انتخاب بهترین نوع آجر قزاقی

انتخاب بهترین نوع آجر قزاقی
نانو و ساختمان, نگهداری ساختمان

یکی از رایج ترین آجرنماهای مورد استفاده معماران و طراحان ساختمانی در ایران، آجر نما قزاقی یا آجر سنتی است که در بازار ایران به وفور وجود دارد. این آجرها به صورت دستی تولید می شوند و برای ساخت ها خشت ها در قالب های مناسب ریخته شده و در فضای باز و در معرض آفتاب قرار می گیرند تا خشک شوند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی برای تولید آجر سنتی با استحکام بالاتر از روش پخت بهره گرفته شد. در این مقاله بیشتر با ویژگی ها و نحوه ساخت آجر قزاقی آشنا می شویم.

آجر قزاقی چیست؟

 در تولید آجر نما قزاقی، خاک رس و مواد معدنی خاص به کار می رود؛ ترکیبی از درصد متفاوتی از فلزات، مواد معدنی و حرارت های مختلف باعث ساخت آجرهای سنتی در رنگ های متنوع صورتی، زرد، قهوه ای و قرمز می شوند. آجر نما قزاقی در مدل های متنوعی نظیر نیمه، ال لب گرد، ال لب تیز و پلاک تولید شده که از این جهت باعث اجرا و طراحی زیباتر و آسان تر نما شده است. این آجرها در اندازه های مختلف و برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا در سایزهای زیر ساخته می شوند.

  • 20*2.5*10
  • 20*2.5*5.5
  • 20*5.5*3.5
  • 20*20*4.5

از چه روشی برای تولید بهترین آجر سنتی استفاده می شود؟

از چه روشی برای تولید بهترین آجر سنتی استفاده می شود؟

ساخت و تولید آجر سنتی یا آجر نما قزاقی در ایران قدمت زیادی دارد و مقاومت بالایی در مقابل عوامل جوی چون برف و باران دارند. این آجرها در رنگ های متنوعی مثل پوست پیازی، آتشی، خاکی و حنائی نیز تولید می‌شود و استفاده از آن ها در نمای ساختمان و خانه‌های با ظاهر کلاسیک بسیار دیدنی است.

بهترین آجر قزاقی با استفاده از خاک رس سرند ساخته می‌شود که آن را به صورت گل درآورده و سپس در قالب چوبی مناسبی می ریزند و بعد از خشک شدن خشت‌ها در آفتاب آن ها را وارد کوره آجر پزی می‌کنند. با توجه به حرارت های متفاوتی که در کوره ایجاد می‌شود رنگ آجر نما قزاقی در مدت پخت مشخص می‌شود.

مواد تشکیل دهنده آجر قزاقی

خاک رس و شیل بهتر از دیگر مصالح ساختمانی آب را در خود جذب می کنند و احتمال رشد کپک و نفوذ گرد و غبار در آن ها بسیار کم است. همچین این دو ماده خاصیت قالب گیری داشته و باعث ایجاد تنوع در سبک و رنگ آجر نما قزاقی می شوند. آجر سنتی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای دیوار های حائل، مسیر ها، ایده‌ های محوطه‌سازی کاربرد دارد.

آجر نما قزاقی نسبت به سایر آجرها چه مزایایی دارد؟

آجر نما قزاقی به دلیل داشتن ویژگی های منحصربفرد کاربردها و مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این قابلیت ها در آجر نمای قزاقی می‌تواند برای معماران ساختمان برای ایجاد بنایی مقاوم و زیبا بسیار کارآمد باشد.

1.مقاومت بالا در برای شوره و قارچ و استحکام در برابر آب و یخبندان

2.نیاز کم به نگهداری و تمیز کردن دارد؛ زیرا رنگ و دوام خود را می تواند تا سال ها حفظ کند، به همین دلیل در طراحی های داخلی نیز بدون رنگ آمیزی می‌توان از این آجر استفاده کرد.

3.عایق مناسب در برابر گرما و سرمای محیط و داخل ساختمان است که باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان می‌شود.

4.به دلیل ارزش مند بودن بناهایی که در ساخت آن‌ها از آجر سنتی استفاده شده است این ساختمان‌ها مقداری قیمت فروش بالاتری نسبت به سایر ساختمان ها دارند.

5.نرخ بیمه ای ساختمان هایی که آجر قزاقی در ساخت آن ها به کار رفته در مقایسه با دیگر بناها کمتر است.

6.مقاومت بالای آجر سنتی در برابر آتش سوزی به دلیل داشتن خاصیت ضد اشتعال این آجر

2.به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد و نیازی به رنگ آمیزی نما یا سطحی که در آن آجر سنتی به کار رفته نمی باشد. برای تمیز نگه داشتن این آجرها باید در دوره های زمانی مناسب آن ها را به خوبی بشویید و اگر دچار سکستگی یا شل هستند آن ها را تعمیر نمایید. در ساخت خانه هایی که آجر قزاقی به کار رفته هیچ مورچه یا موریانه ای راه ندارد.

3.عایق بودن آجر نمای قزاقی به دلیل داشتن ضخامت بالا نسبت به چوب و سایدینگ وینیل

قیمت آجر نما قزاقی

خانه های ساخته شده با آجر سنتی به دلیل داشتن دوام بالا و زیبایی بیشتر در مقایسه با خانه های ساخته شده با سایر مصالح گران تر هستند. این امر به دلیل قیمت بالای آجر سنتی و نحوه تولید دشوار این محصول است.

در حال حاضر سایت های زیادی در زمینه فروش آجر نما قزاقی به صورت آنلاین فعالیت می کنند که می توان قیمت این نوع آجر را به راحتی استعلام کرد. فروش اینترنتی این نوع آجرها براحتی انجام پذیر است که باید در انتخاب کارخانه تولید کننده دقت فراوانی کرد.

ضد آب سازی آجر قزاقی

ضد آب سازی آجر قزاقی

برای پیشگیری از تغییر رنگ آجر سنتی نما (آجر قزاقی)، باید پس از نصب آجر سنتی نما، بر روی آن از محلول نانو مخصوص آجر نمای قزاقی(سنتی)، در صورتی که جنس آجر سنتی، کیفیت آبگریزی نداشته باشد؛ می‌توانید، با قیمت خرید مناسب محصول نانو آجر قزاقی شرکت  نانو پارس را، تهیه کرده و کیفیت آجر خود را تضمین کنید.

جمع بندی

آجر سنتی یا آجر قزاقی نوعی آجر نسوز است که با داشتن قابلیت های منحصربفرد جایگاه ویژه ای در ساختمان سازی و نماهای بیرونی بناها پیدا کرده است. این آجرها برای محیط زیست مشکلی ایجاد نمی‌کنند و استفاده از آن ها در نماهای بیرونی و داخلی ساختمان می تواند معماری سنتی و اصیل ایرانی را تداعی کند. علاوه بر این ترکیب آجر سنتی با مصالح ساختمانی دیگری نظیر چوب و سنگ و استفاده آن ها در بنا می‌تواند ظاهری تلفیقی از مدرنیته و سنتی را به نمایش بگذارد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.