روش نصب آجر نما و نحوه درست آبگریز کردن آن

روش های نصب حرفه ای آجرنما
نانو و ساختمان, نگهداری ساختمان

یکی از ظریف ترین کارهای عملیاتی مربوط به ساختمان نصب آجر نما است که باید طبق استانداردهای خاصی انجام شود. روش های نصب آجر نما و نحوه چینش آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. یکی از نکات مهم برای نصب آجرنما استفاده از یک نصاب ماهر و کاربلد است که با اصول و نحوه چیدن آجرنما ها آشنا باشد. با این مقاله همره باشید تا شما را با انواع روش های نصب آجر نما آشنا کنیم.

با روش‌های اجرای نمای آجری آشنا شوید

یک استادکار نصب آجر باید به صورت حرفه ای میزان دقت در شاقول بودن آجر نماها، ظرافت در بندکشی آجرنما و میزان متریال مصرفی در ملات بندکشی را مدنظر قرار دهد و برای جلوگیری از ریختن دوغاب روی مصالح بداند که باید  کاور نایلونی پس از هر ۴ ردیف آجرچینی استفاده کند.

1.روش آجر نما دوغابی: به آجرهایی که ضخامت کمی دارند و برای ایجاد نما با پوشش آجری به کار می روند آجرهای دوغابی می گویند. در این روش نصب آجرنما، ملات آجرنما به صورت دوغابی پشت آجر  ریخته می شود و روی دیوار آن را اجرا می کنند.

2.روش نصب آجر نما و نماکاری با ملات ماسه سیمان: یکی دیگر از روش های نصب آجرنما و نماکاری استفاده از ملات سیمان است که در حال حاضر به ندرت استفاده می شود و یک روش قدیمی نصب آجرنما به حساب می آید. اجرای این نوع روش برای نصب آجرنما ساده تر از روش دوغابی است ولی هنگام انجام کار روی مصالح کثیف کاری بیشتری می شود. همچنین در این روش از نصب آجر نما دورریز ملات سیمان بسیار زیاد است. برای جمع کردن ملات های ریخته شده حین کار باید از تیغه شیشه یا برس پلاستیکی یا تکه موکت استفاده کرد.

3.روش نصب آجر نما با چسب: نصب آجر هلندی با چسب یکی از جدیدترین روش های نصب آجرنما و نماکاری در ساختمان است که باید توسط چسب مخصوصی انجام شود. در این روش نصاب باید دقت زیادی داشته باشد که کل سطح آجر آغشته به چسب شود تا آجرنما به درستی در جای خود قرار بگیرد. نکته مهم اینکه باید در این روش نصب آجرنما چسب با نوع آجر سازگاری داشته باشد. دو نوع آجر هلندی و آجر دکوراتیو با روش چسب نصب می شوند که باید ضخامت چسب بین 3 تا 7 میلی متر باشد. همچنین بایستی عمل بند کشی با دقت و کامل صورت گیرد تا از نفوذ آب باران به درزها و ترک خوردن آجر جلوگیری شود.

4.نصب نما آجری به‌ صورت نمای خشک: از مدرن ترین روش های نصب آجرنما و نماکاری، نصب آجرنما به صورت خشک است که در این روش هیچ ملاتی استفاده نمی شود. نصب نما آجر به صورت خشک توسط تجهیزات و قطعات فلزی مثل ریل و پیچ روی ساختمان انجام می گیرد. در سیستم نصب آجرنما خشک اجزایی شامل عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده، فضای خالی تهویه و اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد. این روش در مقایسه با سایر روش های گفته شده مزایای زیادی به شرح زیر دارد.

1.برای اجرای این روش نصب آجرنما نیازی به استفاده از نصابان حرفه ای نیست و سرعت انجام این روش بسیار سریع است.

2.در این روش نصب آجرنما و نماکاری هیچ گونه ضایعات ساختمانی ایجاد نمی شود.

3.در ابتدا عایق حرارتی با چسب یا اتصالات به دیوار متصل شده و سپس چهارچوب روی آن قرار داده می شود تا با مقداری فاصله آجرنما روی آن نصب گردد. در این حالت یک فضای خالی بین عایق و نما به وجود می آید که می تواند برای ساختمان نقش عایق حرارتی مناسبی را داشته باشد.

