نانو سیلیس آمورف چیست؟

نانو سیلیس آمورف
علم نانو در ایران, نانو و ساختمان

سیلیس یکی از مهم‌ترین موادی است که در صنایع بتن کاربرد دارد. وظیفه اصلی سیلیس در صنایع بتن پرکنندگی و چسبندگی است. نانو سیلیس آمورف نیز یک محصول است که از ذرات گلوله‌ای با قطری کمتر از ۱۰۰ نانومتر تشکیل‌شده است. ذرات نانو سیلیس به‌صورت ذرات پودری خشک یا معلق در مایع محلول وجود دارند. البته نوع مایع آن معمول‌تر است که به نام محلول نانو سیلیس شناخته می‌شود و برای آزمایش‌های گوناگون و تعیین سطح بتن خود تراکم از آن استفاده می‌شود. کاربردهای ویژه نانو سیلیس آمورف به‌عنوان ضد سایش، ضد حریق، ضد لغزش و ضد انعکاس باعث شده تا به‌عنوان ماده ارزشمندی در صنعت شناخته شود. به‌منظور آشنایی بیشتر با سیلیس آمورف و کاربردهای آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سیلیس آمورف چیست؟

سیلیس ماده‌ای است که در طبیعت یافت می‌شود و دارای ساختار کریستالی است. به دلیل ساختار کریستالی، سیلیس آمورف هیچ شکل خاصی ندارد، اما در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیلیس آمورف توسط دستگاه‌های ویژه کوبیده می‌شود و به‌صورت پودر در می‌آید. پودر سیلیس آمورف ممکن است سفید باشد و یا دارای رنگ های گوناگونی باشد.

اما به طور کلی سیلیس‌ها همان دانه های سنگی هستند که در صنایع گوناگون مانند تولید سرامیک و شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیلیس آمورف نیز یکی از انواع این سیلیس ها است که در معرض حرارت بالا قرار گرفته و شکسته می‌شود. این سیلیس ترد و نرم در یک عملیات حرارتی ویژه تولید می‌شود و در نهایت کوبیده شده و به‌صورت پودر در می‌آید.

ویژگی اصلی سیلیس آمورف نرمی و تردی آن است که باعث می‌شود مصارف گوناگونی داشته باشد. این محصولات در کیسه های ۲۵ کیلویی بسته بندی می شوند و در صنایعی که به آن ها اشاره کردیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد سیلیس آمورف

کاربرد سیلیس آمورف چیست؟

در ابتدای بحث کمی درباره کاربرد نانو سیلیس آمورف صحبت کردیم و اشاره کردیم که از این محصول برای افزایش مقاومت بتن و خاصیت چسبندگی آن استفاده می‌شود، اما سیلیس آمورف با توجه به ویژگی هایی که دارد در صنایع گوناگون نیز مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاربرد در سیستم های انتقال گاز
  • مورد استفاده برای ساخت فیبر نوری
  • ساخت سیلیکون ها و سیلیکات ها
  • در اپتیک لیزر و الیاف هدایت کننده
  • طول موج در صنایع الکترونیکی

کاربرد نانو سیلیس آمورف در صنعت ساختمان

کاربرد نانو سیلیس آمورف در صنعت ساختمان چیست؟

در سال‌های اخیر محصولات جدیدی که در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. چرا که این محصولات جدید هستند و از نظر علمی و کارایی کاربردهای بالایی دارند. محصولات نانو نیز یکی از این محصولات باکیفیت هستند که جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمان پیدا کرده اند.

صنعت بتن اهمیت بالایی در ساخت و ساز دارد. به همین خاطر استفاده از محصولاتی مانند نانوسیلیس آمورف که می‌تواند خاصیت چسبندگی و پرکنندگی بتن را افزایش دهد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

بتن های دارای عملکرد بالا، از مصالح کامپوزیتی ساخته می شوند که دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و از چند فاز مرکب و پیچیده تشکیل می شوند. به طور کلی خواص بتن با توجه به ماده زمینه ای بتن و سیمان آن تعیین می‌شود که دارای چه حدی از چسبندگی و پیوستگی باشد. به همین خاطر استفاده از مواد سازنده در مقیاس نانو می‌تواند تا حد بالایی برای توسعه مصالح ساختمانی چون بتن کاربرد داشته باشد.

