کاربرد‌ مواد نانو در صنایع مختلف

کاربرد‌ و مزایای نانو مواد در صنایع
علم نانو در ایران

تا به حال فکر کرده اید که کاربرد مواد نانو در صنایع مختلف چیست؟ مواد نانو جز دسته‌ای از متریال‌هایی هستند که کاربرد های متنوعی در جهان نوین امروزی پیدا کرده اند. با این حال رشد نانو مواد، بسیار بالا است و هنوز هم فضای بسیاری برای پیشرفت در این زمینه وجود دارد. تقریبا در بیشتر موارد استفاده از نانو مواد باعث بهبود خواص و ایجاد ویژگی‌های جدیدی در محصول نهایی می‌شود. از این رو کاربرد مواد نانو در صنعت بسیار گسترده است. باما همراه باشید، تا علاوه به بررسی کاربرد این مواد، به بررسی ویژگی مواد نانو در صنعت، نیز بپردازیم.

کاربرد مواد نانو در صنعت ایران

از نانو در صنایع مختلفی در سرتاسر جهان استفاده می‌شود. کاربرد نانو در صنعت ایران، پیشرفت چشم‌گیری داشته است و این پیشرفت روز به روز در حال گسترش است. کاربرد استفاده از مواد نانو، در صنایع مختلف کشور ما، به تازگی جا افتاده است. در آینده‌ای نه چندان دور، نانو در صنایع‌‌های مختلف، مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. ما در این صفحه قصد داریم به 7 صنعت برتر ایران، که در آن‌ها از مواد نانو استفاده می‌شود، اشاره کنیم.

توجه داشته باشید، این مقاله صرفا یک راهنما برای مخاطبینی است که، می‌خواهند بدانند، کاربرد مواد نانو در کدام صنایع، استفاده بیشتری دارد، شما می‌توانید با استفاده از این مقاله، متوجه شوید که برای اجناس نانو شده، به کدام صنایع مراجعه کنید. لازم به ذکر است که انواع مواد نانو در صنعت، وجود دارد، که هر کدام می‌تواند، با یک‌دیگر متفاوت باشد.

همین امر باعث می‌شود، افرادی که به تولید محصولات نانو با فناوری نانو تکنولوژی علاقه‌مند هستند؛ این مقاله، می‌تواند برایشان مفید باشد. نانو شدن اجناس توسط مواد نانو، ویژگی منحصربه‌فردی می‌تواند به محصول شما بدهد و کیفیت اجناس را برای مصرف کننده، بالا ببرد. در ادامه می‌پردازیم به هفت کاربرد‌ مواد نانو در صنایع کشور:

تقریبا در بیشتر موارد استفاده از نانو مواد باعث بهبود خواص و ایجاد ویژگی‌های جدیدی در محصول نهایی می‌شود. که این موضوع از اهمیت بالایی برخورد دار است، از این رو جهت درک بهتره کاربرد نانو مواد در صنعت  با توجه به نو بودن این فن آوری، هر سال کاربردهای جدیدی از آن در صنایع مختلف معرفی می‌شود.  مهم‌ترین صنایع‌ای که نانو در آن‌ها نقش بسیار مهمی را دارد:

  • نانو ذرات مغناطيسی در دارو رسانی هدفمند
  • فناوری نانو در صنعت خودرو
  • فناوری نانو تکنولوژی در ساختمان و صنعت ساخت و ساز
  • فناوری نانو درصنعت نفت و گاز

کاربرد نانو در صنعت ساختمان

کاربرد مواد نانو در صنعت ساختمان

کاربرد مواد نانو در صنعت ساختمانی یک چالش در جهت پيدا كردن راه حل هايی برای اصلاح كيفيت، افزايش كارايی مصالح و كاهش مصرف ماده خام و همچنین، کاهش انرژی، در اين صنعت شده است. يكی از بزرگترين فن‌آوری‌های نوين در قرن حاضر، نانو تكنولوژی است كه استفاده از آن در راستای برطرف كردن نيازهای ساخت و ساز ساختمانی، می‌تواند راهگشا آن باشد.

از مزايای استفاده از فناوری نانو می‌توان به افزايش کيفيت مصالح، صرفه جويی در مصرف انرژی و همچنین به صرفه جويی اقتصادی اشاره كرد. مواد‌های آبگریز نانو نما، رنگ‌های هوشمند نانو نما و انواع محصولات ترکیبی و چسب‌های مخصوص آببندی و عایق بندی نانو ساختمان، از موارد استفاده شده در این صنعت است. کاربرد نانو در صنعت ساختمان باعث ایجاد ساختمان‌های مقاوم، تمیز و با کیفیت در کشور ما شده است.

