آشنایی با رنگ روغن نما و مقایسه آن با بهترین رنگ نما

رنگ روغنی ساختمان
نانو و رنگ

امروزه شاهد استفاده از رنگ نما برای اغلب ساختمان‌ها هستیم که علاوه بر جلوه زیبایی که دارد، عایق مناسبی در برابر رطوبت و دیگر شرایط محیطی نیز به شمار می‌آید. رنگ روغنی یکی از رنگ‌های پرکاربرد و قدیمی برای نمای ساختمان است که در انواع مختلفی از جمله مات و براق مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته رنگ‌های مختلف دیگری نیز برای نما مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جدیدترین و محبوب‌ترین آنها می‌توان به رنگ نانو نما اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی بیشتر با رنگ روغن نما، به مقایسه آن با رنگ نانو نما پرداخته تا در نهایت بهترین رنگ را برای نمای ساختمان انتخاب کنیم.

رنگ روغنی نما چیست

رنگ روغنی نما چیست؟

رنگ روغن نما در واقع ترکیبی از رنگدانه‌های رنگ و مواد روغنی است که از رنگ‌های بسیار قدیمی محسوب می‌شود. در گذشته برای ساخت رنگ روغن از روغن طبیعی گیاهانی مانند پنبه، کتان، برزک و… استفاده می‌ شد. اما در حال حاضر این روغن از مواد شیمیایی تهیه شده و دیگر مانند گذشته در تولید این رنگ از هیچگونه  ماده طبیعی استفاده نمی‌گردد. از دیگر ترکیبات رنگ روغنی می‌توان به موادی مانند اکسید تیتانیوم، سولفات روی، سرب، کادیوم، لیتوپون و… اشاره کرد.

وجود روغن در ترکیبات این رنگ باعث شده تا امکان رقیق شدن آن با آب وجود نداشته باشد. از این رو برای رقیق کردن و به دست آوردن ترکیب منسجمی از رنگ روغن نیاز به حلال‌های نفتی از جمله تینر خواهد بود. بر همین اساس رنگ روغن نما بر پایه حلال نفتی بوده و ساختار شیمیایی آن برای سلامت افراد و همچنین محیط زیست مضر شناخته شده است.

انواع رنگ روغن نما

انواع رنگ روغن نما

رنگ روغن نما به سه دسته رنگ روغنی مات و براق و نیمه براق تقسیم بندی می‌شود.

رنگ روغن نما براق

این رنگ همانطور که از نامش پیداست درخشنده و براق است. رنگ روغن براق به هیچ عنوان با سایر رنگ‌ها ترکیب نشده و از مقاومت نسبتاً بالایی در مقابل شستشو برخوردار است. از چنین رنگی اغلب برای سطوحی که دچار زنگ زدگی یا خوردگی شده‌اند استفاده می‌شود تا از آن در برابر عواملی مانند رطوبت محافظت نماید. با توجه به براق بودن این رنگ استفاده از آن برای اماکنی که نیاز به محیط روشنی دارند مناسب خواهد بود.

رنگ روغن نما مات

رنگ روغن نما مات نیز ویژگی‌های شبیه به رنگ روغن براق داشته با این تفاوت که فاقد حالت درخشندگی بوده و همچنین در برابر رطوبت از مقاومت کمتری برخوردار است. پاک کردن لکه و آلودگی‌های مختلف از سطح این رنگ بسیار سخت بوده و نیاز به استفاده از مواد پاک کننده مخصوص دارد. از این رو به کارگیری آن برای نمای ساختمان چندان مناسب نخواهد بود.

رنگ روغن نما نیمه براق

رنگ فوق از ادغام رنگ روغن براق و رنگ روغن مات به دست می‌آید. با توجه به ترکیبی بودن این رنگ می‌توان به دلخواه میزان مات یا براق بودن آن را تعیین کرد.

