عایق نانو بهتر است یا ایزوگام

عایق نانو بهتر است یا ایزوگام
نانو و ساختمان

از گذشته تا به امروز ما شاهد پیشرفت بسیاری در حوزه صنعت عایق کاری بوده و هستیم. استفاده از انواع مدل های مختلف ایزوگام و روش قیرگونی تا به امروز، اولین انتخاب هر فرد برای عایق کاری ساختمان یا کف های سرویس بهداشتی و حمام است؛ اما آیا این روش به عنوان روشی مناسب برای عایق استخر معرفی می شود؟ آیا استفاده از مواد عایق نانو می تواند تاثیر بهتری را در این زمینه با خود به همراه داشته باشد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا در کنار یک دیگر به بررسی همه جانبه این که عایق نانو برای ضد آب کردن ساختمان بهتر است یا ایزوگام، بپردازیم. همراه ما باشید.

معرفی ایزوگام

معرفی ایزوگام

عایق ایزوگام، نام تجاری و همچنین بازرگانی یکی از انواع عایق های رطوبتی است که از قیر و الیاف مصنوعی ساخته می شود. ایزوگام به عنوان نوعی عایق رطوبتی آماده معرفی می شود که با استفاده از گرما که به شکل مستقیم به آن می رسد، بر روی بستر بام یا مکان مورد نظر، نصب یا چسبانده خواهد شد و از امکان نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری خواهد کرد. از ایزوگام می توان برای عایق کردن سطوح مختلفی همچون پی، دیواره، کف و بام ساختمان‌ ها و استخرها استفاده کرد.

معرفی عایق نانو

معرفی عایق نانو

عایق های نانو به عنوان لایه پوششی برای محافظت از سازه در مقابل انواع رطوبت معرفی می شود که بر پایه رزین های آکرلیکی پلیمری و الاستومری پایه آب فرموله شده عایق نانو با ترکیب شدن مواد مختلف در زیر سطح های مولکولی و در مقیاس نانومتر ساخته می شود. این ماده با ایجاد یوندهای دوار پلیمری هواگذر و بر اثر تاثیراتی که پس از قرار گیری روی سطح می گذارد، طول عمر سطح را افزایش داده و از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است.

عایق نانو سبک ،محکم و با قابلیت الاستیکی و نشکن بوده که قابلیت اجرا بر روی انواع سطوح مانند  سطوح سیمانی، آجری، سفال، سطوح فلزی، سقف های قیر و ایزوگام می باشد. حضور عایق نانو در بازار توانسته تحول عظیمی در صنعت ایزولاسیون به وجود آورده است و نوع استفاده از آن، که به صورت سرد به همراه قلمو یا غلتک قابل اجرا است، آن را تبدیل به محصولی بسیار کاربردی کرده است. عایق نانو همچنین خود دارای سه نوع مختلف است که در بخش های مختلف ساختمان، کاربرد خاص خود را دارند که عبارت اند از:

  • عایق سفید
  • عایق بی رنگ
  • عایق دو جزئی پایه سیمان

مقایسه دقیق عایق نانو و ایزوگام

حال که متوجه شدیم که عایق نانو و ایزوگام چه محصولاتی هستند و هر یک می توانند چه تاثیری بر روی ساختمان داشته باشند، در این قسمت به مقایسه دقیق این دو محصول می پردازیم.

