روش های تمیز نگه داشتن نمای ساختمان

نگهداری ساختمان

رسیدگی به نظافت و تمیزی نمای ساختمان همانند بخش داخلی آن بسیار مهم بوده و لازم است هر چند مدت یک بار به این امر توجه شود. انواع روش شستشو نما وجود دارد که با به کارگیری مناسب‌ترین آن‌ها می‌توان علاوه بر زیباسازی و نظافت نما، عمر مفید ساختمان را نیز افزایش داد. در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت در ارائه ابزار و لوازم شستشوی نمای ساختمان بوده‌ایم، به طوری که دیگر از روش‌های سنتی برای این امر کمتر استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش‌های مختلف شستشوی نمای ساختمان پرداخته و در نهایت بهترین روش را انتخاب کنیم.

روش تمیز نگه داشتن نما

روش تمیز نگه داشتن نما از باران‌ های آلوده شهر

فرقی ندارد اگر جنس مصالح نمای شما از سنگ، آجر، سیمان و… باشد، تمامی این مصالح در بر خورد با باران اسیدی مقاومت کافی نداشته و در نهایت به خرابی منجر می‌شود.نماشویی ساختمان، بعد از باران اسیدی یک کار واجب است چرا که نما با بارش باران اسیدی دچار مشکل می شود. یکی از راه های محافظت از  نما در مقابل با باران اسیدی استفاده از نانو بعد از نماشویی ساختمان است، که نما را از آسیب احتمالی باران اسیدی در امان نگه می دارد.

روش‌ های درزگیری نما برای محافظت از نما ساختمان

بررسی انواع روش شستشو نمای ساختمان

انواع روش شستشو نمای ساختمان وجود دارد که بر حسب شرایط و اولویت‌ها می‌توان بهترین روش را انتخاب کرد. چنانچه روش مناسبی را برای شستشو و زیباسازی ساختمان انتخاب نکنید ممکن است صدمات جبران ناپذیری به ساختمان وارد شود. به عنوان مثال روش شستشوی نمای سنگی ساختمان با نمای آجری متفاوت خواهد بود. همچنین نوع آلودگی و میزان آن نیز در انتخاب روش مناسب برای شستشوی نمای ساختمان موثر است. به طور کلی توصیه ما این است که برای کسب بهترین نتیجه همیشه روش‌های مطمئن و ملایم‌تر را جهت شستشوی نمای ساختمان انتخاب کنید.

اما روش‌های کلی برای شستشوی نمای ساختمان عبارتند از:

  • شستشوی نمای ساختمان با استفاده از آب که تنها برای برخی از نماها مناسب خواهد بود.
  • شستشوی نمای ساختمان به وسیله سنگسابی یا تراشیدن که با توجه به سطح آسیب رسانی بالای آن، به جز موارد خاص چندان توصیه نمی‌شود.
  • شستشوی نمای ساختمان با استفاده از مواد شوینده که تاثیرات آن بستگی به نوع مواد کاربردی خواهد داشت.

شستشوی نمای ساختمان با استفاده از آب

شستشوی نمای ساختمان با استفاده از آب

نماشویی ساختمان به وسیله آب یکی از انواع روش شستشو نما محسوب می‌شود که خود نیز به سه روش خیساندن، فشار آب و بخار آب صورت می‌گیرد. این روش از ساده‌ترین و کم خطرترین روش‌های شستشوی نما است، به خصوص در ساختمان‌هایی که به واسطه دوده و گرد و خاک دچار آلودگی شده‌اند.

در این روش از دستگاه واترجت یا دستگاه‌هایی که به پرتاب آب با فشار بالا کمک می‌کنند جهت شستشوی نمای ساختمان استفاده می‌شود. برخی اوقات سطح آلودگی نما به قدری زیاد است که استفاده از آب به تنهایی کافی نخواهد بود. بر همین اساس باید مقداری مواد شوینده مخصوص و غیر یونی به محلول آب اضافه گردد. چنانچه از مواد شوینده خانگی برای این منظور استفاده شود باعث ایجاد لکه و شوره روی نمای ساختمان خواهد گردید.

به کارگیری آب فشار قوی برای نماهایی مناسب خواهد بود که آب بندی آنها به خوبی صورت گرفته و دارای آلودگی چندانی نیستند. چرا که در صورت عدم آب بندی مناسب امکان نفوذ رطوبت به ساختمان افزایش یافته که این امر آسیب‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت. بر همین اساس بسیار مهم است که از میان انواع روش شستشو نما بهترین و متناسب‌ترین روش را انتخاب کنید تا ضمن کسب بهترین نتیجه، صدمه‌ای به ساختمان وارد نشود.

نماشویی ساختمان با استفاده از مواد شیمیایی

تمیز کردن و زیباسازی نما با مواد ساینده

در این روش از سنگ فرز و یا دستگاه تراش مکانیکی برای ساییدن نمای ساختمان استفاده می‌شود. روش فوق از تخصصی‌ترین و سخت‌ترین روش‌های شستشوی ساختمان به شمار می‌آید. این روش به دلیل تخریب بالایی که برای نمای ساختمان به دنبال دارد، چندان مرسوم نیست. از بین رفتن تزیینات نما، شل شدن ملات و خشن شدن سطح نما بخشی از مشکلات به کارگیری روش سایشی هستند.

