معرفی رنگ عایق برای سقف ساختمان

نانو و رنگ

انتخاب رنگ مناسب، برای سقف ساختمان، از اهمیت بالایی برخورد دار است، دلیل آن این است که علاوه بر زیبایی بخشیدن به سقف نما توسط رنگ، عواملی مثل، خرابی رنگ و خود سقف توسط آب، رطوبت و حرارت سقف ساختمان را تهدید می‌کند، پس رنگی که برای اجرا، بر روی سقف ساختمانی، انتخاب می‌کنیم؛ باید رنگ مخصوصی باشد. رنگ‌های عایق رطوبتی ساختمان کاربردهای گونانگونی دارند و برای هر سازه و هر مکانی قابل اجرا هستند. این رنگ‌ها سطوح مختلف را در برابر رطوبت و خوردگی محافظت می کنند و اجازه نمی دهند تا قارچ و کپک در آن‌ها رشد کنند به همین دلیل خصوصاً در مناطقی که آب و هوای مرطوبی دارد، بسیار پرطرفدار هستند.

رنگ مخصوص سقف نما ساختمان

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که رنک مخصوص سقف نما، باید داشته باشد، خاصیت چسبندگی آن است، بنابراین می توان به سهولت از آن روی سطوح مختلف از قبیل چوب، سیمان، فلز و غیره استفاده کرد. هم چنین رنگ منتخب شده برای سقف، ثبات رنگ و مقاومت بالایی باید داشته باشد. بنابراین باید به گونه‌ای باشد که، پس از گذشت چند سال خاصیت خود را از دست ندهد.

با این حال چنانچه بخواهید از این رنگ ها استفاده کنید حتماً باید اصول زیرسازی را رعایت کنید:

رنگ‌ مخصوص سقف نما به گونه‌ای ساخته می‌شود که آلاینده های محیطی و آلودگی‌ها تأثیری روی آن ندارند. هم چنین این رنگ‌ها در برابر خوردگی و همین طور رطوبت بالا و حتی باران مقاوم هستند و به دلیل این ویژگی ها از آن ها هم در قسمت‌های مختلف درونی سازه‌ها و هم به عنوان رنگ عایق نما استفاده می‌شود.

رنگ عایق رطوبتی در دو نوع شفاف و رنگی در بازار موجود هستند، بنابراین اگر رنگ موجود به گونه‌ای باشد که نتوانید از آن استفاده کنید، امکان جایگزین کردن آن با رنگ شفاف وجود دارد.

ویژگی رنگ مخصوص برای سقف ساختمانی

ویژگی هایی که رنگ سقف نما باید داشته باشد؟

همان طور که می دانید سطح سقف ساختمان، هر چقدر هم که صاف و صیقلی به نظر برسند، باز هم دارای خلل و فرج و پستی و بلندی‌هایی هستند که به راحتی پوشیده نمی‌شوند؛ با این حال ترکیبات رنگ‌ مخصوص سقف، به طوری ساخته شده است که می تواند حتی سطوحی را که منافذ درشت‌تری دارند، پوشش دهد و تمام سوراخ‌ها و منافذ سطوح را پر کند و در آخر سطحی صاف و یکدست به وجود بیاورد.

از طرفی سطوحی که با رنگ عایق پوشیده شده باشند، این قابلیت را خواهند داشت که هیچ گرد و غبار یا رطوبت و چربی را به خود نگیرند و روی کلیه سطوح از جمله سیمان، چوب و … قابل استفاده و اجرا هستند. رنگ های عایق وقتی روی سطوح مختلف به کار می روند علاوه بر خاصیت عایق بندی که دارند، باعث می شوند که میزان مقاومت سطح زیرین افزایش یاید.