معایب استفاده از رنگ روغنی نما

با توجه به اینکه رنگ روغنی نما دارای قابلیت تمیز کنندگی بالایی بوده و همچنین مقاومت مناسبی در برابر رطوبت دارد هنوز هم برای نمای بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود. اما رنگ روغن نما معایبی نیز دارد که قبل از خرید و استفاده باید به آن توجه کنید.

  • در تولید این محصول از مواد سمی مانند سرب استفاده شده که برای سلامتی افراد و همچنین محیط زیست بسیار مضر است.
  • برای استفاده از این رنگ در نمای ساختمان‌ها ابتدا باید سطوح کار به اندازه کافی زیرسازی و یکپارچه شود. در غیر این صورت رنگ روغن جلوه مناسبی نداشته و به زیبایی نمای ساختمان لطمه می زند.
  • این گونه رنگ‌ها برای رقیق شدن نیاز به مشتقات نفتی مانند تینر خواهند داشت که باعث ایجاد بوی بسیار تند و زننده می‌گردد.

بنر محصولات نانو پارس گرجی

معرفی رنگ‌ نانو نما

بعد از معرفی و بررسی انواع رنگ روغنی نما نوبت به معرفی جدیدترین رنگ‌ نما ساختمان تحت عنوان رنگ نانو نما می‌رسد.

این رنگ که با استفاده از تکنولوژی نانو تولید شده است بهترین رنگ برای نمای ساختمان به شمار آمده که از آن در برابر شرایط محیطی مختلف مانند بارش برف و باران، تابش مستقیم نور خورشید و… محافظت می‌کند. ترکیبات رنگ نانو نما رزین اکریلیک بر پایه آب بوده و بر همین اساس کاملا با محیط زیست سازگار است.

مهم‌ترین مزایای استفاده از رنگ نانو در نمای ساختمان

  • رنگ نانو نما عایق مناسبی در برابر رطوبت، سرما، گرما و اشعه ماورا بنفش خورشید است؛ از این رو استفاده از آن برای نمای ساختمان توصیه می‌شود.
  • اجرای رنگ نانو بر روی نمای انواع ساختمان‌ها بسیار آسان بوده و با کمترین هزینه در مدت زمان اندکی انجام می‌شود.
  • بهره‌گیری از این رنگ باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی تا میزان ۴۰ درصد خواهد گردید.
  • با استفاده از رنگ نانو نما، علاوه بر زیبایی هرچه بیشتر نمای ساختمان عمر مفید آن نیز افزایش می‌یابد.
  • استفاده از این رنگ بر پایه آب بوده و برخلاف رنگ روغنی به هیچگونه حلال و مشتقات نفتی نیاز نخواهد داشت. همچنین برای سلامتی انسان و محیط زیست هیچگونه ضرری به دنبال ندارد.
  • رنگ نانو نما با توجه به قابلیت چسبندگی بالایی که دارد بر کلیه سطوح از جمله سطوح بتنی، سیمانی، گچی و غیره قابل اجرا است.
  • قیمت رنگ نانو نما ساختمان با توجه به کیفیت بالای آن بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.
  • این رنگ ماندگاری بالایی داشته و بعد از استفاده می‌توانید تا سال‌ها شاهد نمایی زیبا برای ساختمان خود باشید.

سخن پایانی

رنگ روغن نما از جمله رنگ‌های بسیار قدیمی است که جهت نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه استفاده از رنگ روغنی با توجه به معایبی که دارد بسیار کاهش یافته است. رنگ نانو نما از جدیدترین رنگ‌ها بر پایه تکنولوژی نانو است که علاوه بر جنبه زیبایی به عنوان عایق رطوبتی ساختمان نیز کاربرد دارد. اگر علاقه مند به خرید رنگ نانو نما هستید، حتما جهت مشاوره با کارشناسان فروش، از طریق راه های ارتباطی، تماس بگیرید و از مقایسه این رنگ فوق‎العاده؛ با رنگ روغنی نما، آگاه شوید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.