  1. عایق نانو از عایق ایزوگام سبک تر است. پس تاثیر منفی بر روی وزن کلی ساختمان ندارد.
  2. استفاده از عایق نانو بسیار راحت تر از ایزوگام است. برای استفاده از عایق نانو تنها نیاز به یک قلمو یا غلتک بوده، اما برای استفاده از ایزوگام می بایست از چراغ شعله و گاز مایع بهره برد.
  3. برای استفاده از ایزوگام، نیاز به افراد با تجربه در این زمینه دارید؛ اما برای استفاده از عایق نانو، نیازی به مجری با تجربه نداشته و خود نیز می توانید آن را بر روی محل مورد نظر پیاده سازی کنید
  4. عایق نانو مرغوب در گذر زمان نه طبله شده و نه پوسیده می شود.
  5. عایق های نانو سفید رنگ تا 85 درصد از ورود گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کنند، اما ایزوگام به دلیل رنگ مشکی که دارد، گرما را به خود جذب می کند.
  6. عایق نانو در برابر انواع حلال های شیمیایی و حتی اسید مقاوم است، در صورتی که عایق ایزوگام مقاومت کمتری دارد.
  7. درست است که ایزوگام ضخامت بیشتری نسبت به عایق نانو دارد، اما عایق نانو مقاومت بیشتری نسبت به ایزوگام در برابر موارد مختلف از خود نشان می دهد.
  8. نصب عایق نانو هزینه کمتری نسبت به ایزوگام دارد.
  9. عایق نانو به سطح زیرین خود اجازه تنفس می دهد، به همین دلیل از رویش کپک یا قارچ جلوگیری می شود و شوره گذاری نیز کاهش پیدا می کند.
  10. ایزوگام ساختار یکپارچه ای نداشته و لایه رویی آن به مرور زمان بر اثر تابش از بین خواهد رفت؛ اما عایق نانو ساختار یک پارچه ای داشته و در برابر مواردی مانند تابش نور خورشید یا سرما، مقاوم است.
  11. چسبندگی عایق نانو به سطح زیرین خود بسیار بیشتر از عایق ایزوگام است.
  12. ایزوگام قابلیت انعطاف برای مکان های غیر مسطح را ندارد، اما از عایق نانو می توان در هر جایی استفاده کرد.

عایق نانو بهتره یا ایزوگام؟

با توجه به این موارد می توان گفت که بهتر است عایق نانو را برای خود انتخاب کنیم، زیرا در ادامه از هزینه های اضافی مربوط به تعمیرات جلوگیری خواهد شد. نکته دیگر نیز این است که عایق نانو می تواند علاوه بر ضد آب کردن سازه، طول عمر آن را نیز افزایش دهد. این موضوع یعنی عایق نانو علاوه بر این که عملکرد مناسب خود را اجرا می کند، از ساختمان نیز محافظت می کند و مشکلی برای آن به وجود نخواهد آورد.

با انتخاب عایق نانو، یک بار برای همیشه هزینه ضد آب سازی را پرداخت کرده و برای همیشه سازه ای مقاوم در برابر رطوبت و انواع مواد شیمیایی را با خود به همراه خواهد داشت و با خیالی آسوده در آن زندگی خواهید کرد.

تصمیم گیری برای انتخاب

به طور کلی عایق کاری ایجاد پوشش هایی برای محافظت از دیوار، پشت بام، لوله ها و تاسیسات ساختمانی در مقابل رطوبت و نفوذ آب است. معمولا پی ساختمان و یا سطح دیوارها به علت بارندگی بسیار زیاد و حتی از طریق خاک رطوبت جذب می‌کنند. از همین رو عایق های رطوبتی را برای کنترل رطوبت ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌دهند. انتخاب بهترین عایق رطوبتی ساختمان، برای سطوح مورد نظر به یک سری عوامل مانند هزینه مقرون به صرفه بودن، موقعیت ساختمان، سلیقه و… بستگی دارد. پیشنهاد ما به شما برای این تصمیم گیری خواندن مقالات موجود در فضای اینترنت، بلاگ ما (نانو پارس گرجی) و مشاوره با افراد متخصص است.

سخن پایانی

همان طور که مطالعه کردید، انتخاب عایق نانو برای ساختمان می تواند گزینه بهتر و کارآمدتری نسبت به ایزوگام یا روش های قدیمی تری مانند قیرگونی باشد. تنها نکته ای که باید در این بین مد نظر خود قرار داد این است که بهترین عایق نانو را از بهترین عرضه کننده خریداری کنید تا بتوانید شاهد تاثیر مثبت استفاده از آن بر روی ساختمان خود باشید. در زمینه خرید این محصول عایق می توانید از کارشناسان مطرح مجموعه نانو پارسکو مشاوره لازم را دریافت کنید.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.