رنگ هوشمند نانو در صنعت رنگ

رنگ هوشمند نانو
علم نانو در ایران, نانو و رنگ

در حال حاضر کاربرد رنگ هوشمتد نانو در صنعت رنگ بسیار گسترش یافته و با استفاده از این فناوری متخصصان موفق به ساخت رنگ هوشمند نانو شده اند، همچنین توانسته‌اند، رنگ هایی با خواص منحصربفرد را تولید کنند. استفاده از نانو در صنعت رنگ موجب تولید محصولاتی ضد آب، مقاوم و با دوام در برابر عوامل شیمیایی و محیطی شده است. این رنگ‌ها را می‌توان به صورت محلول اسپری، پوشش سرامیکی، پوشش ضد میکروبی و باکتری و … بر روی سطوح مختلف استفاده کرد. 

رنگ هوشمند نانو چیست؟

رنگ هوشمند نانو چیست؟ این نوع رنگ‌ها به دلیل داشتن بیوکسیدهای ضد قارچی، ضد باکتری و ضد میکروبی می توانند، از رشد این موجودات بر روی سطوح رنگ شده جلوگیری کنند. ابزارها و روش‌های گوناگونی مانند قلم مو، پیستوله، برس‌های رنگ امیزی و غلتک ها برای به کارگیری رنگ هوشمند نانو وجود دارد که می‌توان به راحتی این رنگ را بر روی نماهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد. کاربرد فناوری نانو در صنعت رنگ سبب ایجاد لایه های نازک اتفوتونیک شده که می توانند تنوع رنگی بسیاری را بدون نیاز به رنگدانه های شیمیایی تولید کنند.


طبق گفته یک سازنده رنگ هوشمند: “رنگ هوشمند قابلیت تغییر رنگ در دماهای مختلف را دارد، یعنی وقتی شما از رنگ طوسی استفاده می کنید در دمای ۳۸ درجه به طوسی ترین شکل خود و در دمای ۴۵ درجه به رنگ سفید نزدیک می شود، البته دانشمندان اون مجموعه سعی بر این دارند که  تا درجه این تغییر را به ۲۰ تا ۳۵ درجه برسانند. که محل استفاده آن در: نما، دیوارهای داخلی، در هر مکان از ساختمان که تغییر دمای بالا داشته باشد، به عنوان پوشش بسیار زیبا برای سقف و تمامی بخش های دکوراتیو ساختمان

سازنده‌های مختلفی سعی کرده اند، که با یادگیری ترکیبات فوق سری، باعث تولید رنگ هوشمند، با استفاده از فناوری نانو شوند،عده ای در این زمینه موفق بوده و عده دیگری، با شکست مواجه شده اند، ولی نکته‌ای که بسیار قابل اهمیت است، رنگ هوشمند نانو، در صنعت ساختمان بیش‌ترین کاربرد را دارد و مصرف کنندگانی که قصد تهیه این نوع رنگ را دارند، باید از، ارائه دهندگانی این رنگ را تهیه کنند که علاوه بر اثبات، سابقه فعالیت خود، بر روی  اثبات رضایت مشتریان نیز، به مصرف کننده، قانع کننده باشد.

بر اساس تعریفات ساختار رنگ هوشمند کلی ترکیبات خاص و زحمت زیادی برای تولید آن، کشیده شده، تا ماندگاری خودش را بر روی سطوح به چندین سال حفظ کند. با توجه به انواع مواد نانو در صنایع مختلف، رنگ هوشمند نانو، یکی دیگر از، دست‌آورد‌های مواد نانو در صنایع‌های به خصوصی مثل صنعت ساختمان است.

رنگدانه‌ های هوشمند نانو 

رنگدانه‌ های هوشمند نانو 

رنگدانه‌های اکسید وانادیم هوشمند نانو دارای خواص نوری هستند که در دمای 60 درجه تغییر می کنند و در اثر تابش نور رفتار رزونانس پلاسمونی دارد. بنابراین امکان اینکه با استفاده از رنگ نانو بتوان، از نور خورشید برق تولید کرد دور از انتظار نیست. برای تغییر میزان سطح رنگی رنگ هوشمند باید از طیف نور، به خصوصی استفاده کرد. مناسب ترین طیف نور؛ برای رنگ هوشمند، نوری است که در طیف فروسرخ نزدیک وجود دارد.