آجر نمای تمیز و نصب شده

نکات مهم بعد از اجرای آجرنما

1.شست و شوی نما پس از پایان کار نصب آجرنما

2.استفاده از آجر نانو برای جلوگیری از شوره زدن آجرنما و ضد آب کردن آن

 آجر نانو روی نماهای ساختمان، پوششی نامرئی ایجاد می‌کند که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند مزایای بسیاری را برای نماها به دنبال داشته باشد. یکی از ویژگی های مهم آجر نانو نما عدم نفوذ آب و رطوبت به داخل مصالح است که از ایجاد قارچ و شوره روی نما جلوگیری می‌کند و سبب افزایش کیفیت اولیه سطح و طول عمر نما می‌شود.

 آجر نانو قابل استفاده در نماهای ساختمان های سیمان شسته یا رومی نیز هست؛ زیرا این نوع نماها در طول زمان خیلی زود آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را به خود جذب می‌کنند. همچنین در اثر تابش نور خورشید این آلودگی‌ها در منافذ این نماها رسوخ می‌کند و ظاهر ناخوشایندی را به وجود می‌آورد. بنابراین آجر نانو نما می تواند از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

آجر نانو معمولا یک محصولی نیست که از اول خریداری شود، آجر نانو را، معمولا افرادی که ساختمانی را دارند یا در پروژه ساخت و ساز ساختمانی، مشغول هستند و قصد دارند کیفیت و طول عمر مصالح ساختمانی خود را حفظ کنند. با استفاده از مواد نانو مخصوص آجر؛ آجر معمولی خود را به آجر نانو شده تبدیل می‌کنند.

نقش نانو آجر نما در آبگریز کردن سطح آن

اهمیت آجر نانو در صنعت ساختمان

اهمیت آجر نانو در صنعت ساختمان سازی، بحث بهینه کردن مصرف انرژی یک مسئله بسیار مهم و اساسی است. به خصوص در شرایط امروز که بحران کاهش انرژی یک مسئله جهانی تلقی می شود. در این زمینه برنامه های زیادی برای مدیریت مصرف انرژی در جهت سهولت نگهداری، بهبود مداوم، ایمنی و بهره وری ساختمان و افزایش عملکرد اجزای ساختمان صورت گرفته است.

در صنعت ساختمان سازی، مواد و مصالح بسیاری استفاده می‌شود که توجه به نحوه تولید آن ها و به کارگیری روش های جدید مثل استفاده از فناوری نانو در طراحی و تولید آن‌ها می تواند تا حد زیادی از اثرات مخرب زیست محیطی آن ها بکاهد. انتخاب مصالح ساختمانی که بتوانند در برابر رطوبت و جذب سرما و گرما در فصول مختلف سال مقاوم باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا داشتن چنین قابلیت هایی سبب کاهش هزینه و مصرف انرژی می‌شود. مثل آجر نانو شده که مثال بسیار خوبی در این زمینه می‌تواند باشد.

آجر نانو نما در بهبود کیفیت آجر

آجر نانو نما در بهبود کیفیت آجر چه نقشی دارد؟

آلودگی حاصل از دود ماشین‌ها و کارخانجات و عوامل جوی مثل گرد و خاک روی نماهای ساختمان ها می‌نشینند و ظاهر بدی به ساختمان‌ها می‌دهند. قابلیت غیرقابل نفوذ آجر نانو نما می‌تواند از تخریب و سایش نما در اثر نفوذ باران و برف جلوگیری کند؛ همچنین این پوشش نانو بر روی سطح آجر یک شبکه مولکولی ایجاد می‌کند که مزایای بسیاری به دنبال دارد.

تمیز کردن نمای این ساختمان‌های بلند در فواصل زمانی کوتاه غیر ممکن است و بسیار هزینه دارد؛ تنها راه نانو کردن آجر و نماهای این ساختمان‌ها است، که می‌تواند به نمای ساختمان‌ها در شهرهای آلوده زیبایی ببخشد. پوشش‌های نانو یک لایه محافظتی بر روی نما ایجاد می‌کنند که در برابر جذب عوامل جوی مثل گرد و خاک، باد و باران و برف بسیار مقاوم است.

جمع بندی

روش های نصب آجرنما و نماکاری شامل روش های سنتی دوغابی و ملات ماسه سیمان و روش های مدرن نما خشک و نصب آجر هلندی با چسب است. در روش ملات سیمان کثیف کاری روی مصالح زیاد بوده و باید ملات ریخته شده را با ابزاری مثل تیغه شیشه ای یا برس پلاستیکی جمع کرد. یکی از بهترین روش های نصب آجر نما استفاده از چسب یا ابزاری مثل ریل و پیچ است که روش های تمیز و جدیدی به شمار می روند. بهتر است برای تمیزی آجر نما و حفظ رنگ طبیعی آن قبل از نصب آجر خود را، با نانو آجر؛ آبگریز کنید. جهت اطلاعات بیش‌تر با نانو پارس تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.