بهترین روش برای ماندگاری نمای سیمان رنگی

بهترین روش برای ماندگاری نمای سیمان رنگی
نگهداری ساختمان

امروزه از نمای سیمان رنگی استفاده فراوانی در صنعت ساختمان‌سازی می‌شود. گاهی از سیمان رنگی با نام بتن رنگی یا سیمان الوان نیز یاد می شود. متریال اساسی برای تولید بتن، سیمان است. وجود طیف گسترده رنگ در نمای سیمان رنگی، باعث افزایش جذابیت، زیبایی و محبوبیت این نما شده‌است‌. علاوه‌براین از مزایای دیگر این نما می‌توان به مقاومت آن دربرابر تغییرات آب‌وهوایی، اشاره کرد. در واقع استفاده از مواد طبیعی رنگی مانند اکسید کروم، اکسید کبالت، کربن اکساید و اکسید آهن در ساخت سیمان رنگی، باعث به‌وجودآمدن رنگ‌های متنوع در این نما شده است. به جهت تولید سیمان رنگی رنگ‌دانه‌های مایع، پودری یا دانه‌ای با سیمان ترکیب‌شده و سیمان رنگی به دست می‌آید.

سیمانی که در نمای سیمان رنگی استفاده می‌شود، به ۲ صورت پایه سیاه ‌و سفید موجود است که رنگ سیاه جهت تولید رنگ‌های تیره، خنثی و جذب‌کننده گرما، و رنگ سفید به جهت تولید رنگ‌های دفع‌کننده گرما و روشن استفاده می‌شود. ذرات رنگ‌دانه 10 برابر کوچک‌تر از ذرات سیمان هستند، در نتیجه رنگ سیمان را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهند. در این مطلب در مورد سیمان رنگی مخصوص نما ساختمان، مزایای سیمان رنگی و روش‌های ماندگاری آن بیشتر بخوانید.

مزایای سیمان رنگی

نمای سیمان رنگی در رنگ‌های متنوعی چون زرد، قهوه‌ای، قرمز و سبز، نارنجی، سفید و مشکی موجود است. هرکدام از رنگ‌های اصلی در نمای سیمان رنگی خود دارای ۷ نوع طیف رنگی جدا هستند که بااین‌وجود می‌توان محدوده ۵۰ تا ۶۰ رنگ متنوع را برای سیمان رنگی در نظر گرفت.

درمورد مزایای سیمان رنگی می‌توان گفت که:

در واقع سیمان رنگی قدرت چسبندگی زیادی نسبت به سیمان معمولی دارد. همین مزیت باعث شده تا از آن در کف‌ پوش ساختمان استفاده شود. رنگ موجود در سیمان‌های رنگی بادوام و با ثبات هستند و در اثر گذر زمان دچار آسیب و تغییر نمی‌شوند. سیمان رنگی ماده انعطاف‌پذیری بوده و در انواع قالب‌ها قابل‌استفاده است. باتوجه ‌به این مزیت، شما می‌توانید از سیمان رنگی در قسمت‌های مختلف سازه بهره‌مند شوید.

سیمان رنگی از استحکام، دوام و مقاومت بالایی برخوردار است. با وجود این مزیت، شما به طور معمول کمتر به تعمیرات یا بازسازی ساختمان احتیاج خواهید داشت. این نوع سیمان به‌راحتی در برابر انواع خراشیدگی‌ها ضربه و آسیب مقاوم است و تنوع رنگی در آن بالا است. سیمان رنگی ساختاری بدون درز و یکنواخت دارد و باتوجه‌به ضخامت پایین، دارای مقاومت مکانیکی در سطح بالایی است. این نوع سیمان را می‌توان طی ۱ مرحله بین ضخامت ۱ تا ۴ میلی‌متر اجرا کرد. از مزایای دیگر این نوع سیمان می‌توان به سازگاری آن‌ با محیط‌زیست اشاره کرد.

