کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی

کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی
نانو و ساختمان

آجر یکی از مصالح مهم ساختمانی است که در اشکال و طرح های بسیار متنوعی برای کاربرد در دکوراسیون داخلی منازل و ادارات ساخته می‌شود. به دلیل تنوع در رنگ و طرح های آجر نما می تواند انتظارات سلایق و سبک های مختلف را برآورده کند. در اینجا بیشتر با مزیت ها و ویژگی ها و کاربردهای آجر در معماری داخلی ساختمان آشنا می شویم.

انواع آجر برای استفاده در دکوراسیون داخلی

آجرها در مدل ها و طرح های متنوعی تولید می شوند و کاربردهای بسیاری هم در مکان های مختلف منازل و ادارات دارند.
1.آجر فشاری: کاربرد این نوع آجر در سفت کاری و زرکاری ساختمان است و به صورت دستی ساخته می شود. همچنین از آجر فشاری می توان در کارهای ساختمانی مانند تیغه چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و گره چینی استفاده کرد.

2.آجر سفالی: در ساخت این نوع آجر از لحاظ رنگ، شکل و مشخصات فنی ظرافت و دقت بالایی به کار رفته و با توجه به شکل آن ها می توان در مکان های مختلف ساختمان از آجر سفالی استفاده کرد. این آجرها وزن سبکی دارند بنابراین استفاده از آن ها در دکوراسیون داخلی با سرعت بالایی انجام می گیرد.

3.آجر قزاقی: قبل از جنگ جهانی اول در ایران روس ها برای ساخت قزاقخانه از آجر قزاقی استفاده می کردند. کاربرد آجر قزاقی در نماسازی بوده و معمولا رنگ سفید دارد.

4.آجر های قدیمی: این مدل آجر به روش سنتی و دستی و در قطعات بزرگ ساخته می شوند که دارای کیفیتی خوبی بوده و شامل چهار نوع آجر نظامی، ختایی، تخت و شکری هستند.

  • آجر نظامی: این نوع آجر در قدیم در کف سالن های سرباز خانه و در ابعاد ۵*۵۰*۵۰ به اندازه چهار آجر معمولی به کار می رفته است.
  • آجر ختایی: بیشترین کاربرد این مدل آجر قدیمی در فرش کف حیاط با ابعاد ۵*۲۵*۲۵ بوده است.
  • آجر تخت: چهار گوش ایرانی یا تخت برای فرش کردن کف کاربرد داشته  از آجر نظامی بزرگتر است.
  • آجر شکری: به دلیل مقاومت این آجر در برابر رطوبت در چیدن منبع آب انبار کاربرد داشته است.

5.آجر لعابی:  آجر دارای بافت لعابی در برابر عوامل هوازدگی و فرسایشی از مقاومت بالایی برخوردار است و سطح صاف و صیقلی آن از نفوذ آب به درون آجر جلوگیری می کند و پایداری خوبی در برابر عوامل شیمیایی دارد. در انتهای مرحله خشک شدن آجر نوبیت به لعاب کاری آن می رسد که روی یک یا چند سطح آجر با ترکیبی از مواد معدنی پوشش داده می شود و لعاب در دمایی مشخص حل شده و در آجر نفوذ می کند. پس از چخته شدن آجر حاصل کار ایجاد یک پوشش صاف و صیقلی روی آجر است.

6.آجر نسوز: در ساخت مواد اولیه آجر نسوز و انواع خاک نسوز عواملی چون محل مصرف، حرارت کوره، محیط شیمیایی، فشار، سایش، تغییرات درجه دما و حداقل مواد گداز آور باید مدنظر قرار گیرند.

مواد نسوز و دیرگداز اغلب موادی سرامیکی و غیرفلزی هستند که پایداری خوبی در درجه حرارت های بالا دارند.
از آجر نمای نسوز علاوه بر استفاده در نمای خارجی ساختمان ها می توان در دکوراسیون داخلی منازل و قسمت های مرطوب آن مثل آشپزخانه، حمام و کف ساختمان نیز به کار برد.

