نماهای بتن اکسپوز

نماهای بتن اکسپوز
نانو و ساختمان

مصالحی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند علاوه بر اینکه از کل سازه محافظت می‌‎کنند، ظاهر ساختمان را هم زیبا می‌کنند. در چند سال اخیر استفاده از نمای بتنی بسیار پرطرفدار بوده است. بتن نما که به بتن اکسپوز هم معروف است، به میزان زیاد در انواع ساختمان‌ها به کار می روند؛ به همین دلیل، در این مقاله بیشتر راجع به بتن اکسپوز و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

بتن اکسپوز چیست؟

بتن نما که به آن بتون اکسپوز هم گفته می شود، در واقع پنل های پیش ساخته ای است که در سایزهای مختلف با رنگ و طرح های گوناگون مانند ساده، شیاردار، بولت دار و طرح چوب با ضخامتی در حدود 2.5 تا 5 سانتی متر تولید می شود و به عنوان نمای بتنی در سازه های مختلف به کار می‌رود. از آن جایی که روی بتن اکسپوز از متریال دیگری استفاده نمی‌شود، کیفیت و زیبایی این مدل بتن دارای اهمیت زیادی است. به دلیل اینکه استفاده از بتن اکسپوز مقرون به صرفه تر است، سازندگان تمایل زیادی به استفاده از آن خصوصاً در پروژه های بزرگ دارند.

ویژگی های بتن اکسپوز

ویژگی های بتن اکسپوز و خصوصیات کلی آن

نمای بتنی یا بتن اکسپوز دارای برخی ویژگی هاست که آن را تبدیل به یک متریال پرطرفدار برای استفاده در نمای ساختمان کرده است، از جمله این ویژگی ها عبارتند از:

  • قیمت مناسب بتن نما
  • سطح صیقلی و هموار
  • مناسب آب و هوای سرد
  • امکان طراحی و ساخت نمای بتنی در محلی دیگر و اجرا در مکان مورد نظر
  • امکان تهیه پانل های بتن نما در اندازه های مختلف
  • قابل ترکیب با مصالح دیگری نظیر شیشه و چوب
  • قابلیت استفاده در دیگر مکان ها مانند راهروها و لابی ساختمان
  • مقاومت بالای نمای بتن اکسپوز در برابر شرایط جوی
  • امکان رنگ آمیزی بتن نما
  • مناسب برای استفاده در پارک ها و مکان های عمومی
  • دارای سطحی بدون حفره و تخلل که آن را مناسب برای استفاده در استخر می‌کند.

بتن نما یا بتن اکسپوز ماندگاری و طول عمر زیادی دارد و در مقابل اشعه مضر نور خورشید مقاوم است. هم چنین نمای بتنی چون رنگی خنثایی دارد، در طول سالیان تغییر رنگ محسوسی در آن ایجاد نمی شود و یک عایق رطوبتی و حرارتی مناسب به حساب می آید. هم چنین در شرایط آب و هوایی مختلف می تواند مقاومت خود را حفظ کند و نصب و اجرای آن نسبتاً ساده و سریع است.

بتن اکسپوز و مشخصات فنی

بتن اکسپوز از ترکیب سیمان پرتلند یا غیرپرتلند با سنگ‌دانه و آب ساخته می‌شود. نسبت این مواد در تهیه بتن اکسپوز بسیار مهم و البته مشخص است.  به این نسبت ﻣﺸﺨﺺ، ﻃﺮح اﺧﺘﻼط می‌گویند که ﺑﺮاﺳﺎس ﻓﺮمول ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﻪ دﺳﺖ می‌آید. ﻃﺮح اﺧﺘﻼﻃ، در واقع وﯾﮋﮔﯽ نهفته ای است که ﮐﯿﻔﯿﺖ پنل های ﺑﺘﻦ اﮐﺴﭙﻮز را تعیین می‌کند. هم چنین الیاف طبیعی و الیاف پلیمری که در ترکیبات بتن اکسپوز به کار می‌رود، هم بر کیفیت آن تأثیرگذار می‌گذارد و آن را از بتن های معمولی متمایز می کند.

