زمان بندی مراحل ساخت ساختمان

زمان بندی مراحل ساخت ساختمان
نگهداری ساختمان

به هنگام شروع پروژه ساخت‌وساز، مهم‌ترین بخش این است که بتوانید بهترین زمان‌بندی را برای آن داشته باشید. هر زمان که یک شرکت پیمانکار شروع به برنامه‌ریزی برای ساخت یک سازه می‌کند، زمابندی اولین مرحله‌ای است که مهندسین باید صد در صد به آن توجه داشته تا بتوانند در زمان معین پروژه را به اتمام برسانند. در این مطلب قصد داریم به زمان بندی مراحل ساخت ساختمان به صورت کاملا اختصاصی و دقیق بپردازیم. همراه ما باشید.

زمان بندی مراحل ساخت ساختمان

مدت زمان ساخت ساختمان چقدر است؟

به طور کلی، زمان بندی مراحل ساخت ساختمان به فرآیند ساخت پروژه از ابتدا تا انتهای آن اطلاق می‌شود. مهندسین به هنگام برنامه ریزی در رابطه با زمان بندی مراحل ساخت یک ساختمان باید ابتدا به شناخت دقیق فعالیت‌هایی که قرار است در ساخت پروژه انجام شود، پرداخته شده و سپس مراحل ساخت را با توجه به برنامه آغاز کرد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با زمان بندی مراحل یک ساخت سازه این است که شرکت پیمانکار باید دقیقا طبق برنامه خود عمل کند تا بتواند اعتبار شرکت را حفظ کرده و همچنین پروژه را گام‌به‌گام پیش ببرد. در یک کلام، بهتر است برنامه زمانبندی پروژه ساختمانی پس از توصیف کلی پروژه انجام شود؛ این گونه، برنامه‌ ریزی بهتر صورت گرفته و زمان بندی مراحل ساخت یک ساختمان نیز به درستی انجام می‌شود.

مراحل تهیه یک برنامه زمانبندی موفق در پروژه های ساختمانی

زمانی که مهندس اقدام به ارائه یک برنامه مناسب زمان بندی می‌کند، مراحل 0 تا 100 ساخت ساختمان در شش بخش تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • پروژه
  • ابنیه
  • اسکلت
  • سفت کاری
  • نازک کاری
  • تاسیسات مکانیکی

از بین تمامی این بخش‌ها قسمت اسکلت بندی و سفت کاری بسیار مهم است، زیرا در این بخش مواردی مانند محصولات عایق بندی نانو نما در آن قرار می‌گیرند که امروزه بخش مهمی از یک سازه را تشکیل می‌دهند. محصولات عایق بندی نانو نما می‌توانند یک واحد را در برابر رطوبت، دما و همچنین صدا عایق بندی کنند.

این موضوع باعث می‌شود که یک سازه کاملا استاندارد باشد و به هنگام خرید و فروش سریعا واحد به فروش برسد. نکته‌ای که باید در این بخش مد نظر خود قرار داد این است که به هنگام خرید این محصولات، باید مواردی را انتخاب کنید تا با تمامی مصالح ساختمانی هم سو باشند. این کار باعث می‌شود تا استفاده از این محصولات، آسیبی به دیگر بخش‌های ساختمان نزده و به خوبی به انجام عملکرد خود بپردازند.

چه مواردی تاثیر مستقیم بر روی زمان بندی مراحل ساخت ساختمان دارند؟

چه مواردی تاثیر مستقیم بر روی زمان بندی مراحل ساخت ساختمان دارند؟

زمان بندی مراحل ساخت ساختمان با توجه به مواردی دارای تغییرات است. در واقع باید گفت نکاتی در این بین وجود دارند که تاثیر مستقیم روی این موضوع می‌گذارند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند مدت زمان ساخت یک ساختمان تنها به مرحله اجرا ربط دارد، اما به هیچ عنوان این گونه نیست. شاید برایتان جالب باشد زمانی که بدانید مراحل اخذ پروانه ساختمان نیز تاثیر مستقیم روی این موضوع دارد.