دانشمندان به یک روش ساده شیمی مقداری رنگ دانه اکسید و انادیم تولید کردند و در سطوحی که با این رنگ، رنگ آمیزی شده بود، خواص پراکنش نور را اندازه گیری کردند. نتایج این آزمایش نشان داد با آنکه ترکیب اکسيد و اناديم خواص شگفت انگیزی برای انتقال فاز در 60 درجه‌ سانتی گراد دارد، ولی نمی‌تواند میزان حرارت وارد شده به سطح رنگی را تغییر دهد.

رنگ دانه های هوشمند نانو

ویژگی رنگ هوشمند نانو

استفاده از نانو در صنعت رنگ باعث ایجاد ویژگی های بسیار جالبی در رنگ هوشمند نانو شده که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت خوب در برابر آلاینده های هوا
  • مقاومت در مقابل رشد انواع باکتری و قارچ و خزه و کپک
  • داشتن قیمت مناسب در مقایسه با خواص منحصربفرد
  • استفاده راحت این رنگ با انواع ابزارها و روش ها
  • به دلیل خاصیت ضد زنگ آن ها، برای رنگ کردن سطوح فلزی نیز مناسب هستند.
  • قابل استفاده برای فضاها و نماهای داخلی و بیرونی ساختمان
  • تولید طیف وسیعی از رنگ نانو با قابلیت اضافه کردن رنگ دانه های مختلف
  • رنگ هوشمند نانو خواص ضد اشعه یو وی خورشید دارد
  • این رنگ ها از ماندگاری بالا و مدوامی برخوردارند

محصولات نانو در صنعت رنگ

با توجه به کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان و در صنعت رنگ، همواره رو ز به روز به شدت، رو به افزایش است، که توجه اکثر کشورهای جهان به سوی استفاده از این علم برای تولید انواع رنگ‌ها با قابلیت های خاص جلب شده است. فناوری نانو در صنعت رنگ پیشرفت بسیاری داشته به طوری که دانشمندان توانسته اند، رنگ‌ هوشمند نانو را با کیفیتی مطلوب، تولید کنند که مانع رشد موجودات زنده می شود و در برابر آن ها عکس العمل نشان می‌دهد.

ما در نانو پارس انواع رنگ های هوشمند نانو را، که مخصوص موارد صنعتی و ساختمانی است را ارائه می‌کنیم. تمامی محصولات رنگ ضد آب نانو، شرکت نانو پارس آبگریز بوده و از مقاومت و تضمین کیفیت بالایی برخورد دار است. در ادامه برخی از متنوع ترین محصولات رنگ نانو را معرفی می‌کنیم:

  • رنگ هوشمند نانو ترافیکی
  • رنگ ترموپلاست بر پایه رزین اکریلیک نانو کامپوزیت
  • رنگ نانو عایق حرارتی
  • رنگ ترک تزئینی هوشمند نانو
  • رنگ نانو خود تمیز شونده
  • پرایمر رنگ نانو، جهت آماده سازی سطح زیر کار رنگ، همچنین افزایش چسبندگی رنگ به سطوحی که قرار است نقاشی شود.

انواع رنگ نانو صنعتی

انواع رنگ نانو صنعتی

رنگ‌های صنعتی در محیط‌های صنعتی مثل: پوشش سقف و سوله‌ها، مخازن فلزی، جدول‌های خیابان، موتورخانه، تاسیسات و برای پوشش دادن محصولات تولیدی در صنعت هستند و رنگ‌های ساختمانی جهت رنگ آمیزی فضاهای ساختمانی، عایق بندی رطوبت و جلوگیری از نفوذ آب به بخش های مختلف مصالح ساختمانی و محافظت از نماهای ساختمانی را دارند. شما می‌توانید، برای مشاوره در رابطه با رنگ های صنعتی و ساختمانی با ما تماس بگیرید و با توجه به نیاز خود، و استفاده ای که از رنگ عایق صنعتی می‌خواهید، از ما راهنمایی بگیرید.

