انواع مصالح تشکیل نما ساختمان

نانو و ساختمان

انتخاب مصالح نما ساختمان از مهم‌ترین عوامل در طراحی و ساخت یک ساختمان است؛ زیرا نمای ساختمان روی ارزش مالی ساختمان بسیار تاثیرگذار بوده و یکی از عناصر مهم در زیباسازی ساختمان و محافظت آن از تغییرات آب و هوایی یا ضربه و آسیب ها است. در این مطلب اصلی‌ترین و مهم‌ترین مصالح نماسازی ساختمان را معرفی می‌کنیم.

آشنایی با اصلی ترین مصالح نما ساختمان

آشنایی با اصلی ترین مصالح نما ساختمان

بعضی از مصالح برای ساختن نما ساختمان براساس سبک طرح نما انتخاب می‌شوند. به عنوان مثل برای نمای کلاسیک و رومی یک ساختمان استفاده از سنگ مناسب است. شناخت کامل مصالح نماسازی ساختمان می‌تواند ارزش سبک کلاسیک و رومی را حفظ کرده و تا حدی هزینه تهیه مصالح را کاهش دهد. همان طور که می‌دانیم هر روز بر تعداد تنوع مصالح نماسازی ساختمان اضافه می‌شود؛ ولی از جمله محبوب‌ترین و پرکاربردترین این مصالح شامل آجر، سیمان، ترموود، بتن اکسپوز، شیشه، جی اف آر سی، فلز، سرامیک، سمنت برد، کامپوزیت، و سنگ است. در ادامه در مورد هر یک توضیح کوتاهی ارائه می‌شود.

1.شیشه: انواع شیشه در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد؛ از این متریال ساخت و ساز برای ایجاد نمای ساختمان های مسکونی، اداری و ویلایی استفاده می‌شود. مقاومت در برابر ضربه و جلوگیری از عبور تابش اشعه یو وی دو فاکتور مهم برای به کارگیری شیشه در نمای ساختمان است. ساختمان هایی با نماهای شیشه‌ای وزن کمتری داشته و به استانداردهای ساختمانی نزدیک‌تر هستند.

آجر قدیمی ترین مصالح نماسازی ساختمان

2.آجر قدیمی ترین مصالح نماسازی ساختمان

آجر یکی از مهم‌ترین و قدیمی ترین مصالح نماسازی ساختمان است و در انواع مختلفی ساخته می‌شود. آجرهای امروزی در اندازه ها و رنگ بندی‌های متنوع به صورت نسوز تولید می‌شوند. از کاربردهای آجر می‌توان به افزایش طول عمر مفید، استقامت و دوام بالا در برابر شرایط مختلف جوی، امکان ترمیم و بازسازی و قابلیت عایق صوت و حرارت اشاره کرد.

آجر نما نوعی استفاده از انواع آجر و ملات در طراحی نمای ساختمان است که می‌تواند در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ارائه شود. از آنجایی که این آجر‌ها خارجی‌ترین بخش ساختمان هستند باید علاوه بر زیبایی مقاومت کافی نیز داشته باشند. این نمای آجری باید در مقابل نور خورشید، رطوبت ناشی از باران و برف و گرمای هوا مقاوم باشد. برای انتخاب بهترین نوع آجر نما باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت و بهترین روش، مشورت با متخصص ساخت وسار یک ساختمان است.

3. سرامیک

سرامیک یکی از بهترین مصالح نما ساختمان در ایران به شمار می‌رود و علت آن مقاومت و دوام بالای آن است. این متریال در برابر رطوبت و حرارت، یخ زدگی، و در برابر ضربه دارای استحکام بالایی بوده و در طرح و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. سرامیک برای استفاده در همه نماهای ساختمان‌های تجاری، مسکونی و اداری کاربرد دارد.

4.مونولیت

 مونولیت یا بایرامیکس حاصل ترکیب سنگ های ریز گرانیتی، سرامیکی و مرمری با چسب‌های طبیعی و مصنوعی است؛ بعد از خشک شدن چسب این مواد می‌توان آن ها را در اندازه و ابعاد دلخواه برش داد. از مزایای این مصالح نما ساختمان می‌توان به اجرای سریع و راحت، قیمت مناسب، مقاومت زیاد این مصالح نما در شرایط جوی نامساعد و سهولت نصب آن  اشاره کرد. مونولیت برای ساخت نمای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری کاربرد دارد.

سنگ بهترین مصالح نما ساختمان

5. سنگ بهترین مصالح نما ساختمان

تنوع بالای سنگ‌ها از لحاظ رنگ، جنس و نوع بافت آن را به یکی از بهترین مصالح نماسازی ساختمان تبدیل کرده است. استحکام زیاد سنگ در برابر مواد اسیدی و قلیایی، شرایط آب و هوایی، سایش و ضربه از جمله مزایای استفاده از این مصالح در ساخت نما محسوب می شود. انواع سنگ‌‌های مناسب در نمای ساختمان شامل سنگ مرمر، تراورتن، سنگ گرانیت، سنداستون و سنگ چینی هستند.