برخی از مزایایی که باید موقع تهیه این رنگ در نظر داشته باشید عبارت اند از:

  • به سهولت قابل استفاده است. (با استفاده از قلم مو، غلتک یا پیستوله قابل اجراست.)
  • نیاز ی به تخریب عایق‌های پیشین ندارد.
  • چسبندگی زیادی به سطوح زیرین دارد.
  • غیرسمی و غیر قابل اشتعال و سازگار با محیط زیست است.
  • در برابر اشعه ماوراءبنفش مقاوم است.
  • ضد باکتری است.
  • مقاومت کششی زیادی دارد.
  • به سرعت و به سادگی و بدون نیاز به تخصص قابل اجراست.
  • انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • ماندگاری طولانی دارد. (بین 10-15 سال)
  • در برابر اسید، باز و سایر مواد شیمیایی مقاوم است.
  • دارای مقاومت گرمایی تا دمای ۱۰۰+ و مقاومت سرمایی تا دمای ۴۰- درجه سانتی گراد است.
  • تشخیص آسیب‌ و ترمیم آن راحت است.
  • یک روش برای رنگ‌ آمیزی و عایق‌کاری هم زمان محسوب می شود.

 طریقه مصرف رنگ عایق بندی سقف ساختمان

  •  زیرسازی صحیح سطوح مورد نظر و رعایت دستور العمل های موجود اهمیت زیادی در ماندگاری و استفاده بهینه از رنگ مناسب عایق بندی سقف ساختمان شما دارد، به این منظور سطح سقف شما، باید تمیز، خشک، یکنواخت و عاری از گرد و غبار باشد، پس از آن رنگ سقف نما را به طور یکنواخت روی سطح بپاشید.(حداکثر رطوبت مجاز برای سطوح ۷ درصد است)
  • برای گرفتن نتایج بهتر، پوشش های قدیمی، چربی، آلودگی، گردو غبار، روغن و مواد آلی باید با استفاده از شوینده های شیمیایی یا سایش مکانیکی از بین بروند و اگر سطوح ناصاف است، باید سعی شود تا حد ممکن صاف و صیقلی شود.
  •  یکی از مزیت‌های این نوع رنگ، این است که مانند رنگ معمولی می توان آن را با قلم مو، پیستوله و غلتک اجرا کرد. این کار باید تا جایی که سطوح به طور یکنواخت با رنگ مخصوص پوشیده شود، ادامه یابد.
  • برای دستیابی به نتایج بهتر، سعی کنید دمای محیط در زمان رنگ آمیزی و در طی خشک شدن رنگ بین 5 تا 40 درجه سانتی‌گراد باشد. دمای بالاتر سبب می‌شود که رنگ سریع تر خشک شود و دمای پایین تر روند خشک شدن رنگ را به تعویق می اندازد. هم چنین رطوبت زیاد بر نتیجه نهایی تأثیر منفی می گذارد. در صورت لزوم پس از گذشت ۳ تا ۵ ساعت، رنگ آمیزی را تکرار کنید.

تفاوت رنگ عایق رطوبت سقف ساختمانی با ایزوگام و قیرگونی

تفاوت رنگ عایق رطوبت سقف ساختمانی با ایزوگام و قیرگونی

یکی از معایب استفاده از ایزوگام و قیرگونی این است که این مواد به سطوح زیری چسبندگی ندارند و همین موضوع باعث جا به جا شدن آب در زیر کار و دشوار شدن تشخیص محل نشت می‌شود. این در حالی است که رنگ عایق رطوبت سقف ساختمان به سطوح زیرین چسبندگی زیادی دارد و آب نمی‌تواند در زیر آن حرکت کند بنابراین تشخیص محل نشت آب و رطوبت به سادگی میسر می‌شود.

هم چنین ترمیم و اجرای رنگ عایق برخلاف ایزوگام و قیرگونی آسان است و برای این کار به نیروی متخصص و صرف هزینه بالا نیازی نیست و فقط باید محل آسیب دیده را با قلم مو آغشته به رنگ ترمیم کنید.

سخن پایانی

عایق کاری از قدیم الایام در ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف به کار می‌رفته است ولی امروزه، به واسطه پیشرفت تکنولوژی، استفاده از رنگ عایق، جایگزین روش های سنتی مانند قیرگونی و ایزوگام شده است. به کارگیری از رنگ عایق رطوبتی علاوه بر سهولت اجرا، نتایج بهتر و ماندگاری بیشتری هم دارد. جهت خرید رنگ مخصوص و با کیفیت برای سقف وارد صفحه فروشگاهی رنگ عایق رطوبتی نانو پارس گرجی شوید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.