با وجود تمام این مزایا، این نوع سیمان معایب محدودی نیز دارد. به‌طوری‌که در نوع رنگ روشن سیمان‌های رنگی، می‌توان شاهد جذب آلودگی و گردوغبار بود که درنتیجه آن از زیبایی اولیه این نما تا حدودی کاسته می‌شود. گرچه که این مشکل به‌راحتی و با نماشویی برطرف می‌شود، اما در اثر استفاده آب زیاد، روی نمای سیمان رنگی نیز، امکان ایجاد ترک وجود خواهد داشت. در صورت ایجاد ترک نیز امکان ترمیم آن‌ها وجود خواهد داشت.

بهترین روش‌ها برای ماندگاری نمای سیمان رنگی

بهترین روش‌ها برای ماندگاری نمای سیمان رنگی

پس از اجرای هر نمایی در ساختمان، حفظ ماندگاری آن نما و نگهداری و مراقبت از آن، اصلی است که باید به آن توجه ویژه‌ای بشود. باتوجه‌به نوع نمای استفاده‌شده در ساختمان، نیاز است تا از روش‌ها و اصول نگهداری مربوط به آن نما آگاه باشید و آن روش‌ها را به جهت حفظ استحکام نما بکار گیرید.

همان‌طور که پیش‌ازاین ذکر شد، نماهای سیمانی از جمله سیمان رنگی، ‌جاذب رطوبت، انواع گردوغبار و سوخت‌های فسیلی هستند و به‌راحتی جرم می‌گیرند. به‌منظور حفظ ماندگاری سیمان رنگی و مراقبت از آن می‌توانید از مواد نانو سیمان که مخصوص سیمان سفید هم هست، استفاده کنید. شما می‌توانید از مواد محلول نانو سیمان به جهت نگهداری و جلوگیری از کثیف شدن نمای سیمان رنگی بهره ببرید. این محصول به ۲ طریق قابل‌استفاده است.

می‌توانید محلول نانو سیمان را با سیمان ترکیب کرده و سپس از آن استفاده کنید. برای تأثیرگذاری این محصول 24 ساعت زمان نیاز خواهد بود. طی این مدت سطح نباید با آب در تماس باشد.  همچنین می‌توانید این محلول را به‌صورت پوشش سطحی نیز استفاده کنید. با استفاده از ۱ دستگاه نانو یا سم‌پاش، سطح موردنظر را با محلول پوشش دهید.

علاوه بر رزین اکریلیک استفاده از نانو نیز باهدف ماندگاری و محافظت از نمای سیمان رنگی، گزینه مناسبی خواهد بود. نانو که ۱ پوشش فاقد رنگ است، به‌اندازه ۲ میکرون روی سطح را پوشش می‌دهد. درنتیجه سطح سیمان رنگی را نسبت به آب و رطوبت مقاوم می‌سازد. بهترین زمان استفاده از پوشش نمای سیمان رنگی، پس از اجرای نما توسط سیمان‌کار است. ماندگاری این پوشش‌ها به طور معمول ۵ تا ۱۶ سال باتوجه‌به نوع پوشش استفاده‌شده است که پس از آن نیاز به تجدید پوشش‌دهی خواهند داشت.

سیمان رنگی در کجا استفاده می‌شود؟

کاربرد سیمان رنگی در ساختمان سازی

به‌طورکلی موارد کاربرد سیمان رنگی همانند سیمان معمولی، حتی گسترده‌تر از آن است.  از سیمان رنگی در انواع کف‌پوش‌ها، سقف، روسازی ساختمان، بلوک، پیاده‌رو باغچه، سرویس بهداشتی، شهربازی‌ها، استخرها، موزاییک، دیوار حیاط، جدول باغچه، سنگ مصنوعی، تهیه ملات، استفاده می‌شود. این نوع سیمان هم چنین به جهت طراحی نمای مدرن و سیمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله به معرفی سیمان رنگی مخصوص نمای ساختمان، مزایا و  روش‌های ماندگاری آن پرداختیم. به جهت طراحی نمای سیمان رنگی در ابتدا نیاز است تا در انتخاب مصالح باکیفیت و مرغوب دقت لازم را داشته باشید. هم چنین تناسب و هارمونی رنگ‌ها را نیز موردتوجه قرار دهید. به جهت آگاهی از تناسب رنگ‌ها با یکدیگر از دایره رنگ کمک بگیرد.هم‌چنین برای اطلاعات بیش‌تر از ماندگاری نمای سیمان رنگی می‌توانید با نانو پارس تماس بگیرید.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.