کاربرد بتن اکسپوز

کاربرد بتن اکسپوز

  • استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان: به دلیل صاف و صیقلی بودن سطح پانل های بتن اکسپوز می‌توان از آن در نمای خارجی و داخلی ساختمان ها استفاده کرد.
  • استفاده در فضاهای عمومی و تجاری: به راحتی می‌توان بتن نما را به عنوان پوشش نهایی و بدون استفاده از لایه دیگری روی آن، در فضاهای تجاری و عمومی اجرا کرد. نصب نمای بتنی یک انتخاب مقرون به صرفه است.
  • استفاده در مسیرهای تردد (پیاده روها، راهروها و ): حفظ و نگهداری از بتن اکسپوز در مسیرهای تردد، به خصوص پیاده روها و مسیرهای ماشین رو، به علت تردد زیاد، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مکان‌ها، بتن اکسپوز پس از مدتی آن و رنگ و جلوه اولیه خود را از دست می‌دهد.
  • دیوارهای داخلی و خارجی: به کارگیری سطح بتن اکسپوز به عنوان بخشی از طراحی معماری، یکی از جدیدترین انتخاب‌ها در ساختمان های مدرن است.
  • محوطه سازی: برای ساختن کفپوش‌های قابل نصب در مسیرهای موجود در باغ ها یا پوشش حصار باغ و هم چنین برای تکمیل سازه هایی که به منظور زیبایی در پارک ها تعبیه می‌کنند، استفاده از این محصول کاملاً مقرون به صرفه و مناسب است.
  • قابل استفاده در سازه های آبی و استخرها: به دلیل اینکه بتن اکسپوز در برابر آب مقاومت بالایی دارد می‌توان از آن در سازه های آبی و استخرها استفاده کرد.
  • استفاده از بتن اکسپوز برای پوشاندن کف: پنل های بتن اکسپوز می‌توانند جایگزین خوبی برای کفپوش هایی مختلف مانند سنگ، آجر و غیره باشند. این پانل ها در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. هم چنین ضخامت آن ها معمولاً بین 2.5 تا 5 سانتی متر است. پنل هایی که ضخامت های بیشتری دارند برای مکان‌های پرتردد و شلوغ مناسب هستند.

مراحل اجرای بتون اکسپوز

مراحل ساخت بتن اکسپوز

برای اینکه اجرای بتون اکسپوز با سرعت انجام شود و نتیجه نهایی کار از کیفیت بالایی برخوردار باشد، لازم است مراحل زیر انجام شود:

  • بازدید از پروژه یک تا دو روز پیش از نصب و اجرای بتون اکسپوز
  • تهیه نقشه نما Asbuilt که معمولاً به دستور کارفرما انجام می شود.
  • تهیه نقشه شاپ نما یا Shop Drawing با توجه به ابعاد پانل های بتون اکسپوز که این مورد هم به دستور کارفرما انجام می‌شود.
  • طراحی نقشه اجرایی پس از تکمیل نقشه شاپ نما
  • زمان بندی اجرای نمای بتنی
  • نصب و اجرای پانل های اکسپوزیت که بر اساس برنامه زمان بندی، نقشه اجرایی و اصول مهندسی انجام می‌شود.

 معمولاً انتخاب روش نصب مناسب برای پروژه در مرحله طراحی صورت می پذیرد که یکی از  این سه روش است: نصب دوغابی، نصب خشک و نصب چسبی هر کدام از این روش ها بر اساس مشخصات و ویژگی های هر پروژه تعیین می شود با این حال هر یک از این روش ها امکانات و محدودیت های منحصر به خود را دارند که چنانچه در مرحله طراحی به آن ها پرداخته نشود، در مرحله اجرا می‌‌تواند دردسر ساز شود، بنابراین تصمیم گیری در این باره در مرحله طراحی هزینه کمتری دارد و اگر انجام شود، در مرحله اجرا با سرعت مناسبی می‌توان آن را اجرا کرد.

ضد آب سازی بتن با استفاده از نانو آبگریز بتن

مواد های نانو مخصوص بتن نانو پارس معمولا بر روی هر سطحی از بتن، باز خورد خوبی را می‌دهد. اما بهتر است قبل از سفارش محصول با کارشناسان فروش نانو پارس، مشورت کنید. با اجرای پوشش نانو بی رنگ روی قطعات بتن به خصوص بتن اکسپوز قبل از نصب این قطعات روی نما، هزینه های اجرای پوشش نانو و اجرای داربست جهت انجام این فرایند کاهش می یابد و مقرون به مصرفه تر است. محلول نانو به صورت اسپری با دستگاه سمپاش روی سطح بتن اسپری می شود و پس از ۲۴ ساعت سطح بتن کاملا آبگریز می‌شود.

سخن پایانی

امروزه نماهای ساده و طبیعی در انواع سازه ها طرفداران بسیاری دارد. بتن اکسپوز، یک نوع نمای بتنی است که به صورت پانل‌های از پیش ساخته شده در ساختمان ها به کار می‌رود و علاوه بر محافظت از مصالح به کار رفته در نمای ساختمان، آن را زیباتر و مقاوم تر می‌کند. بتن اکسپوز یک عایق حرارتی و رطوبتی بسیار عالی است و در برابر تغییرات جوی و رطوبت بسیار مقاوم است. این بتن نما به نسبت دیگر انواع نما، کم هزینه تر است، همچنین می‌توانید، بتن اکسپوز  خود را با نانو سیمان مقاوم تر و با کیفیت تر  بسازید. جهت اطلاعات بیش‌تر درباره مقاوم سازی، ضد آب کردن بتون اسپوز نما با نانو پارس تماس بگیرید.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.