سنگ تراورتن و انواع آن در نمای ساختمان

نانو و ساختمان

از گذشته های دور، سنگ ها نقش مهمی در ساخت بناها داشتند و امروزه بیشتر از انواع سنگ برای ایجاد نماهایی زیبا و مقاوم استفاده می شود. تقریباً انواع سنگ به این منظور به کار گرفته می شود که یکی از مهم‌ ترین و جالب‌ ترین آن ها سنگ تراورتن است این سنگ، یک نوع سنگ آهک است که به واسطه دارا بودن ویژگی‌ های ظاهری و ساختاری خاص، یکی از محبوب‌ ترین سنگ‌ های نمای ساختمانی به شمار می رود. به دلیل محبوبیت سنگ تراورتن، این مقاله به ارائه توضیحاتی در خصوص این سنگ اختصاص یافته است؛ پس تا انتها با ما همراه شوید.

سنگ تراورتن چیست؟

 سنگ تراورتن در واقع یک سنگ‌ آهک نهشته شده است که بیشتر در چشمه‌ های آهکی خصوصاً چشمه‌ های آب گرم پیدا می‌شود. این سنگ غالباً ظاهری فیبر مانند یا متحدالمرکز دارد و در رنگ ‌های سفید، کرم و برنزی موجود است. میزان تخلخل در سنگ تراورتن بالا است که به دلیل فرآیند سریع ته ‌نشینی آن ایجاد شده است.

خصوصیاتی مانند مقاومت بالا، تنوع رنگی، صیقل پذیری و زیبایی ظاهری باعث شده این سنگ یکی از پرکاربردترین و رایج ترین سنگ‌‌ها در نمای ساختمان شود. علاوه بر این ویژگی ‌ها، با گذشت زمان تراورتن تغییر رنگ نمی ‌دهد، در مقابل حرارت و آتش مقاوم است و هم چنین نگهداری و مراقبت از آن ساده و کم هزینه است.

انواع سنگ تراورتن

انواع سنگ تراورتن

سنگ های تراورتن انواع مختلفی دارند که بر اساس رنگ و استحکام آن ها طبقه بندی می شوند. از انواع سنگ تراورتن می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

سنگ تراورتن حاجی آباد

این نوع سنگ غالباً در رنگ کرم روشن تا شکلاتی یافت می شود و نسبت به دیگر انواع تراورتن ناپیوستگی اجزای کمتری دارد، بنابراین از مقاومت بالایی در برابر فشار و… برخوردار است و برای برش دادن آن از دو شیوه بی موج و با موج استفاده می شود. از این نوع سنگ بیشتر برای نمای ساختمان،‌ محوطه سازی داخلی ساختمان، ساخت محصولات دکوراتیو و غیره استفاده می شود.

 سنگ تراورتن عباس آباد

این نوع سنگ یکی از پرمصرف ترین آن ها برای نمای بیرونی ساختمان است و از ویژگی های آن می توان به  براق بودن و چسبندگی عالی آن اشاره کرد.  سنگ تراورتن عباس آباد یکی از بهترین سنگ های تراورتن سفید ایران به شمار می رود.

 سنگ تراورتن آتش کوه

یکی دیگر از انواع محبوب تراورتن است که دارای رنگ سفید و موج های زیبا و خاص است و از کیفیت بالا، براق بودن و رنگ روشن برخوردار است هم چنینی به آن شهاب سنگ، سنگ سفید محلات و امداد نیز گفته می شود و یکی از بهترین انواع تراورتن موجود است.

سنگ تراورتن آبگرم محلات

این سنگ دارای رنگ های زیتونی مایل به کرم یا کرم روشن است و به شکل های موج دار و بی موج عرضه می شود.

سنگ تراورتن تکاب

یکی دیگر از انواع سنگ تراورتن مخصوص نما است که دارای سه رنگ کرم، قهوه ای و مشکی است. از این نوع سنگ بیشتر به عنوان نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود .

نانو سنگ برای عایق کاری این نوع سنگ خاص

نانو سنگ نما

نانو سنگ نما، یک نوع پوشش نانو است که به عنوان عایق رطوبتی برای سنگ نما به کار می رود و بر پایه الکل ساخته می شود و فرمولاسیون اجزای تشکیل دهنده آن ‏با استفاده از تکنولوژی نانو انجام می شود و در کنار هم قرار می گیرد. در این دسته از نانو سنگ نما، از ‏ذرات آبگریز یا همان سیلان‌ های آبگریز ریز با ابعاد نانومتری استفاده می شود که در صورت استفاده از آن در سطوح مورد نظر، می ‌توانند ‏به صورت میکروسکوپی و مولکولی تمام سطح را بپوشانند و به عمق سنگ نما نیز نفوذ کنند.

در نتیجه، تمامی منافذ موجود در سطح انسداد پیدا می کند و باعث انتقال ویژگی یا خاصیت آبگریزی به سنگ نما می شود. علاوه بر این، خاصیت هایی مانند عدم ایجاد تغییر رنگ در ‏سنگ نما، سهولت در اجرا، خاصیت آبگریزی، مقاومت در مقابل شرایط نامساعد محیطی و … باعث می شود تا نانو سنگ نما، به منظور عایق کاری رطوبتی سنگ نمای ‏ساختمان، استفاده شود.

سخن پایانی

یکی از متداول ترین و محبوب ترین سنگ‌هایی که برای نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنگ تراورتن است و دلیل محبوبیت این سنگ ویژگی‌های منحصر به فردی است که در آن وجود دارد.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.