نماشویی ساختمان با استفاده از مواد شیمیایی

استفاده از پاک کننده‌ها و مواد شیمیایی از دیگر روش‌های معمول برای نماشویی ساختمان است. استفاده از این روش علاوه بر پاک کردن آلودگی‌ها باعث از بین بردن پوشش‌ها، رنگ‌ها، لکه‌های فلزی و همچنین برچسب‌های تبلیغاتی و…  نیز می‌گردد. اغلب این مواد که بر پایه اسید تولید شده‌اند برای شستشوی نماهای سنگی، گرانیت، آجر و بتن موثر بوده و کاربرد دارند. همچنین از شوینده‌های قلیایی نیز برای مواردی مانند سنگ مرمر، سنگ آهک و گرانیت صیقلی که به اسید حساس هستند، استفاده می‌شود.

در این روش نخست سطوح نما را با استفاده از آب مرطوب کرده و سپس از مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی استفاده می‌کنند. همچنین در پایان کار نیز بر حسب شرایط نیاز به شستشوی نمای ساختمان با آب خواهد بود.

اغلب شوینده‌های شیمیایی باعث ایجاد رنگ پریدگی در نمای ساختمان شده و به کیفیت رنگ مصالح نیز آسیب می زنند. بر همین اساس بهتر است ابتدا این مواد در بخش کوچکی از ساختمان تست شده و سپس برای کل نمای ساختمان استفاده شوند.

شستشوی نمای ساختمان با بهره گیری از شوینده نانو

شستشوی نمای ساختمان با بهره گیری از شوینده نانو

از جدیدترین و کاربردی‌ترین انواع روش شستشو نما می‌توان به بهره‌گیری از مواد شوینده نانو اشاره کرد. شوینده نانو نما یکی از انواع مواد پاک کننده برای نمای ساختمان به شمار می‌آید که ترکیبات آن با بسیاری از نماها سازگاری دارد.

 با توجه به اینکه از تکنولوژی نانو برای تولید این شوینده استفاده شده، برخلاف سایر روش‌های شستشوی نما کاملاً تضمین شده بوده و هیچگونه آسیبی برای ساختمان و نمای آن به دنبال ندارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های استفاده از شوینده نانو برای نماشویی ساختمان اشاره خواهیم کرد.

  • ماندگاری بالا در مقایسه با انواع روش شستشو نما
  • با بهره گیری از مواد شوینده نانو، نمای ساختمان تا سال های طولانی تمیز و بدون آلودگی خواهد بود.

عدم آسیب به نمای ساختمان

عدم آسیب به نمای ساختمان

مهم‌ترین مزیت به کارگیری شوینده نانو عدم آسیب به نمای ساختمان و مصالح آن است. استفاده از این شوینده به هیچ عنوان باعث تغییر رنگ در نما و مصالح ساختمان نمی‌شود. همچنین برخلاف روش‌های قدیمی به بندکشی‌های ساختمان آسیبی وارد نمی‌سازد.

قدرت تمیز کنندگی بالا

مواد شوینده نانو بر پایه ترکیبات اسیدی و طبق تکنولوژی  روز طراحی و تولید شده‌اند، بر همین اساس از قدرت تمیز کنندگی بالایی برخوردار هستند. با استفاده از این محصول می‌توان لکه‌های مختلف ساختمان مانند بقایای سیمان، دوده و چربی، رنگ و… را به راحتی تمیز کرد. همچنین این شوینده بر خلاف سایر مواد شیمیایی اسیدی باعث رنگ پریدگی مصالح نشده و از خود سفیده یا شوره بر جای نمی‌گذارد.

قیمت مناسب و مقرون به صرفه

قیمت شوینده نانو با توجه به کیفیت و تاثیرگذاری مطلوبی که دارد، در مقایسه با  انواع روش شستشو نما بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

اجرای آسان و سریع

از دیگر ویژگی‌های به کارگیری مواد شوینده نانو برای نماشویی ساختمان می‌توان به اجرای آسان و بسیار سریع آن اشاره کرد.  بکارگیری برخی از روش‌های شستشوی نما ممکن است چندین هفته به طول انجامد، در صورتی که شوینده نانو در زمان بسیار کمی هرگونه لکه و آلودگی را از نمای ساختمان برطرف کرده و آن را درخشان و تمیز می‌نماید. در این روش، ابتدا نمای ساختمان با استفاده لوازم مخصوص مانند کارواش مرطوب می شود. سپس مواد نانو بر روی آن اسپری شده و بعد از مدت کوتاهی نمای ساختمان فوراً شستشو داده می‌شود.

سخن پایانی

نماشویی ساختمان‌ها با توجه به اینکه در معرض آلودگی‌های محیطی بسیاری از جمله بارش باران های اسیدی، آلودگی هوا، لکه‌های به وجود آمده از سیمان کشی و… قرار می‌گیرند امری ضروری خواهد بود. شستشوی نمای ساختمان چنانچه بر اساس روش‌های مناسب و ایمن انجام شود باعث زیبایی و جلای هرچه بیشتر ساختمان می‌گردد. در این مقاله به انواع روش شستشو نما اشاره کردیم و دریافتیم که به کارگیری هر یک از آنها مزایا و معایبی را برای ساختمان به همراه دارد. در نهایت بهترین روش برای شستشوی نمای ساختمان استفاده از مواد شوینده نانو بوده که طبق جدیدترین تکنولوژی طراحی و تولید شده است. این روش برای شستشوی انواع نمای ساختمان بسیار مناسب بوده و همچنین از قیمت مقرون به صرفه‌ای برخوردار است. جهت اطلاعات بیش‌تر از روش های محافظت نما می‌توانید، با کارشناسان نانو پارس، تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.