کاربرد فناوری نانو در صنعت رنگ

کاربرد مواد نانو در صنعت رنگ

دومین کاربرد مهم فناوری مواد نانو در صنعت رنگ است، که در کشور ما از اهمیت نسبتا بالایی برخورد دار است. کاربرد فناوری نانو در صنعت رنگ باعث ایجاد خواص جدید در رنگ، افزایش کیفیت رنگ و کاهش مصرف آن می‌شود. کاربرد فناوری نانو در صنایع رنگ و پوشش در بخش مواد اولیه بیشتر شامل رنگدانه‌ها است.

کاربرد‌ مواد نانو در صنعت رنگ هوشمند نانو  ویژگی منحصر به فردی را به این رنگ ها داده است. به طوری که این رنگ‌ها به دلیل داشتن بیوکسیدهای ضد قارچی، ضد باکتری و ضد میکروبی می توانند از رشد این موجودات بر روی سطوح رنگ شده جلوگیری کنند. ابزارها و روش‌های مختلفی مانند قلم مو، پیستوله، برس‌های رنگ امیزی و غلتک ها برای به کارگیری رنگ هوشمند نانو وجود دارد که می‌توان به راحتی این رنگ را بر روی نماهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد.

خواص متفاوت و جدیدی مانند ضدسایش، آنتی باکتریال، خودتمیزشونده، ضدخش، ضدسایش و خواص حفاظت الکترومغناطیس در رنگ ایجاد می‌شود. بنابراین انواع رنگ نانو با بهره گیری از نانو ذرات فعال و گروه های عاملی مناسب در ساختار خود، قادرند تا در مقابل محرک های محیطی عکس العمل های هوشمندانه محافظتی از خود نشان می‌دهند.

کاربرد نانو در صنعت چوب

کاربرد مواد نانو در صنعت چوب

کاربرد مواد نانو در صنعت چوب نیز، از اهمیت ویژه ای برخورد دار است، مخصوصا در ساختمان‌هایی که ساخت آن‌ها از جنس چوب است. تدابیری که به کمک فناوری نانو برای چوب اندیشیده شده است، در مراحل آغازین پیشرفت خوبی را داشته است و در آینده می‌تواند صنايع چوب کشور را با تحول زيادی روبه‌رو کند. کاربرد و ویژگی نانو در صنعت چوب کشور، با استفاده از یک عایق محافظتی نانو، برای انوع چوب، در جهت بهبود خواص و افزایش عمر چوب استفاده می‌شود. مزایای نانو‌ چوب عبارتند از پايداری در برابر رطوبت، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، فساد ميكروبی، مقاومت در برابر نفوذ آب و مقاومت در برابر آتش.

کاربرد نانو در صنعت نساجی

کاربرد مواد نانو در صنعت نساجی

کاربرد مواد نانو برای صنعت نساجی، پتانسیل اقتصادی بالایی دارد. این موضوع عمدتا به‌دلیل روش‌های متداول استفاده‌ شده، جهت به‌دست آوردن خواص مختلف پارچه‌ها به‌وجود آمده است، که اغلب منجر به اثرات دائمی نمی‌شوند و بعد از شستشو و پوشیدن، عملکرد آن‌ها از بین خواهد رفت. فناوری نانو می‌تواند ماندگاری بالایی را برای پارچه‌ها فراهم کند، چون ذرات نانو دارای مساحت سطحی با نرخ حجم بالا هستند و انرژی سطحی بالایی دارند. بنابراین میل ترکیبی بهتری را برای پارچه‌ها ارائه می‌دهند و منجر به افزایش عملکرد ماندگاری می‌شوند. علاوه بر این، پوشش ذرات نانو بر روی پارچه‌ها، بر توانایی تنفسی انسان، تأثیری نخواهد گذاشت.

کاربرد نانو در صنعت خودرو

کاربرد مواد نانو در صنعت خودرو

کاربرد مواد نانو در صنعت خودرو، یک فناوری نوین بوده و فناوری‌های جدید باعث شده است که خودرو‌های مدرن؛ سریع‌تر، سبک‌تر، راحت‌تر و کارآمدتر باشند.با افزایش نگرانی در مورد تغییرات آب و هوایی، پایداری برای خودروسازان بسیار مهم می‌شود. فناوری نانو باعث سبک‌تر شدن خودرو‌ها و در نتیجه موجب کاهش مصرف سوخت نیز در آن‌ها می‌شود، همین امر منجر به انتشار کمتر گاز‌های گلخانه‌ای خواهد شد. فناوری نانو همچنین راه را برای سلول‌های سوختی هیدروژن نازک‌تر و کارآمد باز می‌کند. با بهبود این گزینه‌های پایدار، دارندگان خودرو گزینه‌های بیشتری برای وسایل نقلیه با انتشار صفر گاز‌های گلخانه‌ای خواهند داشت.

