آشنایی با چسب بندکشی و انواع چسب ساختمانی

آشنایی با چسب بندکشی و انواع چسب ساختمانی
نانو و ساختمان

چسب ساختمانی یکی از مواد ضروری در ساختمان سازی است و از پرکاربردی ترین ابزار این صنعت به شمار می رود. انواع چسب ساختمانی شامل چسب بتن، چسب سرامیک و کاشی و چسب سنگ وجود دارد که هر برای کاربردهای خاصی استفاده می شود. این چسب ها بیشتر برای آب بندی مصالح ساختمانی در قسمت های مختلف ساختمان کاربرد دارند. در این مقاله قبل از معرفی انواع چسب ساختمانی شما را با اصطلاح چسب بندکشی و کاربرد آن آشنا می کنیم.

چسب بندکشی چیست؟

در زمان های قدیم که هنوز چسب های ساختمانی تولید نشده بود برای بندکشی سرامیک ها و کاشی ها از سیمان و ملات استفاده می کردند؛ ولی در حاضر با وجود نانو چسب بندکشی و درزبندی و قیمت مناسب آن مصرف و کاربردی بسیاری در ساخت و ساز پیدا کرده است. از چسب بندکشی به منظور پرکردن درزهای انواع کاشی و سرامیک استفاده می شود که اجرای آن بسیار ساده است و درزبندی با دقت و بهتر انجام می گیرد.

مشخصات فنی چسب بندکشی

چسب بندکشی از لحاظ فنی دارای ویژگی های منحصربفردی است؛ به همین دلیل برای درزبندی مصالح ساختمانی فواید بسیاری دارد.

  • چسب بندکشی حالت پودری دارد.
  • یک چسب نیمه آماده محسوب می شود.
  • پایه تولید آن از سیمان است
  • در بسته بندی های 5 کیلویی به فروش می رسد.
  • برای استفاده باید با آب ترکیب شود.
  • چسب بندکشی خاصیت ضد آب دارد.
  • این محصول در رنگ بندی متنوع توزیع می شود.

کاربرد چسب بندکشی

از چسب بندکشی که یکی از انواع چسب ساختمانی است برای استفاده در انواع مصالح ساختمانی کاربرد دارد؛ همچنین قابل استفاده برای بندکشی آجر، کاشی، سرامیک و سنگ است. از چسب بندکشی باید در محیط های سرد استفاده کرد.

آشنایی با انواع چسب ساختمانی

آشنایی با انواع چسب ساختمانی

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم انواع چسب ساختمانی جهت عایق بندی استخر، چسب بتن و چس کاشی و سرامیک (چسب بندکشی) وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

1. چسب بتن

چسب بتن از پرمصرف ترین چسب ها در ساخت و ساز است و در دو نوع اپوکسی و لاتکس وجود دارد. این چسب باعث افزایش خواص مکانیکی و شیمیایی و جلوگیری از ترک خوردن بتن می شود. چسب اپوکسی از دو جزء اولیه رزین و سخت کننده ها ساخته شده و برای چسباندن بتن قدیمی به بتن جدید کاربرد دارد. اما برای ساخت چسب لاتکس از کوپلمیر محلول در آب استفاده می شود و شیری رنگ است. زمانی که این چسب با ماسه و سیمان پرتلند ترکیب می شود تشکیل ماده ای مقاوم در برابر مواد شیمیایی و آب و سایندگی می دهد که برای چسباندن سنگ های تزئینی و سرامیک به سطوح مختلف مناسب است.

2. چسب کاغذ دیواری

برای نصب کاغذ دیواری های مختلف از انواع چسب ساختمانی استفاده می شود. چسب کاغذ دیواری از نشاسته اصلاح شده یا نتیل سلولز ساخته شده و در انواع گوناگونی مثل چسب کاغذ دیواری با چسبندگی زیاد، چسب کاغذ دیواری پوستری، چسب کاغذ دیواری با قابلیت آب سرد، چسب های همه منظوره کاغذ دیواری و چسب های مای و آماده مصرف تولید می شوند

3. چسب کاشت میلگرد

چسب کاشت میلگرد در انواع مختلفی ساخته شده که شامل چسب کاشت میلگرد کپسولی، چسب کاشت میلگرد حجمی و چسب کاشت میلگرد کارتریجی است. ساخت این چسب بر پایه رزین اپوکسی، پلی استر و ونیل استر بوده و استفاده از آن مقاومت مکانیکی میلگرد را افزایش می دهد. چسب کاشت میلگرد جهت کاشت میله های فولادی و نصب ورقه های فولادی مناسب است و در صنعت ساختمان سازی، مقاوم سازی و بهسازی سازه بتنی، اتصال مقاطع فولادی یا پلیت به بتن، سنگ و سایر مصالح ساختمانی، نصب و ثابت سازی ماشین آلات مکانیکی روی کف بتنی و در کاشت انکربولت و میلگرد در بتن برای رفع خطای طراحی و اجرای سازه کاربرد دارد.

4.چسب کاشی یا چسب بندکشی

چسب بندکشی برای چسباندن انواع سرامیک و کاشی به دیوارها و کف کاربرد دارد. این چسب ها یکی انواع چسب ساختمانی به شمار می رود که خود در مدل های مختلفی ساخته می شوند. دو نوع چسب کاشی شامل چسب کاشی پودری و چسب خمیری کاشی وجود دارد که چسب پودری با آب ترکیب شده و تبدیل به دوغاب می شود و به دلیل داشتن چسبندگی بالا از آن برای چسباندن انواع کاشی و سنگ استفاده می شود. چسب کاشی خمیری با ماده خاصی ترکیب نشده و به راحتی برای نصب کاشی های کوچک به کار می رود.

مزایای اصلی انواع چسب ساختمانی

مزایای انواع چسب ساختمانی

یکی از مزایای اصلی انواع چسب ساختمانی این است که با استفاده از آن‌ها می توان مصالح مختلفی مثل بتن، چوب، شیشه، سرامیک و کاشی را به یکدیگر چسباند. در ادامه به بررسی سایر مزایای این چسب ها می پردازیم.

  • بهترین روش برای ایجاد سطوح بزرگ تر اتصال مصالح با چسب ساختمانی است.
  • داشتن کارایی راحت تر نسب به روش هایی مثل پرچ کردن یا جوشکاری
  • استفاده از انواع چسب ساختمانی بهترین روش برای ساخت ساندویچ پانل ها، پنجره های دو جداره و تخته های کامپوزیت است.
  • انعطاف پذیری بالا در این چسب ها باعث ایجاد سطوحی یک دست و زیبا می شود.
  • در روش های پرچ و پیچ نیاز به ابزارهایی مثل دریل است؛ ولی در استفاده چسب های ساختمانی ابزار اضافی نیاز نیست.
  • انواع چسب ساختمانی باعث افزایش مقاومت مکانیکی مصالح می شود.
  • استفاده از چسب های ساختمانی هزینه کمتری دارند.
  • در برابر خوردگی یک محافظ قوی محسوب می شوند.
  • در برابر رطوبت و آب نفوذناپذیر هستند.

جمع بندی

انواع چسب ساختمانی و چسب بندکشی علاوه بر کاربردها، ویژگی ها و مزایایی که دارند می توانند معایبی نیز داشته باشند. از جمله این معایب می توان به مواردی مثل نیاز به نیروی انسانی متخصص، مقاومت ضعیف برخی از چسب ها در برابر حرارت و زمان زیاد برای سخت و خشک شدن چسب اشاره کرد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.