رنگ مخصوص بتن چیست؟

رنگ مخصوص بتن چیست؟
نانو و رنگ

هنگامی که اقدام به ساخت سازه ای بتنی می کنیم، باید در زمینه رنگ آمیزی از موادی استفاده نماییم که علاوه بر جنبه زیبایی شناسی، از نظر عملکرد و کیفیت نیز از سطح بالایی برخوردار باشند. امروزه با پیشرفت و گسترش تکنولوژی، رنگ هایی تحت عنوان رنگ بتن وارد بازار شده‌اند. استفاده از بتن رنگی تاثیر قابل توجهی بر زیباسازی ساختمان ها و فضای شهری دارد. اما آیا تاکنون فکرکرده‌اید که این رنگ آمیزی چگونه صورت می گیرد و از چه رنگ هایی در این فرایند استفاده می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتها همراه ما باشید!

ویژگی های رنگ بتن

رنگ مخصوص بتن پوششی با بنیان رزین امولوسیونی اکریلیکی است. این رنگ محلول در آب بوده و می‌توان از آن برای سطوح داخلی و خارجی استفاده کرد. استفاده از رنگ بتن موجب عایق بندی سطوح نیز می شود. به همین دلیل از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. زیرا دیگر نیازی به عایق بندی ساختمان نخواهد بود. ویژگی عایق بندی بتن رنگی باعث شده از آن در بدنه ساختمان هایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته یا برف و باران بر آنها تاثیر می گذارد به صورت گسترده استفاده شود.

انواع رنگ بتن

رنگ بتن بر اساس شکل ظاهری به دو نوع تقسیم می شود. این دو نوع عبارت اند از رنگ پودری و رنگ مایع:

  • رنگ پودری: اگر می خواهید از رنگ پودری استفاده کنید باید 15 الی 20 درصد از وزن کل سیمان را به آن اختصاص دهید. پس از اینکه رنگ پودری به خوبی با بقیه اجزا مخلوط شد، می‌توانید آن را به بتن اضافه کنید. همچنین این محصول باید در محیط خشک و خنک و سرپوشیده نگهداری شود.
  • رنگ مایع: رنگ بتن مایع قابلیت استفاده در فضای داخلی و خارجی را داشته و قابل شستشو نیز است. این رنگ، پوششی برای گچ و بتن در برابر آب و رطوبت است. به این صورت که با استفاده از آن، لایه ای سطحی روی بتن ایجاد می شود. این لایه قادر است ترک های روی سطح بتن را به خوبی پوشش دهد. برای استفاده از رنگ بتن مایع، در مرحله اول باید سطح مورد نظر را به خوبی پاک کرد. سپس برای رقیق سازی رنگ باید آن را با مقداری آب مخلوط کرده و در مرحله بعد با استفاده از قلم مو، سطح را رنگ آمیزی کرد. این مراحل را باید در 3 الی 4 مرتبه انجام دهید.

مواد استفاده شده در بتن رنگی

مواد استفاده شده در بتن رنگی

برای رنگ آمیزی بتن از مواد مختلفی استفاده می شود. این مواد عبارتند از:

  • سیمان پرتلند سفید
  • سیمان پرتلند استاندارد
  • رنگدانه لاجوردی (کبالت آبی)
  • سیمان سنگدانه ای
  • رنگدانه ای شامل هیدروکسید آهن، دی اکسید منگنز و کربنات کلسیم (اکسید آهن قهوه ای)
  • رنگدانه اکسید آهن زرد
  • رنگدانه اکسید آهن سیاه
  • رنگدانه اکسید کرومیم به همراه ترکیبی از اکسید آهن
  • اکسید آهن قرمز

مزایای استفاده از رنگ بتن

استفاده از بتن رنگی مزایای بسیار زیادی دارد. ثبات در برابر عوامل محیطی و حفط کیفیت بتن می تواند مهم ترین این مزایا باشد. از دیگر فواید این نوع بتن می توان به نداشتن آلودگی ها و خطرات زیست محیطی اشاره کرد. بتن های رنگی در برابر سایش مقاومت بالایی دارند. همچنین نظافت آنها نیز به سادگی امکان پذیر است.

رنگ بتن ضد آب ویژگی آنتی باکتریال دارد. بنابراین هنگام استفاده از آن، نیازی به شستشوی چندین باره نما نخواهید داشت. مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، دیگر ویژگی مهم این رنگ هاست. این ویژگی موجب می شود که در درازمدت، سطحی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد دچار رنگ پریدگی نشود. درواقع این خاصیت باعث استفاده گسترده رنگ بتن در نمای بیرونی ساختمان ها شده است.

مزایای استفاده از رنگ بتن در کفپوش

علاوه بر دیواره های داخلی و خارجی ساختمان، از بتن رنگی در کفپوش ساختمان ها نیز استفاده می شود. کفپوش های تولید شده توسط انواع مختلف این رنگ ها، از مزایای متعددی برخوردارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می پردازیم:

  • به کارگیری این رنگ ها در کفپوش از ایجاد گرد و غبار روی سطوح جلوگیری می‌کند.
  • استحکام کفپوش با استفاده از این بتن ها افزایش می‌یابد.
  • این پوشش چسبندگی بالایی داشته و جدا نمی‌شود.
  • بتن رنگی آلودگی ها را به خود جذب نمی کند. از این رو فرایند نظافت کفپوش را تسهیل می‌نماید.
  • تنوع رنگ در این بتن ها بسیار زیاد است و می توان با توجه به رنگ فضای محیط، رنگ بتن مناسب را انتخاب کرد.
  • مقاومت این بتن در برابر خوردگی بسیار بالا بوده و در جاهایی که احتمال سایش و خوردگی وجود دارد می توان از آن استفاده کرد.

موارد ایمنی حین کار با رنگ بتن

حفظ تمامی جوانب ایمنی حین انجام هر کار ضروری است. هنگام کار با رنگ بتن نیز نکاتی برای حفظ ایمنی وجود دارد که توجه به آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • از تماس رنگ بتن مایع به طور مستقیم با چشم جدا خودداری کنید.
  • رنگ بتن مایع تحت هیچ عنوان (حتی در کمترین مقادیر) نباید بلعیده شود.
  • از تماس مستقیم این رنگ با پوست دست خودداری شود.
  • چنانچه رنگ بتن با صورت یا چشمتان تماس پیدا کرد، فورا آن را شسته و پاک نمایید.

قیمت رنگ بتن

قیمتی که برای این رنگ برآورد می شود در درجه اول بستگی به فضایی دارد که قرار است مورد پوشش قرار گیرد. به عبارت دیگر، هرچه فضای بزرگتری مد نظر داشته باشیم باید از بتن بیشتری استفاده نماییم؛ در نتیجه هزینه بالاتری نیز باید بپردازیم. نوع رنگی که در بتن استفاده می شود نیز ممکن است تغییراتی در قیمت نهایی ایجاد کند. اما همانطور که گفته شد، عامل اصلی تعیین کننده قیمت، ابعاد سطح مورد نظر است.

جمع بندی

استفاده از بتن رنگی در نمای بیرونی یا درونی ساختمان ها بسیار رواج یافته است. همچنین در جدول سازی، بلوک سازی و زیباسازی فضاهای خیابانی نیز شاهد استفاده گسترده از این بتن ها هستیم. دلیل اصلی به کارگیری این بتن ها در فضاهای مختلف، مزایای متعدد آن است. به طوری که علاوه بر حفظ کیفیت بتن و افزایش ماندگاری آن، به لحاظ صرفه جویی در هزینه ها نیز بسیار کارآمد است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.