برای محافظت از نما در مقابل باران های اسیدی چه کرد؟

برای محافظت از نما در مقابل باران های اسیدی چه باید کرد؟
نگهداری ساختمان

باران‌های اسیدی دارای یون‌هایی با PH پایین است، که با تشکیل گوگرد، دی اکسید و مشتقات اکسید نیتروژن، و ترکیب با مولکول آب موجود در جو زمین خاصیت اسیدی ایجاد می‌کنند، و زمانی که با نما برخورد می‌کند؛ اگر جنس نمای مورد نظر، قابلیت نفوذ آب و رطوبت را داشته باشد، بنا به نوع مصالح، باعث معایبی مانند؛ پوسته پوسته شدن، رنگ پریدگی، ترک خوردگی و شکستگی به مرور زمان می‌شود. بازسازی مصالح هم، هزینه بر و وقت زیادی برای ترمیم، می‌برد. یک جمله معروف هست که می‌گوید: پیش‌گیری بهتر از درمان است، برای این مورد هم صدق می‌کند، اگر از اول به فکر این موارد باشیم، علاوه بر جلوگیری از خسارت وارده به نما، از کثیف شدن نما در مقابل باران‌های اسیدی نیز، جلوگیری کرده‌ایم.

تاثیر باران اسیدی بر سازه ساختمانی

تاثیر باران های اسیدی بر نمای سنگی و مجسمه های آهکی

در واقع با برخورد ذرات موجود در این نوع باران با سنگ های نما، یک واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد. که با نفوذ مستقیم باعث کدری نامحسوس نمای ساختمان شده، و در نتیجه با گذر زمان و تابش نور خورشید این کثیفی باقی خواهد ماند. یکی از نکات قابل تامل این است: که این نوع باران تاثیر مستقیم بر روی سلامتی انسان ندارد. اما با تخریب زیر ساخت ها می تواند، هزینه های سنگینی را وارد کند. در تهران نیز سالانه شاهد از بین رفتن مجسمه های اهکی و مرمر، نمای ساختمان و گل و گیاه هستیم.

 کلسیم موجود در سنگ‌ها با ترکیب شیمیایی که اتفاق می‌افتد، در جان سنگ نما حل شده و موجب کدری می‌شود. باران‌ اسیدی آسیب‌ غیرقابل جبرانی بر بناهای تاریخی و نمای ساختمان‌ها وارد می‌سازد. میراث فرهنگی ملت‌ها را با قدرت بالایی از بین می‌برد که تنها راه جبران پیشگیری و بهره گیری از نماشویی نما است. باران اسیدی رویه‌های سنگی ساختمان‌ ها را ساییده، و به دلیل وجود گوگرد اکسید، موجب از بین رفتن لایه های اصلی سنگ می‌شود.

در واقع بهترین راه حل برای از بین بردن اثرات اسیدی باقی مانده بر روی نما، رساندن سطح PH به حالت خنثی است تا حالت کدری برطرف شود. اما از موادی مانند یو اف و دیسکلر نیز برای افزایش تاثیر استفاده می شود، که از هر دو دستگاه واترجت و سندبلاست میتوان برای این منظور بهره برد.

متاسفانه بیشترین اسیب در این پدیده طبیعی که دستخوش تغییرات محیطی توسط انسان شده است، از بین رفتن سازه های باستانی می‌باشد. در سراسر جهان نیز به شدت موجب نگرانی سازمان یونسکو است.

اما شستشوی نماهای اهکی نیز در دستور کار شرکت های نماشویی قرار گرفته است. با راه کارهای معماری مدرن می توانند، این تخریب های سطحی را نیز برطرف کرده و تا حدود زیادی سولفات کلسیم موجود در سطح نما را از بین ببرند.