نانوذرات فلزی مانند نقره و اکسید تیتانیوم دارای خواص ضد میکروبی منحصر به‌فردی هستند که می‌توانند این مشکل را حل کنند. بسیاری از این ذرات ریز فلزی غشای سلولی میکروب‌های مضر را از بین می‌برند در حالی که هیچ خطری برای انسان ندارند. بیمارستان‌ها شروع به استفاده گسترده از آن‌ها برای ضدعفونی تجهیزات کرده‌اند و صنعت خودروسازی نیز نسبت به این فناوری علاقه‌مند شده است.

کاربرد مواد نانو در صنعت شیشه‌

کاربرد مواد نانو در صنعت شیشه‌

همگام با توسعه فناوری نانو در صنايع مختلف، با توجه به کاربرد‌ مواد نانو در صنعت شیشه منجر به پیشرفت‌هایی در این زمینه شده است. ظهور فناوری نانو، امکان زمینه‌سازی و استفاده از نوعی شیشه‌های نوین هوشمند را در ساختمان‌ها فراهم کرده است. شیشه‌های ضدآفتاب، ضد انعکاس، شیشه‌های خودتمیز شونده و شیشه ضدآتش نمونه‌ای از شیشه‌های هوشمند هستند. 

ویژگی های نانو مواد در دنیای پیشرفته امروز

اساس ویژگی نانو در صنعت و فناوری نانو در این واقعیت نهفته است که وقتی ابعاد به مقیاس نانو متر کاهش پیدا می‌کند، ویژگی‌های ماده به‌صورت قابل‌توجهی تغییر می‌کند. امروزه صنعت، قابلیت‌های فناوری نانو را کشف کرده است. بنابراین ما می‌توانیم ویژگی مواد نانو را در صنعت به‌عنوان درک بهتر، دستکاری و کنترل ماده با تغییر مقیاس نانو، تعریف کنیم، تا خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مواد (اتم‌های منحصربه‌فرد، مولکول‌ها و ماده حجمی) بتوانند، جهت توسعه‌ی نسل بعدی از مواد بهبود یافته، به‌صورت مهندسی درآیند و سپس تجزیه و تغییر ساختار دهند.

محصولاتی که توسط فناوری نانو به وجود آمده است را، می‌توان به صورت‌ زیر بیان کرد: 

  •  فیلم‌های نانو لایه برای کاربردهای عمدتاً الکترونیکی. 
  • نانوتکنولوژی و پوشش‌های حفاظتی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و حفاظت در مقابل عوامل مخرب محیطی. 
  • فناوری نانو ذرات به عنوان پیش‌سازنده یا اصلاح ساز پدیده‌های شیمیایی و فیزیکی. 
  • انواع محصولات نانو ساختمانی، به عنوان شوینده و یا پوشش محافظتی در نمای بیرون و داخل ساختمان.
  • انواع محصولات رنگ ضد آب نانو، باعث ایجاد پوشش محافظتی در لایه‌ها می‌شود، که بتواند ماندگاری و کیفیت مطلوب رنگ نما را بالا‌تر ببرد.
  • انواع محصولات نانو شیشه، با اضافه کردن مواد نانو به این سطوح باعث تمیزی و لک نشدن شیشه در طولانی مدت می‌شود.
  • سایر محصولات مواد نانو؛ این محصولات انواع مختلفی دارد و جهت حفظ و نگهداری محصولات، عمر و ماندگاری بالایی می‌شود.
با گسترش فناوری نانو در سراسر کشور، کاربرد مواد نانو در صنایع مختلف مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. چون با گذر زمان انسان‌ها همیشه به دنبال تقویت محصولات خود هستند تا کارایی و مصرف اجناس را برای مصرف‌کنندگان خود، راحت‌تر کنند. ویژگی مواد نانو در صنایع مختلف این امکان را فراهم کرده است که در صنایع: ساختمانی، رنگ، خودرو سازی، پارچه و نساجی، چوب، شیشه، دارو، تکنولوژی، غذا و… محصولاتی با ساختار فوق پیشرفته تولید و مصرف شود.

 

جمع بندی

شما در این مقاله با کاربرد مواد نانو در صنایع مختلف آشناشدید. مزایا و ویژگی نانو در صنعت امروز دارای اهمیت زیادی بوده و همچنین در آینده از اهمیت درجه یکی برخورد دار است. فروشگاه اینترنتی نانو پارس با بیش‌از 15 سال تجربه در زمینه اجرا و ارائه انواع مواد نانو ساختمانی، رنگ‌های نانو و مواد شوینده نانو از شما دعوت می‌کند که از قسمت فروشگاهی محصولات ما دیدن فرمایید. و جهت هرگونه اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های موجود تماس بگیرید و از همکاران ما درخواست راهنمایی کنید. و در آخر اگر در رابطه با کاربرد و مزایای نانو، در صنایع مختلف خاصی را می‌شناسید می‌توانید در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.