برای انتخاب بهترین نوع سنگ نما باید عوامل مختلفی رابررسی کرد، سنگ‌های نما طیف گسترده‌ای جهت انتخاب دارند و هر کدام از نوع‌های سنگ نما ویژگی، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و در انتخاب آن باید حساسیت زیادی به کار رود.

6. کامپوزیت جدیدترین مصالح نما ساختمان

یکی از جدیدترین مصالح نما ساختمان که قیمت مناسبی نیز دارد کامپوزیت است. این مصالح از جنس پلی اتیلن با پوشش لایه هایی از آلومینیوم ساخته شده اند و برای ساخت نمای ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می‌شوند. این متریال دارای انعطاف پذیری بالا، تنوع رنگی زیاد، وزن سبک و سرعت اجرای بالایی است.

7. سیمان کاربردی ترین مصالح نماسازی ساختمان

سیمان از پرکاربردترین؛ ساده ترین و بهترین مصالح ساخت نما است و از مزایای آن می توان به کاهش هزینه های ساخت، افزایش سرعت اجرای برای ساخت نما و افزایش عمر نما اشاره کرد. پنل سیمانی الیاف دار یا سمنت برد از معروف ترین نمونه های سیمان جدید است که از ترکیب سیمان پرتلند، سیلیکا کوارتز ریز و الیاف سلولز ساخته می‌شود. این پنل های سیمانی در مقایسه با چوب و سیمان معمولی مقاومت بیشتری دارند و ظاهر زیبا و مرتب آن می‌تواد روی زیبایی نما تاثیر زیادی بگذارد.

طرح های متفاوت فایبر سمنت مثل طرح آجری و چوبی در ساخت نماهای ویلایی، تجاری و مسکونی کاربرد دارند. مقاومت خمشی بالا در برابر خیس شدن، پوسیدگی و تبله شدن از جمله ویژگی های این پنل سیمانی است؛ به همین دلیل نسبت به کاشی و سرامیک مزیت بیشتری داشته و از می‌توان از آن در بخش هایی از منزل که مرطوبت هستند مثل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده کرد. همچنین استفاده از این متریال در نماهای ساختمانی مناطقی با دمای مرطوب مثل شمال کشور مناسب است.

8.چوب ترموود متمایزترین مصالح نما ساختمان

در حال حاضر مصالح ساختمانی چوبی نسبت به گذشته بسیار تفاوت دارند و می‌توانیم در بازار شاهد پنل های چوبی در رنگ‌ها و طرح های مختلف باشیم. از ویژگی های مهم این متریال سرعت اجرای نمای چوبی نسبت به دیگر مصالح نماسازی ساختمان است.

البته نیاز به نگهداری بیشتر و استفاده از پوشش محافظ دارد؛ زیرا در برابر عوامل جوی مقاومت کمتری دارد. چوب ترموود یکی از جدیدترین و مدرن ترین مصالح نما ساختمان است که تنوع در رنگ و اندازه، وزن سبک، عایق حرارت و نصب سریع و راحتی دارد.

9.بتن اکسپوزیکی از کاربردی‌ترین مصالح نما ساختمان

بتن نما که به آن بتون اکسپوز هم گفته می‌شود، در واقع پنل های پیش ساخته ای است که در سایزهای مختلف با رنگ و طرح‌های گوناگون مانند ساده، شیاردار، بولت دار و طرح چوب با ضخامتی در حدود ۲.۵ تا ۵ سانتی متر تولید می‌شود و به عنوان نمای بتنی در سازه های مختلف به کار می‌رود. از آن جایی که روی بتن اکسپوز از متریال دیگری استفاده نمی‌شود، کیفیت و زیبایی این مدل بتن دارای اهمیت زیادی است. به دلیل اینکه استفاده از بتن اکسپوز مقرون به صرفه‌تر است، سازندگان تمایل زیادی به استفاده از آن خصوصاً در پروژه های بزرگ دارند.

جمع بندی

برای ساخت نمای ساختمان مصالح متفاوت و متنوعی وجود دارد که هر یک دارای مزایا و معایبی هستند. در حال حاضر استفاده از مصالح نماسازی ساختمان جدید و مدرن کار طراحی و ساخت نماهای ساختمان مختلف را راحت تر کرده‌اند. برخی از این مصالح مثل آجر و سنگ از متداول‌ترین و قدیمی‌ترین مصالح در ساخت نما محسوب می‌شوند و بعضی دیگر مثل کامپوزیت و چوب ترموود از مصالح ساختمانی مدرن به شمار می‌روند.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.