7.آجر سیمانی: در ساخت این مدل آجر از سیمان، ماسه و شن در اندازه ها و شکل های متفاوت به کار می رود.
8.آجر ماسه آهکی: این نوع آجر از مواد پایه ای سیلیکات کلسیم و ترکیب آهک و ماسه سیلیسی تحت شرایط فشار و بخار ساخته می شوند. این آجرها را در نباید محیط های اسیدی یا نمک های قوی به کاربرد؛  همچنین به دلیل اینکه موقع خشک شدن منقبض می شوند و نسبت به سایر آجرها آب بیشتری را جذب می کنند در پی سازی و کرسی چینی مناسب نیستند.

کاربردهای آجر در دکوراسیون داخلی ساختمان

امروزه به دلیل تنوع در طراحی آجرهای مختلف می توان به شکل متنوعی از آن ها در نمای داخلی ساختمان استفاده کرد. در این بخش از مقاله موارد استفاده آجر در دکوراسیون منازل را بیان می کنیم.

  • آجر در دکوراسیون داخلی فضای نشیمن
  • آجر در دکوراسیون داخلی اتاق خواب
  • دیوار آجری رنگی در دکوراسیون داخلی
  • استفاده از آجر به عنوان کفپوش
  • استفاده از آجر در سقف
  • شومینه آجری در دکوراسیون داخلی
  • آجر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه
  • استفاده از آجر در راه پله
  • آجر در دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی و حمام
  • استفاده از دیوار آجری به عنوان پارتیشن و جدا کننده

چگونه با آجر در دکوراسیون داخلی جذابیت را به خانه بیاوریم؟

با توجه به تنوع آجرها و موارد فراوان کاربرد آن ها می توان مزایایی بسیاری را برای آن ها برشمرد. آجرها به دلیل داشتن ویژگی های منحصربفرد امروزه جایگاه ویژه ای در ساختمان سازی و کاربرد در نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها پیدا کرده اند.

  • طبیعی و پایدار: خاک رس، شیل و آب از مواد سازنده آجر هستند که همگی مواد طبیعی بوده و از این لحاظ آجر یک محصول دوستدار طبیعت محسوب می شود. کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی به این دلیل از اهمیت ویژه ای برخودار است که عمر طولانی، بهره وری انرژی، دوام، محتوای بازیافتی، در دسترس بودن، عایق صوتی، ضایعات ساختمانی کم و پتانسیل بازیافت و استفاده مجدد دارد و در نتیجه می تواند به طراحی پایدار کمک شایانی بکند.
  • صرفه جویی در انرژی: به عنوان یک عایق طبیعی می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی نماید؛ زیرا استفاده آن در طراحی داخلی سبب جذب کم انرژی شده و عایق مناسبی خواهد بود. به طوری که خانه آجری در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هزینه های مصرف انرژی در تجهیزات گرمایشی مثل بخاری یا کولر کاهش می یابد.
  • عایق صدا: آجر علاوه بر عایق گرما و سرما بودن می تواند به عنوان یک عایق صوتی طبیعی نیز عمل کند؛ زیرا خانه هایی که در ساختمان آن ها از آجر استفاده شده فضای ساکت تری را به وجود می آورند.
  • مقاومت در برابر آتش: آجر به این دلیل کا از خاک رس در دمای بالایی ساخته می شود می تواند نسبت به سایر مصالح ساختمانی در برابر آتش مقاوم تر باشد. با توجه به این موضوع نرخ بیمه خانه هایی که از آجر ساخته شده اند کمتر است.
  • سَبک: آجر به دلیل چد بُعدی بودن و داشتن رنگ ها، بافت ها، اشکال و الگوهای کاربردی در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها کاربرد بسیاری دارد. بنابراین می‌توان با استفاده از آجر سبک های مختلفی را برای طراحی معماری داخلی منزل پیاده سازی کرد.

