پوشش های نانو مخصوص چوب

پوشش های نانو مخصوص چوب
نانو و ساختمان

از گذشته های دور از چوب و دیگر مشتقات آن در طراحی و ساخت لوازم مختلف استفاده می‌شد و حتی به عنوان یک محصول در دسترس و ارزان، سازه های بزرگ با چوب ساخته می‌شد؛ امروزه به دلیل محدود شدن منابع چوب جنگل‌ها، وسایل و کالاهای چوبی دیگر ارزان قیمت نیستند و به عنوان یک کالای گران قیمت و لوکس تلقی می شوند. بخش هایی از نمای ساختمان‌ها، درهای ورودی خانه ها و اتاق ها، کمدها، سرویس های خواب، مبل و … از مهم ترین لوازمی هستند که با چوب ساخته می‌شوند.

با این حال این محصولات لوکس و زیبا پس از مدتی که در مجاورت هوا، نورخورشید، رطوبت و دیگر عوامل طبیعی قرار بگیرند، تغییراتی کرده و تحت تأثیر عوامل محیطی، کیفیت آن ها کاهش یافته و طول عمر آن ها کم می شود. خوشبختاته پوشش های نانوچوب می تواند به کاهش صدمات وارده از جانب محیط به محصولاتی چوبی بکاهد. به همین دلیل در این مقاله سعی کرده ایم درخصوص انواع چوب نانو شرح مختصری بدهیم، پس با ما همراه باشید.

کاربرد و نحوه عملکرد پوشش های نانو چوب

کاربرد و نحوه عملکرد پوشش های نانو چوب

پوشش های آبگریز نانو چوب می توانند با ایجاد ویژگی آبگریزی و با افزایش زاویه قطرات آب با سطح چوب، نه تنها از نفوذ آب به چوب جلوگیری کنند، بلکه با استفاده از این ویژگی باعث غلتیدن قطرات کروی شکل آب یا باران روی سطوح و شسته شدن گرد و غبار و آلودگی ها از سطح چوب شوند. پوشش های چوب نانو هم چنین دارای خصوصیات دیگری مانند محافظت از چوب در برابر اشعه UV خورشید، جلوگیری از جذب آلودگی های روی سطـــح  چوب، ایجاد فرصتی برای تنفس مصالح، جلوگیری از چسبندگی گرد و خاک روی سطوح، امکان تمیزشوندگی آسان، عدم ایجاد پوسته و مقاومت در برابر باران های اسیدی هستند.

پوشش نانو چوب، یک لایه محافظ  نامرئی روی سطوح چوبی فراهم می کند و آن ها را در برابر عوامل طبیعی نظیر گرد و غبار و آلودگی ها، آب و رطوبت و … محافظت می کند.

پوشش های چوب نانو سطح زیبا، یکنواخت و براقی را روی چوب به وجود می آورند. مهم ترین ویژگی پوشش های نانو چوب کمک به عدم تغییر رنگ چوب و افزایش ماندگاری بیشتر چوب رنگ شده است.

پوشش های نانو به صورت مایع هستند و معمولاً روی سطوح اسپری می شوند و به سطوح چوبی از جمله نمای ساختمان ها خواص آب گریزی می دهند.

به‌دلیل وجود ذرات نانو در این پوشش ها، استفاده از آن ها باعث کاهش هزینه‌ها، حذف استفاده از تینر، کاهش خطر آتش‌سوزی و… خواهد شد. هم چنین پوشش‌های نانو چوب قابلیت شستشو دارند.

از سوی دیگر پوشش های نانوچوب سریع خشک می‌شوند و در برابر اصطکاک و سایش به اجسام دیگر بسیار مقاوم هستند. این پوشش ها بوی تند و نامطبوعی ندارند و برای استفاده در محیط های خانگی و همین طور صنعتی مناسب هستند.

با در نظر گرفتن تفاوت میان انواع چوب، اجرا و استفاده از پوشش های چوب نانو متفاوت است:

  • چوب هایی که مغز پری دارند، مانند چوب روسی برای اینکه تبدیل به نانوچوب شوند به اجرای چند باره نیاز دارند و در اصطلاح برای نانو کردن دارای سطح سختی هستند.
  • چوب هایی که لایه MDF و دیگر لایه های صیقلی دارند، اصلاً قابلیت نانو شدن ندارند.
  • سطوح چوب ترمو بدون استفاده از رزین قابلیت نانو شدن دارند البته آب روی این سطوح به شکل قطره در نمی آید ولی به صورت یک لایه از سطح چوب جدا و سرازیر می شود.
  • اگر بعد از استفاده از پوشش نانو چوب، سطح را حرارت دهید، کیفیت پوشش افزایش خواهد یافت.
  • قطره ای یا جیوه ای شکل شدن آب روی سطوح چوبی رابطه مستقیمی با سطح کار دارد و هر چه قدر سطح کار قابلیت جذب بیشتری داشته باشد، مواد را بهتر می گیرد و قطرات آب روی سطح، جیوه ای شکل می شوند.

سخن پایانی

امروزه با توجه به گران شدن کالاهای چوبی، استفاده از روش هایی که بتواند ماندگاری و طول عمر آن ها را بیشتر کند و باعث عدم تغییر رنگ آن ها شود، بسیار ضروری است. پوشش های چوب نانو می توانند با ایجاد یک پوشش از جنس نانو به روی سطوح چوبی بر کیفیت و ماندگاری آن ها اثر مستقیم بگذارند.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.