی نمای ساختمان را بشناسیم تا برای جلوگیری از شوره زدن، پوسته پوسته شدن رنگ، تشکیل قارچ‌ها، کپک‌ها و یا کثیف شدن نمای ساختمان روش مطمئنی را انتخاب کنیم.

جذب آب توسط مصالح ساختمانی باعث انجام واکنش‌های سیلیکات قلیایی می‌شود. اگر آب به سطح مصالح ساختمانی نفوذ کند، در آنجا یخ بزند و یا مجدداً ذوب شود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را برای ساختمان به بار بیاورد.

از دیگر مواردی که می‌تواند به نمای ساختمان آسیب بزند، می‌توان به بارش بارآن‌های اسیدی، سولفاته شدن، ترک خوردن مصالح ساختمان به دلیل کاهش انعطاف، خوردگی در آهن آلاتی که در مصالح و اسکلت ساختمان به کار می‌رود، اشاره کرد؛ اما با استفاده از رزین نما یا نانو نمای ساختمان می‌توان از این پیشامدها جلوگیری کرد.


ارائه محصولات نانو نما به جای رزین نما

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید؛ نمای آجری، سنگی و یا سیمانی خود را جهت عدم نفوذ آب و رطوبت، عایق بندی کنید، به دنبال محصولات مخصوص این کار می‌گردید. فرض می‌کنیم که شما به این آگاهی رسیده اید که محصولات نانو نما، بهتر از محصولات رزین نما هستند، اما پیدا کردن محصولات نانو نما، با کیفیت اصلی، تقریبا کار دشواری است.

عده زیادی از ارائه دهندگان سود جو، فقط جهت فروش محصولات عایق بندی خود، به مشتری وعده نانو بودن محصولات را می‌دهد و مشتری پس از مصرف، بازخوردی که باید ببیند را نمی‌بیند. توجه داشته باشید که هنگام تهیه پوشش نانو نما این چند مورد را به خاطر بسپارید:

  • شرکت یا ارائه دهنده واقعی نانو نما، باید ضمانت کیفیت محصولات خود را بدهد.
  • ارائه دهنده واقعی نانو نما، حتما تاییدیه نانو و اسناد مرتبط با کار خود را حتما پیش خود دارد
  • درخواست نمونه کار، از پروژه های قبلی، یکی دیگر از راه‌های اعتماد سازی مشتری است.

تفاوت مواد رزین و نانو نماجمع بندی

ما در این صفحه برایتان صفر تا صد تفاوت‌های رزین نما و نانوی نمای ساختمان را شرح دادیم. اکنون تصمیم با خود شما است که جهت عایق بندی قسمت های مختلف، در نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمانی از چه موادی می‌خواهید استفاده کنید. توصیه ما این است که جهت مقرون به صرفه‌ بودن هزینه‌های آینده و کیفیت مطلوب از محصولات پوشش نانو نما استفاده کنید، به شرط آن‌که، از نانو بودن محصولات پوشش آبگریز، مطمئن شوید. برای اطلاعات بیش‌‌تر از محصولات عایق بندی ساختمانی با شرکت نانو پارس تماس بگیرید و از کارشناسان فروش مجموعه، راهنمایی بگیرید.

احتیاج به بررسی این موارد ندارید؟

مواد آببندی نانو G-100

به جای استفاده استفاده از رزین آببند می‌توانید از مواد آببندی G0-100 استفاده کنید

عایق دوجزئی نانو مخصوص آببندی و ایجاد عایق رطوبتی ایمن در کل سطوح ساختمانی

به جای استفاده از رزین آببند سیمان می‌توانید از عایق دوجزئی نانو استفاده کنید

گرید های مواد نانو سفارشی سازی شده و ترکیبی وارداتیNP مخصوص آجر نما ساختمانی

به جای استفاده از مواد رزین بر روی آجر نما می‌توانید از مواد نانو آجر نما استفاده کنید.

گرید های مواد نانو سفارشی سازی شده و ترکیبی وارداتیNP مخصوص سنگ نما ساختمانی

به جای استفاده از مواد رزین بر روی سنگ نما می‌توانید از مواد نانو سنگ استفاده کنید.

محصولات رزینی بهتر است یا محصولات نانو نما؟

صد در صد استفاده از محصولات نانو نما بهتر از محصولات رزینی است. تفاوت این دو مواد در محتوا توضیح داده شده است. اگر بتوانید محصولات نانو نمای اصلی را پیدا کنید، حتما از آن به جای پوشش رزینی استفاده کنید.

محصولات نانو نما را از کجا پیدا کنیم؟

شرکت ما یعنی نانو پارس گرجی با بیش‌از 15 سال سابقه در اجرا و ارائه محصولات نانو نما و رنگ نانو نما، تمام شرایط خرید محصولات نانو نمای اصلی را برای شما آماده کرده است. جهت کسب اطلاعات کافی با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

چرا نباید از محصولات رزینی، به عنوان عایق بندی استفاده کرد؟

توضیحات کامل این سوال در محتوا مطالعه بفرمایید، توضیح کلی آن: به علت این که محصولات رزینی نسبت به مواد نانو، از ماندگاری پایینی برخورد دار است و عملا برای انواع نما، قابلیت آبگریزی اجرا نمی‌شود. همچنین باعث ایجاد براقیت در نما و گاهی هم باعث تغییر رنگ نما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.