اهمیت آجر نانو در صنعت ساختمان

نانو کردن آجر‌هایی که داخل دکراسیون استفاده می‌شود

یکی از دلایل مهم برای انتخاب پوشش نانو و آجر نانو برای سطوح داخلی و بیرونی ساختمان ها خاصیت آبگریز بودن این محصولات است. آجر به عنوان یک متریال زنده دارای سطح متخلخل بوده که قطرات آب و رطوبت خیلی سریع جذب آن می‌شوند. در اثر مرور زمان و تبخیر شدن آب از سطح آجر، نمک‌های محلول در آب بر روی آجر به صورت رسوبات نمکی پدیدار می‌شوند و ظاهر ناخوشایندی را روی نمای ساختمان به وجود می‌آورند.

پوشش آجر نانو این مشکل را حل کرده است؛ زیرا ذرات نانو در حفره های روی آجر نفوذ می‌کند و آن ها را پر می‌کند. در این صورت سایر ذرات آلودگی یا قطرات آب نمی‌توانند در این منافذ بنشینند و قطرات آب یا باران در صورت بر خورد با این لایه نانو تشکیل شده بر روی سطح به سرعت می لغزد و روی سطح حرکت می‌کند؛ در نتیجه علاوه بر اینکه به بافت مصالح نفود نمی‌کند می تواند آلودگی های سطح نما را نیز بشوید و با خود ببرد.

آجر نانو همچنین از رشد کپک ها، باکتری ها و قارچ ها روی نمای ساختمان جلوگیری می‌کند و به حفظ ظاهر زیبای نما کمک می‌کند. آجر و بتن و سایر مصالح ساختمانی ممکن است بعد از یک دوره بارندگی به دلیل این‌که به خوبی خشک نشده‌اند دچار شوره زدگی و سفیدک شوند. استفاده از آجر نانو یا پوشش نانو به جای آجر معمولی مانع ایجاد این موجودات روی نما می‌شود. همچنین این پوشش برای استفاده روی نماهای سنگی، گچی و … بسیار مفید است.

  1. تمیزکاری آسان و سریع سطح آجر نانو نما فقط با استفاده از آب
  2. مقاومت بسیار زیاد در برابر سایش و خراشیدگی
  3. قابل استفاده در انواع سطوح معدنی و صنعتی
  4. دارای بودن خاصی آبگریزی و عدم نفوذ آب به عمق مصالح
  5. ایجاد قابلیت تنفس مصالح و خروج بخار آب
  6. عدم جذب آلودگی ها و گرد و خاک روی نما
  7. جلوگیری از پوسته پوسته شدن نما
  8. مقاومت و تمیزشوندگی در برابر باران اسیدی
  9. استفاده راحت از آجر نانو
  10. غیر سمی و ایمنی بالا
  11. دارای طول عم رو دوام بالا
  12. امکان حرکت آب روی سطح و شسته شدن آلودگی های نما

جمع بندی

به طور کلی آجر نما نسوز و آجر رستیک نسوز از مهم‌ترین کاربردهای آجر در دکوراسیون داخلی است که در دو رنگ سفید و قهوه ای ارائه می‌شود. بر اساس کیفیت، رنگ و نوع آجر تولیدکنندگان مختلف قیمت های متفاوتی را برای آجرهای نمای داخلی ساختمان در نظر می‌گیرند. در نهایت انتخاب آن، به سلیقه و ارزش‌هایی که برای شما مهم است، برمی‌گردد، ولی هر نوع انتخابی که با توجه به توضیحات فوق، انجام شود، برای مواردی مثل، تمیز بودن نمای آجر در طولانی مدت، در نظر گرفتن شستشوی راحت آجر، در نمای دکوراسیون داخلی، می‌توانید از مواد عایق بندی آجر استفاده کنید. جهت مشاهده اطلاعات خرید و قیمت نانو آجر نما وارد صفحه آن شوید.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.