اگر بخواهیم زمان‌بندی را به یک خط صاف تشبیه کنیم، ابتدا خط به زمانی اشاره دارد که مالک اقدام به اخذ جواز ساخت می‌کند، اواسط خط به زمانی اشاره دارد که مالک اقدام به ساخت کرده و انتها نیز به دریافت مجوز پایان کار اشاره دارد. این سه مورد اشاره شده در ترکیب با یک‌دیگر مراحل ساخت یک سازه را ارائه می‌دهند.

مدت زمان ساخت ساختمان چقدر است؟

زمان بندی مراحل ساخت ساختمان برای هر سازه متفاوت است. در واقع در این بین باید یک میانگین ارائه شود و به آن توجه داشت که از شروع ساخت تا پیمایش نهایی آن انجام می‌شود. ساخت سازه به هنگام اخذ مجوز آغاز می‌شود و با دریافت پایان کار، به اتمام می‌رسد. به عنوان مثال، یک سازه چهار طبقه بتنی ممکن است بین چهار الی هشت هفته به طول انجامد.

در رابطه با زمان نهایی ساخت یک سازه به طور کلی نمی‌توان نظری دقیق داد، اما می‌توان با تخمین زدن در رابطه با تعداد طبقات و نوع مصالح یک زمان حدودی را اعلام کرد و سپس با در نظر گرفتن شرایط دیگر، آن را به عنوان یک زمان دقیق در برنامه ریزی اعلام کرد.

مهم بودن محصولات عایق بندی نانو نما در ساخت ساز

در روند ساخت یک ساختمان، بخشی از توجه به انتخاب مواد ساختمانی، مربوط به ابزار و روش‌های تمیز نگه‌داشتن نمای ساختمان می‌شود. این ابزارها و روش‌ها، نقش حیاتی در حفظ زیبایی و پایداری ساختمان ایفا می‌کنند. از جمله روش‌های تمیز نگه‌داشتن نمای ساختمان، می‌توان به استفاده از مواد شستشوی خاص، تکنیک‌های پاکسازی حرفه‌ای و استفاده از دستگاه‌های مدرن تمیزکاری اشاره کرد. این روش‌ها، باعث حفظ زیبایی و نظافت نمای ساختمان می‌شوند و به طول عمر و ارزش افزوده آن کمک می‌کنند.

همچنین، استفاده از روش‌های تمیز نگه‌داشتن نمای ساختمان، می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری نمای ساختمان نیز تأثیرگذار باشد.

در عنوان قبلی اشاره کردیم که محصولات عایق بندی نانو نما به عنوان یک عایق رطوبتی، دما و صدا معرفی می‌شوند، اما باید گفت که عملکرد اصلی این محصولات، عایق بندی رطوبتی سازه است و در کناره به دیگر موارد می‌پردازد.

محصولات نانو نما قابلیت اجرا روی هر سطحی، اعم از کاهگل یا سنگ مرمر را به همرا دارند. این دسته از عایق‌ها که هزینه بسیار مناسبی را نیز با خود به همراه دارند، می‌توانند سطح وسیعی از نمای سازه را به راحتی پوشش دهند. جالب است بدانید که شما با خرید محصولات عایق بندی نانو نما نه تنها سازه از رطوبت دور می‌کنید، بلکه از بدنه ساختمان خود در برابر حرارت بسیار مانند آتش یا اشعه ماوراء بنفش خورشید که در گذر زمان باعث کهنه شدن سنگ‌ها و رنگ پریدگی آن‌ها می‌شود نیز محافظت می‌کند.

از دیگر مزایای استفاده از عایق بندی نانو نما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد غبار کردن نما
  • ضد آب کردن نما
  • جلوگیری از جرمگیری یا شوره زدن
  • پوشش محافظ بدون رنگ
  • محافظ خزه‌ها و قارچ‌ها
  • عایق حرارتی و برودتی
  • ماندگاری بالا
  • خاصیت خود پاک شوندگی
  • محافظ در برابر رطوبت و گازهای جوی
  • قابلیت اجرا روی سطوح مرطوب

آیا می توان از نمونه برنامه ریزی مراحل زمان بندی ساخت یک ساختمان کمک گرفت؟

برای دسته مهندسینی که برای اولین بار اقدام به ساخت یک سازه می‌کنند، نمونه برنامه‌ ریزی‌هایی در انواع سایت‌های معتبر قرار دارد که می‌توانند با توجه به آن اطلاعات مفیدی را در این زمینه دریافت کنند. با توجه به نکاتی که در این مطلب به آن اشاره کردیم و مورادی همچون مدت زمان ساخت ساختمان به شکل تخمینی و مصالحی که در ساخت سازه استفاده می‌شود، می‌توانید زمان بندی مراحل ساخت ساختمان خود را به درستی اعمال کنید. شایان ذکر است که به هیچ عنوان نباید از این دسته برنامه‌ها تقلید کرد و صرفا برای ایده و بررسی اطلاعات موجود در آن استفاده کرد.