تاثیر باران اسیدی بر روی دیگر مصالح نما مانند آجر، سیمان و بتن

تاثیر باران اسیدی بر روی دیگر مصالح نما مانند آجر، سیمان و بتن

فرقی ندارد اگر جنس مصالح نمای شما از سنگ، آجر، سیمان و… باشد، تمامی این مصالح در بر خورد با باران اسیدی مقاومت کافی نداشته و در نهایت به خرابی منجر می‌شود.نماشویی ساختمان، بعد از باران اسیدی یک کار واجب است چرا که نما با بارش باران اسیدی دچار مشکل می شود. روش های تمیز نگه داشتن نمای ساختمان، اینجا است که به کمک ما می‌آید، مهم نیست، که ساختمان تازه به بهره بردارب رسیده، داخل آن ساکنین اقامت دارند یا هر چیزی، مهم این است که امروزه با روش‌های نوین، توسط تکنولوژی پیشرفته، توانسته‌ایم، این مسائل را حل کنیم. یکی از راه های مقابله با باران اسیدی استفاده از نانو بعد از نماشویی ساختمان است، که نما را از آسیب احتمالی باران اسیدی در امان نگه می دارد.

بعد از نماشویی برای محافظت از نما در مقابل باران اسیدی چه کرد؟

بهترین روش ممکن نانو کردن مصالح ساختمانی است. این مورد یکی از جدید‌ترین و بهترین روش‌های موجود برای محافظت از نما است. امروزه شاهد هستیم که بازار نانو نما در کشورمان به خوبی جا افتاده است و برای هر بخشی از مصالح ساختمانی مواد نانو مخصوص به آن قسمت برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سازه وجود دارد، که اصطلاحا به این مورد آبگریز کردن نما یا ضد آب سازی نما می‌گویند.

تنها کاری که شما باید به عنوان مصرف کننده این مواد، بلد باشید شناسایی مواد مخصوص نانو به مصالح مربوطه و طریقه اجرای درست آن است (که بسیار اجرای ساده‌ای برای مصرف کننده دارد.) فرض کنید؛ جنس نما ساختمان شما آجر باشد، بعد از  برخورد باران اسیدی یکی از مشکلاتی که با نمای آجری برخورد خواهید داشت شوره زدن آجر است، که در مقاله‎ای جدا کاملا، روش‌های رفع شوره آجر نما را توضیح دادیم، دردسر زیادی دارد، این موضوع را بازگو کردیم که متوجه شوید، مواد نانو فقط مختص آبگریز شدن نما نیست.

آبگریزی در مقابل باران های اسیدی

برای شوره زدن سنگ و به خصوص آجر نما، بعد از باران اسیدی می‌توانید، از شوینده‌های قوی نانو که هم مختص از بین بردن آلودگی‌ها است و هم‌ همزمان، سطح سازه مورد نظر را مقاوم در برابر نفوذ آب می‌کند، استفاده کنید. برای دیگر سازه‌ها مانند: انواع سیمان و بتن، گچ و حتی کاهگل هم به همین صورت باید عمل کنید.

در آخر

در آخر هم ممکن است شما به قصد تمیز کردن نمای خود، در مقابل باران اسیدی این مقاله را داشتید می‌خواندید، اما از وسط محتوا متوجه این مورد شدید که علاوه بر کثیفی با تهدید‌های بزرگ‌تری مثل خرابی سازه توسط باران اسیدی طرف هستید. ما در نانو پارس انواع محصولات نانو ساختمانی را جهت مقابله با باران اسیدی داریم، اگر سوالی در این رابطه دارید حتما در قسمت دیدگاه این مقاله، سوالات خود را با ما در میان بگذارید و یا این که به دو صفحه اصلی محصولات ما می‌توانید مراجعه کنید؛ لولین صفحه، خرید مواد نانو نما است، که به پوشش آبگریز سطوح مصالح ساختمانی شما، مربوط می‌شود و دمین صفحه، صفحه خرید عایق های رطوبتی با تکنولوژی نانو ارو پا است، که قسمت‌هایی از نما که بر اثر نم زدگی، آسیب دیده را می‌توانید، بهبود ببخشید.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.