همیشه با پیدایش تکنولوژی و پیشرفت آن، ابزار‌های جدید، جایگزین ابزار‌های قدیمی ‌می‌شود، در صنعت عایق بندی هم به این گونه است. یعنی با توجه به پیشرفت تکنولوژی نانو؛ در صنعت عایق بندی‌های صنعتی، رنگ عایق صنعتی نانو به وجود آمده است و جایگزین بسیار خوبی برای ابزار های پر هزینه و طاقت فرسا شده است. با رنگ صنعتی نانو، می‌توانید، پوشش سقف و سوله‌ها، مخازن فلزی، جدول‌های خیابان، موتورخانه، تاسیسات و… را بدون نیاز به ابزار های سنگین عایق کنید و نمایی زیبا هم روی آن اجرا کنید.

قیمت خرید رنگ صنعتی نانو در بازار به دلیل شرایط بد اقتصادی کمی بالا و پایین دارد، اما اگر بتوانید با قیمت مناسب روز و کیفیت اصلی،  رنگ نانو صنعتی را خریداری کنید، برد بسیار خوبی از لحاظ به صرفه بودن عایق اتلاف انرژی؛ در رابطه با کارتان، کرده اید. بعد از این که، با تفاوت رنگ نانو صنعتی با سختمانی را آشنا شدیم، وقت آن است شما را با انواع رنگ نانو صنعتی بیشتر آشنا کنیم:

رنگ های پلی یورتان

این رنگ ها بر پایه رزین های اکرلیک ساخته شده اند و دارای سختی بالا و مقاومت خوب در برابر عوامل جویی و تابش آفتاب و همچنین مقاومت در برابر مواد شیمیایی و خورنده و خواص مکانیکی بالا هستند. این رنگ های روی سطوح گالوانیزه، مس و فلز و فلزات رنگی چسبندگی بسیار بالایی دارند و دوام و ماندگاری آن‌ها روی این سطح بالا است.

رنگ های اپوکسی

این رنگ ها با قابلیت چسبندگی بالا و ایجاد سطحی سخت مناسب اجرای کفپوش ها و رنگ پارکینگ ها است. با توجه به مقاومت این دسته رنگ‌ها در برابر رطوبت و شرایط جویی شرجی گزینه ی مناسبی برای این مناطق هستند.

رنگ های کوره ای

این رنگ ها  سخت شدن در محدوده دمایی در کوره دارای مقاومت بالایی هستند و برای پوشش دهی سطوح فلزی در صنایع خودرو سازی و قطعه سازی کاربرد دارند. این رنگ ها مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و شوینده های صنعتی دارند.

 کاربرد رنگ هوشمند نانو در نمای ساختمان 

 کاربرد رنگ هوشمند نانو در نمای ساختمان 

نانو در صنعت رنگ کاربردهای بسیار متنوعی دارد و این به دلیل خواص و ویژگی های عالی و منحصربفرد این ماده است. از رنگ هوشمند نانو می‌توان بر روی تمام سطوح شامل سطوح پلاستیکی، سیمانی، بتنی،گچی، شیشه، چوب،سطوح فلزی و دیوار رنگ شده استفاده کرد. مهم‌ترین کاربرد فناوری نانو در صنعت رنگ استفاده از آن برای عایق کاری و رنگ آمیزی دیوارهای ساختمان است. یکی از اصلی ترین مواردی که در تشخیص بهترین رنگ نما می‌توان به آن اشاره کرد، ضخامت استانداردی  است که در برابر ترک خوردگی های ساختمان، انعطاف پذیر است.

در نتیجه در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی می شود؛ زیرا این نوع رنگ دارای خاصیت عایق حرارتی و عایق رطوبتی است. کاربرد دیگر رنگ هوشمند نانو، ایجاد لایه محافظتی در برابر عوامل جوی است، که مانع نفوذ رطوبت و باران به بافت نما می‌شود، بنابراین از خراب شدن و رنگ پریدگی نما جلوگیری می‌کنرنگ خود تمیز شونده نانو

رنگ هوشمند خود تمیز شونده نانو

این رنگ‌ها به‌طور همزمان با داشتن خصوصیت آبگریزی، دارای خاصیت آب‌دوستی نیز هستند؛ به این معنی که می‌توان آن‌ها را به راحتی با استفاده از آب و صابون شستشو داد و تمیزکاری آن‌ها بسیار آسان است. از جمله بهترین انتخاب‌ها در زمینه رنگ‌های آبگریز ساختمان، رنگ خودتمیزشونده نانو است.