تولید بتن با عملکرد بالا HPC

تولید بتن با عملکرد بالا HPC

همانطور که می دانید بتن یکی از کالاهای استراتژیک در صنایع ساختمانی است. به همین خاطر تولید بتن با عملکرد بالا یکی از چالش هایی است که پیش روی صنعتگران قرار دارد. بتن دارای عملکرد بالا، از مصالح کامپوزیتی تشکیل‌شده که دارای دوام بسیار بالایی است و ساختاری مرکب و پیچیده دارند.

به طور کلی رفتار و عملکرد بتن بستگی به موادی دارد که جزو ساختار آن هستند. اگر از مواد نانو و مواد زمینه ای که دارای چسبندگی و پیوستگی بالایی هستند، برای تولید بتن استفاده شده باشد، یکپارچگی آن افزایش می یابد و به بتن با عملکرد بالا تبدیل می‌شود.

یکی از موادی که در طرح اختلاط بتن وجود دارد و باعث افزایش عملکرد آن می‌شود، نانو سیلیس آمورف است که یکی از معروف ترین مواد تشکیل دهنده بتن های چسبنده و پر کننده است.

محصول معمولی نانو سیلیس آمورف همان میکروسیلیکا یا همانسلیکیافیوم است. این ماده دارای مقدار حدودی ۹۰% اکسید سیلیس است که باعث افزایش عملکرد کامپوزیتی مواد سیمانی می‌شود. محصول نانو سیلیس آمورف در مقایسه با میکروسیلیکا واکنش مؤثرتری با هیدروکسید کلسیم انجام می‌دهد و دارا بودن خواص ضد سایش، ضد لغزشی، ضد حریق و … باعث می‌شود تا کاربرد آن در صنایع ساختمانی بسیار اهمیت داشته باشد.

خرید نانو سیلیس آمورف

پیشرفت فناوری نانو و وجود تحولات عظیم در این صنعت باعث شده تا محصولاتی در مقیاس نانو برای افزایش عملکرد مصالح ساختمانی تولید شوند. یکی از این مواد کاربردی و مهم نانو سیلیس آمورف است. نانو سیلیس آمورف یک ماده ارزشمند در صنایع مختلف است که مصارف گوناگونی دارد. به همین خاطر خرید این محصول برای بسیاری از صنایع ضروری است. در حال حاضر محصول نانو سیلیس آمورف در بسته بندی های ۲۵ کیلویی در کارخانه های مختلف عرضه می‌شود؛ اما در صورتی که قصد خرید این محصول را داشته باشید می توانید به‌صورت اینترنتی اقدام کنید و از فروشگاه نانو پارس برای خرید نانو سیلیس آمورف اقدام نمایید.

کلام پایانی

نانو سیلیس آمورف یک پودر سفید رنگ است که از سیلیس ساخته شده است. این پودرها دارای ساختار کریستالی هستند و به ‌صورت دانه های گرد با قطر های بسیار کم حدود ۱۰۰ نانومتر موجود هستند. از این محصول برای افزایش خاصیت چسبندگی و پر کنندگی بتن استفاده می‌شود. البته سیلیس آمورف کاربردهای دیگری هم دارد که از جمله آن ها می‌توان به تولید ظروف آزمایشگاهی، ساخت بدنه فضاپیما، کلاهک های رادار، تولید مبدل های حرارتی، قالب های ریخته گری فلزات و … اشاره کرد. اگر این مقاله برایتان مفید بود در قسمت دیدگاه همین صفحه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان و تیم  نانو پارس، مقالات مشابه یا سوالات مخصوص به نانو سیلیس آمورف را در پاسخ به شما، اطلاع دهند.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.