روش های درز گیری نما ساختمان

روش های درز گیری نما ساختمان
نگهداری ساختمان

گذشته از این که نمای ساختمان تا چه اندازه بر روی زیبایی آن نقش دارد، این موضوع را نیز باید در نظر داشت که در برابر عوامل محیطی مانند تغییرات دما، بارش برف و باران، وزش باد و آلودگی ‌های صوتی نیز قرار گرفته و در صورتی که مقاومت لازم را برای خود به همراه نداشته باشد، می تواند مشکلات و خرابی های بسیاری را با خود به همراه داشته باشد. یکی از روش هایی که باعث افزایش طول عمر نمای ساختمان و همچنین سازه خواهد شد، درز گیری می‌باشد. از گذشته تا به امروز، روش های مختلفی برای درز گیری نما ساختمان وجود داشت و با پیشرفته تکنولوژی نیز روش‌های دیگری روی کار خواهد آمد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از کاربردی ترین روش‌های درز گیری نما ساختمان، بپردازیم.

منظور از آب بندی یا درز گیری نما ساختمان چیست؟

درز گیری نما یا آب بندی ساختمان به عملیاتی گفته می‌شود که در آن فواصل بین مصالح ساختمان که می تواند شامل انواع نما مانند: نمای سنگی، نمای سرامیکی، نمای کامپوزیت، نمای شیشه، نمای کامپوزیت و غیره باشد، از بین رفته و به نوعی نما درزگیری می‌شود. علاوه بر درز گیری،  آشنایی با انواع بندکشی ساختمان، می‌تواند برای محافظت از نما ساختمان شما، بسیار موثر باشد، بندکشی یکی از فرآیندهای تکمیلی در روند ساختمان سازی به شمار می رود که طی آن درزهای و فضاهای خالی بین ملات در نماهای آجری به کمک آهک یا ملات سیمانی پوشانده می شود.

این کار جهت محافظت بیشتر از نما، افزایش زیبایی آن و همچنین جلوگیری از نفوذ رطوبت انجام می شود تا در نهایت، در طول زمان، خیال شما از آسبیب‌های احتمالی در امان بماند. هدف از درز گیری نما ساختمان، افزایش مقاومت سازه آن در برابر رطوبت، باران، گرما و سرما است. از طرفی دیگر همچنین به طور کلی آب بندی ساختما با استفاده از موادی نظیر خمیر، واشر، سیمان، بتونه، انواع چسب عایق ‌بندی، نوار آب‌ بندی و غیره انجام می‌شود.

معرفی 4 روش موثر در درز گیری نما ساختمان

همان طور که قطعا می‌دانید، بهترین روش درز گیری نما ساختمان و ضد آب کردن آن، قبل از بهره برداری از آن است؛ یعنی زمانی که ساختمان کامل شده و هیچ یک از واحد‌های آن ساکنینی را در خود جای نداده اند. شما می‌بایست حتما به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به سازه، سطوح خارجی ساختمان را عایق کاری کنید. برای انجام این کار می توانید از 4 روشی که در این بخش به شما معرفی می کنیم، استفاده کنید.

استفاده از پوشش نانو نما پایه حلال

یکی از محصولات کاربردی در حوزه ضد آب کردن نمای ساختمان، استفادهاز پوشش نانو نما پایه حلال است که در جهت افزایش زاویه تماس آب یا سطح و همچنین کاهش نیروی چسبندگی سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ماده همچنین می‌توان در جهت ضد آب کردن انواع نماهای چوبی، آجری و سنگی استفاده کرد. تاثیر اصلی که پوشش نانو نما پایه حلال بر روی سطوح می‌گذارد، جلوگیری از ایجاد هرگونه خوردگی، کپک و شوره است. از طرفی دیگر همچنین عمر سازه را نیز افزایش داده و از طرفی که اجرای آن نیز بسیار آسان است، در هزینه ها نیز صرفه جویی را به همراه خواهد داشت. این محلول همچنین از رنگ پریدگی نمای ساختمان نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از چسب ضد آب سازی نمای ساختمان

استفاده از چسب ضد آب سازی نمای ساختمان

یکی دیگر از روش های ضد آب سازی نمای ساختمان، استفاده از چسب‌های مخصوصی است که در برابر رطوبت مقاومت لازم را ایجاد می‌کند. ای ن چسب ها مانع از نشست آلاینده ها بر روی سطوح شده و همچنین از رشد خزه و جلبک نیز در مناطق مرطوب جلوگیری می‌کند. این چسب ها انواع مختلفی را با خود به همراه دارند، به عنوان مثال چسب آکواریوم برای آب بندی شیشه ها مورد استفاده قرار می گیرد و چسب های پلی اورتان می‌تواند برای عایق بندی نمای کامپوزیتی گزینه بسیار عالی باشند.

استفاده از رزین های ضد آب کننده

یکی دیگر از محصولاتی که برای درز گیری نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، رزین های ضد آب کننده هستند. این رزین ها صد در صد آبگریز هستند و می توانند مقاومت بالایی را در برابر رطوبت از خود نشان دهند. یکی از معروف ترین رزین های ضد آب در بازار، رزین های اپوکسی هستند که به عنوان یک مایع چسبنده بی رنگ شناخته شده و می‌توان از آن برای ضد آب کردن انواع نماهای آجری و سیمانی استفاده کرد. این مایع پس از این که بر روی نما قرار می گیرد، با قرار گرفتن در معرض هوا خشک شده و ظاهری براق و درخشنده را به نما می‌دهد.

استفاده از لاستیک های درزگیر نما

قطعا می دانید که بخش مهمی از ضد آب کردن سازه، درز گیری نما است. در انتها می توان به آخرین روشی که تاثیر بسیار خوبی در این زمینه بر روی ساختمان می گذارد اشاره کنیم که لاستیک های درزگیر هستند. از آنجایی که در اطراف پنجره ها معمولا درزهایی وجود دارد که مستعد ورود رطوبت به داخل بدنه ساختمان است، از لاستیک های درزگیر برای پوشش آن ها استفاده می‌شود. از این لاستیک ها همچنی در نمای کرتین وال نیز استفاده می‌شود. این لاستیک ها علاوه بر این که به عنوان یک عایق رطوبت به خوبی عملکرد را از خود نشان می‌دهند، در برابر حرارت نیز مقاوم بوده و در روز‌های گرم تابستانی، از ورود هوای گرم به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

استفاده از لاستیک های درزگیر

سخن پایانی

به طور کلی، هدف از ضد آب سازی ساختمان این است که رطوبت به داخل سازه ورود نکرده و از طرفی دیگر همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز با خود به همراه داشته باشد. ماندگاری مصالح و تمیز ماندن نما در طولانی مدت نیز یکی دیگر از هدف های درز گیری نمای ساختمان است. در صورتی که از محلول های معرفی شده در این زمینه استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که باید کیفیت بسیار خوبی را با خود به همراه داشته باشند تا در گذر زمان اتفاقات ناگواری مانند نم زدگی بیش از حد یا سقوط بخشی از سازه را با خود به همراه نداشته باشند. برای خرید محصولات درز گیری ساختمان می‌توانید از مجموعه نانو پارس کمک گرفته و در صورت بروز هر گونه سوال در این زمینه، می‌توانید آن را با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید، یا به صفحه محصولات عایق رطوبتی نیز، مراجعه کنید.

[short_link]

اشتراک گذاری:

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.