این رنگ‌ها با ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارند، از نظر کیفیت و عملکرد برتری برخوردارند. زمانی که روی این نوع رنگ‌ها آب بریزید، به علت ویژگی‌های آبگریزی آن‌ها، همراه با آب، گرد و غبار و آلودگی‌های موجود بر روی سطح رنگ، به طور کامل از بین می‌روند یا به عبارت دیگر، از روی سطح شسته می‌شوند.

سطحی که با رنگ خود تمیز شونده پوشش داده می شود این قابلیت را دارد که با استفاده از آب به خوبی تمیز شود. زاویه تماسی که بین آب و سطح ایجاد می شود پدیده خود تمیز شوندگی را به وجود می آورد. در محل تماس مایع با سطح جامد یک زاویه تماس در فصل مشترک سه حالت گاز، مایع و جامد تشکیل می شود. در نتیجه آلودگی ها به قطرات آب می چسبند و به راحتی سطح را تمیز می کنند.

رنگ کاری ساختمان، یکی از عوامل مهم در ایجاد زیبایی و تأثیرگذاری بر فضا است. با انتخاب رنگ‌های مناسب، می‌توانید حس و حال مختلفی را در افراد ایجاد کنید. برای مثال، استفاده از رنگ‌های روشن نانو می‌تواند فضایی را باز و پر از نور به نظر بیاورد و حالت شادابی و انرژی را به آن بخشید. در عوض، استفاده از رنگ‌های تیره می‌تواند حس امنیت و آرامش را افزایش دهد، به ویژه در اتاق‌های خواب که می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

همچنین، ترکیب صحیح رنگ‌ها برای دیوارها، سقف و لوازم داخلی نیز بسیار مهم است تا یک تعادل زیبا در فضا ایجاد شود و از ایجاد تناقض‌های ظاهری جلوگیری شود. در نهایت، انتخاب رنگ مناسب باید با توجه به نحوه رنگ کاری ساختمان، سبک و استفاده از فضا صورت گیرد تا بهترین نتیجه را به دست آوریم.

با پیشرفت فنانوری نانو در صنعت رنگ، شاهد به وجود آمدن، محصولات رنگ هوشمند نانو بودیم. رنگ هوشمند نانو با قابلیت‌های ویژه‌ای که به رنگ می‌دهد، مثل قابلیت خود تمیز شوندگی، ضدآب بودن و… در صنعت ساختمان، مورد استقبال زیادی، قرار گرفته است. اکثر مدیران پروژه‌های ساختمانی، با خصوصیات رنگ نانو و تاثیرات آن بر نما آشنا هستند و می‌دانند که رنگ هوشمند نانو علاوه بر زیبایی بخشیدن، خصوصیاتی مثل پوشش محافظتی جهت عایق بودن، قسمت‌های مهم یک ساختمان را دارد. پس استفاده از رنگ هوشمند نانو یک فرصتی طلایی برای ایجاد یک ساختمان درجه یک است.

 

جمع بندی

بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی فضای داخلی و خارجی ساختمان، استفاده از رنگ هوشمند نانو ساختمانی است. با به کارگیری فناوری نانو در صنعت رنگ، رنگ‌های هوشمند نانو ساختمانی ساختاری خاص و هوشمندانه دارند که می‌توانند به طور هوشمندانه به محیط پاسخ دهند و در برابر عوامل خارجی محافظت شود. استفاده از این نوع رنگ‌ها به دلیل خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردشان، به عنوان یک راهکار موثر در رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها شناخته شده است. اگر شما نیاز به اطلاعات بیشتر یا راهنمایی در مورد استفاده از رنگ‌های هوشمند نانو در صنعت ساختمان دارید، لطفاً در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید. 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.