آشنایی با انواع بندکشی ساختمان

انواع بندکشی ساختمان
نگهداری ساختمان

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل پس از تکمیل نمای آجری، بندکشی ساختمان است که علاوه بر تاثیر در زیبایی نما، باعث افزایش استحکام و مقاومت آن نیز شده و از ورود رطوبت و هوا به لایه های داخلی آجرها جلوگیری می کند. در این زمینه بد نیست بدانید که بندکشی خود به روش های متفاوتی انجام می شود که ما در ادامه قصد داریم به طور کامل شما را با انواع بندکشی ساختمان و نحوه انجام آن آشنا کنیم.

آشنایی با بندکشی ساختمان

آشنایی با بندکشی ساختمان

شاید برای شما هم سوال شده باشد که اصلا بندکشی ساختمان چیست و وجود آن چه ضرورتی دارد؟ در این زمینه باید بدانید که بندکشی یکی از فرآیندهای تکمیلی در روند ساختمان سازی به شمار می‌رود که طی آن درزهای و فضاهای خالی بین ملات در نماهای آجری به کمک آهک یا ملات سیمانی پوشانده می‌شود. این کار جهت محافظت بیشتر از نما، افزایش زیبایی آن و همچنین جلوگیری از نفوذ رطوبت انجام می‌شود تا در نهایت ساختمان علاوه بر جلوه مناسب، در شرایط آب و هوایی مختلف نیز پایدار بماند. جالب است بدانید که بندکشی ساختمان نه تنها در ساختمان های نوساز کاربرد دارد، بلکه در بازسازی خانه های قدیمی نیز مورد استفاده بوده و تکنیکی بسیار ضروری به شمار می رود. همچنین یکی از فرایند‌های روش های درز گیری نما ساختمان، است که در یک مقاله به صورت کامل و با زبانی ساده به آن پرداختیم.

بندکشی ساختمان در چه مواردی کاربرد دارد؟

  • در ترکیب بندها، سطوح قابل مشاهده و بخش هایی که رنگ نما در معرض دید قرار دارد.
  • در نماهایی که از آجر، بلوک و سنگ به صورت مستقیم استفاده شده است.
  • در ساختمان هایی با کیفیت بالا که امکان افزایش استحکام نما و بندها با مخلوط ملات وجود دارد.
  • در ساختمان هایی با بلوک های سنگی جهت جلوگیری از نفوذ شرایط آب و هوایی به بلوک ها

ملات های مورد استفاده در بندکشی ساختمان

ملات های مورد استفاده در بندکشی ساختمان

هر چند که در بندکشی ساختمان می توان از ملات های کامپوزیتی نیز استفاده کرد اما رایج ترین ملات های مورد استفاده در این فرآیند به شرح زیر هستند:

 ملات سیمانی: در عملیات بندکشی با ملات سیمان، از مخلوط سیمان و ماسه با نسبت ۱ به ۳ استفاده می شود که پس از مخلوط کردن آن ها روی یک سطح صاف و سفت، به آن آب اضافه می کنند. طبق دستورها این ملات نهایتا باید تا ۳۰ دقیقه بعد از اضافه کردن آب آماده شود.

ملات آهکی: ملات آهکی ترکیبی از خمیر آهک و ماسه است که با نسبت ۱ به ۲ مخلوط شده اند و جهت پر کردن منافذ خالی و جبران اختلاف اندازه ذرات به کار می روند. به طور کلی این ترکیب را می توان برای بندکشی ساختمان، در ترکیب ملات، دوغاب، ساروج و.. نیز به کار برد.

انواع بندکشی ساختمان

مهم ترین انواع بندکشی ساختمان به صورت زیر هستند:

بندکشی صاف: در این مدل بندکشی که با عنوانflat/flush pointing  هم شناخته می شود، بندهای فرو رفته در نما با کمک ملات پر شده و بخش های اضافی آن به کمک ماله کشی پاک می شوند. بندکشی صاف یکی از ساده ترین روش های بندکشی به شمار می رود که به طور گسترده در مراحل تکمیلی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف ظاهر معمولی دارای استحکام بالایی بوده و از تجمع گرد و خاک جلوگیری می کند.

بندکشی شیب دار: بندکشی شیب دار یا flut/struck or weathered pointing به جای داشتن ظاهر عمودی، مانند نامش به سمت بیرون شیب گرفته که برای ایجاد آن ابتدا باید بندهای فرو رفته را پر کرده و سپس درحالیکه ملات هنوز تر است، بندهای فوقانی و افقی را به وسیله قلم بندکشی حدود ۳ تا ۶ میلی متر به سمت داخل فشرده کرد. این مدل بندکشی بیشتر در آجرکاری کاربرد دارد و به علت شیب خاصش از ورود آب باران به دیوار جلوگیری می کند.

بند کشی محدبی: در بندکشی ساختمان به روش محدبی که با عنوانkeyed ,grooved  یاrubbed  هم شناخته می شود، ابتدا تمامی بندهای عمودی و افقی با ملات پر شده و سپس تا زمانی که ملات تر است به کمک قلم بندکشی شکاف هایی نیم دایره روی آن شکل داده می شود که علاوه بر زیبایی ظاهری ساختمان باعث افزایش استحکام و مقاومت آن نیز خواهد شد.

بندکشیV  شکل: در بندکشی V- Grooved همانند نامش از طرح های وی شکل روی سطوح استفاده می شود کهبه خاطر طرح خاصش به آن بندکشی شیاردار v شکل نیز می گویند.

بندکشی لبه دار: این مدل بندکشی (Beaded pointing) یکی از خاص ترین انواع بندکشی به شمار می رود که برای ایجاد آن ابتدا بندهای فرو رفته توسط ملات پر شده و سپس به کمک یک میله فلزی یا استیل، لبه ای مقعر در وسط بند ایجاد می شود.

بندکشی برجسته: بندکشی برجسته یاTuck pointing  در انواع ساختمان های جدید و قدیمی کاربرد دارد که برای ایجاد آن تا زمانیکه ملات تر است باید شیاری به عمق ۳ میلیمتر و عرض ۵ میلیمتر در مرکز بندها ایجاد کنیم. این شیارها بعدا توسط ملات آهکی ‌پر شده و حالتی برجسته می گیرند که این موضوع باعث زیبایی نما خواهد شد. البته توجه داشته باشید که بخش های برجسته در این نوع بندکشی چندان مقاوم نبوده و برای ساختمان های قدیمی توصیه نمی شوند.

بندکشی ساختمان یکی از روش هایی مهم و ضروری در انواع پروژه های ساختمانی

در آخر

همانطور که خودتان هم متوجه شده اید، بندکشی ساختمان یکی از روش هایی مهم و ضروری در انواع پروژه های ساختمانی به شمار می رود که به روش های مختلفی انجام شده و باعث افزایش زیبایی و استحکام ساختمان می شود. این فرآیند به طور کلی برای ساختمان های آجری، سنگی و یا نماها و سطوحی که به طور مستقیم در معرض هوا هستند کاربرد دارد. همچنین بهتر است بدانید بندکشی انواع مختلفی دارد که ما با معرفی آن ها تلاش کردیم تا شما را در انتخاب مناسب ترین نوع آن برای ساختمان یاری کنیم. در نهایت امیدواریم که تمامی مطالب گفته شده برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.