 

تهیه مصالح مخصوص در زمان مناسب ساخت و ساز

برای ساخت خانه به چه مصالح ساختمانی نیاز داریم؟

در سالهای اخیر با پیشرفتهای صنعت ساختمان، شاهد استفاده از مواد و انواع مصالح تشکیل نما ساختمان، به صورت متفاوتی در صنعت ساختمان بودیم و هستیم. این مواد و مصالح به روشهای مختلف و در مسیر برنامه ریزیهای متفاوتی به دست مصرفه کننده میرسند. برنامه ریزی تامین مواد و مصالح یکی از مواردی است که در مدیریت پروژه های ساختمانی باید انجام شود.

در ابتدا تعریفی از موارد و مصالح را بررسی میکنیم. مدیریت موارد و مصالح در پروژه های ساخت و ساز به مجموعه اعمال برنامه ریزی، شناسایی، تهیه، ذخیره سازی، تحویل و توزیع مصالح، مدیریت مواد و مصالح میگویند. هدف مدیریت مصالح، تضمین این است که مصالح مناسب در زمان مناسب در مکان مناسب قرار دارند.

چرا در حین ساخت و ساز، زمانی که وقت پروژه به محدودیت زمانی دچار می‌شود نمای بتن اکسپوز‌ راه‌حل مناسبی است؟

بتن نما یا بتن اکسپوز ماندگاری و طول عمر زیادی دارد و در مقابل اشعه مضر نور خورشید مقاوم است. هم چنین نمای بتنی چون رنگی خنثایی دارد، در طول سالیان تغییر رنگ محسوسی در آن ایجاد نمی شود و یک عایق رطوبتی و حرارتی مناسب به حساب می آید. هم چنین در شرایط آب و هوایی مختلف می تواند مقاومت خود را حفظ کند و نصب و اجرای آن نسبتاً ساده و سریع است.

نقاشی روی سیمان

زمان  تقریبی رنگ کردن دیواره های سیمانی در ساخت و ساز

رنگ آمیزی دیوار سیمانی نیاز به دقت و توجه خاصی دارد. همانطور که می دانید سیمان یا به رنگ خاکستری است و یا به رنگ سفید، اما باید سطح سیمان از هرگونه گچ یا آلودگی تمیز شود. ترک های آن باید پوشانده شود و از پرایمر های مخصوص با غلتک های پرزدار روی سطح استفاده شود تا مراحل آماده سازی سیمان برای رنگ کامل شود. اگر برای رنگ آمیزی دیوار سیمانی که از قبل رنگ شده اقدام می کنید، کار شما بسیار راحت تر است و رنگی کمتری مورد نیاز است. چرا که مراحل آماده سازی از قبل انجام شده است و نحوه رنگ کردن سیمان، برای شما راحت‌تر است.

در مجموع؛ اگر شما، دو نفر نقاش داشته باشید، روزانه تقریبا 100 متر نمای سیمانی را می‌توانید، نقاشی کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب به این موضوع اشاره کردیم، زمان بندی مراحل ساخت ساختمان بسته به مواردی متفاوت است. از سویی دیگر، استفاده از محصولات عایق بندی نانو نما می‌تواند ساختمان شما را به یک سازه استاندارد و تمام عیار تبدیل کند. برای خرید محصولات عایق بندی نانو نما نیاز است که عرضه کننده‌ای معتبر را انتخاب کنید تا محصول خریداری شده به راحتی در نمای سازه شما پیاده سازی شده و به عنوان یک عایق با کیفیت ارائه شود. مجموعه نانو پارس، یکی از ارائه دهنده‌های معتبر با بیش‌از 16 سال سابقه فعالیت است که می‌توانید از آن‌ها مشاوره بگیرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.