آشنایی با عایق رطوبتی آهن

آشنایی با عایق رطوبتی آهن
عایق ضد آب سازی مصالح

برای جلوگیری از خوردگی فلزات در سازه‌ های مختلف از عایق رطوبتی استفاده می شود؛ شما می توانید از این عایق ها در مکان ها و جاهای مختلف استفاده کنید. در سطوح فلزی به علت وجود حرارت بسیار زیاد در زمان انتقال، احتمال پوسیدگی، زنگ زدگی و هدر رفت انرژی بسیار بالاست.
پوسیدگی سطوح فلزی ممکن است منجر به خرابی سیستمی شود که هزینه ها شما را افزایش می دهد. ما در این مطلب قصد داریم نکاتی را درباره عایق رطوبتی آهن بیان کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

عایق رطوبتی آهن چیست؟

اهمیت عایق کاری آهن چیست؟

یکی از مهمترین دلایل عایق کاری فلزات، بهینه سازی انرژی است. امروزه با توسعه تکنولوژی و با توجه به قوانین و استانداردهای ساخت و ساز، استفاده از عایق در پروژه های ساختمانی یکی از موارد ضروری است. از جمله فواید عایق کاری قطعات فلزی عبارت اند از:

  • کاهش هدر رفت انرژی گرمایی در فصل سرد و گرم نگه داشتن ساختمان
  • کاهش آلودگی صورتی، کنترل صدا و ایجاد محیطی آرام
  • محافظت در برابر خوردگی و افزایش مقاومت ساختمان و در نهایت افزایش طول عمر سازه
  • سازگاری با محیط زیست
  • محافظت از سازه در برابر آتش سوزی
  • کاهش و صرفه جویی در انرژی سرمایشی و گرمایشی به دلیل جلوگیری از انتقال گرما بین دو محیط
  • جذب رطوبت و جلوگیری از نفوذ حشرات و مخمرها در ساختمان

اهمیت عایق رطوبتی آهن و فلزات

عایق رطوبتی آهن چیست؟

به پوشش هایی که مانع از رسیدن و اثر گذاشتن رطوبت ناشی از برف، باران و شستشو در بخش های مختلف ساختمان مانند پشت بام، دیوارها، نمای بیرونی، مخازن آب و سرویس بهداشتی می شوند، عایق رطوبتی می گویند. این پوشش به شکل لایه به لایه بوده و به صورت پیش ساخته عرضه می شود. عایق رطوبتی سایزهای مختلفی دارد که با توجه به درخواست مشتری طراحی شده است.

عایق های رطوبتی معمولا در مواردی استفاده می شوند که دو دیوار مجاور هم قرار دارند. بیشترین کاربرد این عایق ها در تاسیسات ساختمانی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت است. این عایق ها اغلب از کاغذ، گونی، مواد لاستیکی و پلاستیکی هستند که قیراندود شده اند. عایق های رطوبتی معمولا بسیار سبک هستند و تقریبا هیچ بار مازادی را بر ساختمان وارد نمی کنند؛ این مسئله سبب می شود تا وارد بافت داخلی ساختمان نشود و به صورت کامل سطح را آب بندی می کند.

از دیگر مزایای عایق های رطوبتی این است که می توانند حجم بسیار زیادی از آب را در خود نگه دارند و به هیچ وجه هم آتش نمی گیرند‌. از آنجایی که سطوح فلزی به آسانی دچار خوردگی، پوسیدگی یا زنگ زدگی می شوند، باید عایق کاری به سرعت روی سطح آن ها صورت بگیرد؛ در واقع عایق بندی آن ها سبب کاهش بسیاری از هزینه ها می شود.

البته دقت کنید که اگر عایق کاری سطوح فلزی به شکل صحیح انجام نشود، نه تنها هزینه ها کاهش پیدا نمی کند، بلکه باید هزینه ای را نیز برای تعمیر و از بین بردن لوله های فلزی کنار بگذارید. مشکل دیگری نیز که امکان دارد با عایق کاری غیر اصولی با آن مواجه شوید، ترکیدگی و پوسیدگی لوله ها و تاسیسات ساختمان است.

انواع عایق رطوبتی فلزات کدامند؟

عایق های رطوبتی فلزات انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها عبارتند از:

عایق رطوبتی نانو: این نوع از عایق های رطوبتی آهن ترکیبات منحصر به فردی داشته و یک لایه نازک و سبک هستند. عایق نانو از رزین آکریلیک بر پایه آب ساخته شده و برای آجر در محیط هایی مثل پشت بام، سرویس های بهداشتی، بالکن و آشپزخانه بسیار مناسب است.

الاستیسیته بالای این محصول باعث می شود که قابلیت بالایی در تحمل تنش های انقباضی و انبساطی داشته باشد و این مسئله سبب می شود تا دچار هرگونه پوسته، ترک و بلند شدگی نشود. این عایق ها خاصیت ارتجاعی دارند و این ویژگی باعث شده تا خاصیت کشسانی آن ها تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

عایق رطوبتی ساندویچ پنل: ساندویچ پنل ها عایق هایی هستند که دو طرف آن ها از ورق گالوانیزه تشکیل شده است؛ در واقع این عایق ها لایه هایی هستند که از قبل تهیه شده اند و تنها باید اقدام به نصب آن ها کرد. ساندویچ پنل ها در دو مدل سقفی و دیواری عرضه می شوند و در کارخانه ها، انبارها و باشگاه ها بیشترین کاربرد را دارند. از جمله پرکاربردترین عایق های رطوبتی ساندویچ پنل می توان به ایزوگام اشاره کرد که از الیاف مصنوعی و قیر تشکیل شده اند و از نفوذ آب و رطوبت به لایه های زیرین خود جلوگیری می کنند.

عایق قیرگونی: این نوع از عایق از انواع قدیمی ترین و اولین عایق ها است که هنوز هم از آن استفاده می شود. در این شیوه از قیر به همراه یک گونی استفاده می شود؛ به این صورت که ابتدا قیر را که یک فرآورده نفتی است، گرم می‌ کنند و بعد گونی را به عنوان یک پارچه در نظر گرفته و قیر گرم شده را روی آن می‌ ریزند.

جمع بندی

ما در این مطلب شما را با انواع عایق رطوبتی آهن آشنا کردیم. همانطور که مشاهده کردید عایق کاری آهن امری ضروری است تا از خسارت های بعدی جلوگیری کند؛ چنانچه در عایق کاری آهن آلات سهل انگاری کنید، قطعا باید هزینه های بیشتری را برای تعمیر و نگهداری از قطعات فلزی سازه خود بپردازید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.