آشنایی با انواع عایق رطوبتی برای ساختمان

آشنایی با انواع عایق رطوبتی برای ساختمان
عایق ضد آب سازی مصالح, نانو و ساختمان, نگهداری ساختمان

یکی از مهم ترین مواردی که باعث آسیب رسیدن به ساختمان ها می شود، رطوبت است. به همین دلیل معمولا صاحبان منازل یا ساختمان ها ترجیح می دهند از عایق رطوبتی برای ساختمان خود استفاده کنند. با این کار شما بخش های مختلفی از ساختمان مانند دیوار، کف، لوله ها و… را در برابر نم و رطوبت محافظت خواهید کرد. در این مطلب قصد داریم انواع عایق رطوبتی ساختمان را برای شما نام ببریم. اگر مایل هستید در خصوص عایق بندی نما اطلاعاتی داشته باشید، تا انتها ما را همراهی کنید.

آشنایی کلی با عایق رطوبتی

آشنایی کلی با عایق رطوبتی

عایق رطوبتی همانطور که از نام آن پیداست، نوعی پوشش است که می تواند از ساختمان شما در برابر بارش باد و باران محافظت کرده و از ورود اب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند. در حال حاضر انواع عایق بندی رطوبتی نما در ضخامت های متفاوتی و به صورت لایه ای به بازار عرضه می شود. این عایق ها می توانند به شکل پودر، رولی، مایع و صفحه ای در ابعاد مختلفی به بازار عرضه شوند.

عایق های رطوبتی از مواد مختلفی تشکیل می شوند و با توجه به میزان ترکیبات و مواد به کار رفته در آن ها، در مکان های مختلفی کاربرد دارند. شما باید هر کدام از عایق های رطوبتی را بشناسید تا بتوانید تشخیص دهید که کدام یک از آن ها برای شما مناسب تر است.

انواع عایق رطوبتی ساختمان بر اساس نحوه اجرا

به طور کلی عایق های رطوبتی نما بر اساس نحوه اجرا در دو دسته قرار می گیرند که به شرح زیر هستند:

  • گرم اجرا: تمامی عایق های رطوبتی گرم اجرا، برای چسبیدن به لایه زیرین خود به شعله آتش یا گرم شدن نیاز دارند. این نوع عایق ها شامل مواردی همچون قیرگونی یا ایزوگام می شوند. برای اطلاعات بیش‌تر به مقاله عایق حرارت و انواع آن مراجعه کنید.
  • سرد اجرا: این نوع عایق ها از ترکیب مواد پودری یا مایع به دست می آیند و شما با استفاده از غلطک رنگرزی و قلم مو، می توانید اقدام به عایق کردن ساختمان کنید.

انواع عایق رطوبتی برای ساختمان بر اساس مواد تشکیل دهنده

عایق رطوبتی بر اساس مواد تشکیل دهنده ای که دارد، در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد. قبل از خرید این محصولات بهتر است تمامی این موارد را به خوبی بررسی کنید.

عایق قیر و گونی

عایق قیر و گونی

قیر و گونی یکی از رایج ترین متریال های مصرفی برای عایق بندی رطوبتی در ایران است. این نوع عایق خاصیت چسبندگی بالایی دارد و در برابر آب بسیار نفوذ ناپذیر خواهد بود. علاوه بر این ها، مقاومت بالایی در برابر نمک ها و مواد شیمیایی از خود نشان می دهد.

با وجود اینکه عایق قیر و گونی از لحاظ اقتصادی به صرفه است، اما در دمای بالا به سرعت تجزیه می شود و در فشار نیز تغییر شکل می دهد. با این حال شما می توانید سال های طولانی این نوع عایق را استفاده کنید؛ چرا که طول عمر بالایی دارد.

عایق ایزوگام

عایق ایزوگام

عایق ایزوگام یکی از انواع عایق رطوبتی ساختمان است که به صورت پیش ساخته تولید می شود. برای نصب این نوع عایق ها روی سطح مورد نظر، باید از چسباننده های مخصوصی استفاده کنید. ایزوگام ها وزن بسیار کمی دارند و انعطاف پذیری آن ها بالا است. به همین دلیل شما می توانید از آن ها بر روی هر سطحی استفاده کنید. علاوه بر این ها عایق ایزوگام مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض از خود نشان می دهد.

متاسفانه عایق ایزوگام بسیار سریع داغ می کند و در فصل تابستان خانه را گرم تر خواهد کرد. همچنین لایه استفاده شده بر روی ایزوگام بر اثر حرارت زیاد کنده می شود.

عایق رطوبتی نما پیش ساخته

عایق رطوبتی پیش ساخته وزن کمی داشته و انعطاف پذیری آن بسیار بالا است. برای تولید این نوع عایق از پلی استر استفاده می شود؛ به همین دلیل در برابر انبساط و انقباض، مقاومت بالایی دارد. این نوع عایق رطوبتی ساختمان تا دمای 130+ تا 40- درجه سانتی گراد مقاومت دارد. اما متاسفانه با وجود هزینه بالایی عایق رطوبتی پیش ساخته، طول عمر آن ها کوتاه است. همچنین در صورت تابش اشعه ماوراء بنفش بر روی آن، تجزیه می شود.

عایق رطوبتی مایع

عایق رطوبتی مایع نیز یکی از انواع عایق رطوبتی ساختمان است که شما با استفاده از قلم مو یا اسپری می توانید آن را استفاده کنید. برای استفاده از این نوع عایق، باید سطح کاملا خشک و تمیز باشد. این نمونه کاملا ضد اشتعال بوده و هیچ گونه آسیب فیزیکی یا آلودگی دیگری بر روی سطح ایجاد نمی کند. برای استفاده از عایق رطوبتی مایع، نیاز به تخصص ندارید و به راحتی می توانید عایق بندی را انجام دهید. متاسفانه این نوع عایق ها دوام و مقاومت بالایی ندارند و طول عمر آن ها کوتاه است.

عایق آرت فلکس

از تکنولوژی های جدیدی برای ساخت عایق آرت فلکس استفاده شده است و این نوع عایق طول عمر بالایی داشته و هزینه خرید آن اندک خواهد بود. برای نصب این نوع عایق، به حرارت نیاز ندارید و نصب آن با سرعت انجام می شود.

آشنایی با عایق دوجزئی نانو

عایق های رطوبتی نانو

با توجه به مفهومی که از عایق رطوبتی داریم، این ابزار به عنوان یک وسیله‌ی موثر در پیشگیری از نفوذ آب و رطوبت به سطوح مورد نظر بر روی ساختمان‌ها عمل می‌کند. اما در مورد عایق رطوبتی نانو، تعداد اندکی از افراد آشنایی کافی با آن را دارند نسبت به عایق‌های سنتی. زیرا در تمامی فیلم‌های کوتاهی که در سایت تماشا کرده‌اید، این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است؛ احتمالاً تمایل دارید بیشتر در این زمینه تحقیق کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بررسی کنید که چرا برخی از عایق‌های رطوبتی با عناوین مختلفی معرفی می‌شوند، مانند عایق چند منظوره!

مشکلاتی مانند نشت یا ترکیدگی لوله‌ها، همچنین مشکلات ناشی از رطوبت مانند نم، پوسیدگی، قارچ، کپک و غیره، می‌توانند به مصالح ساختمانی آسیب برسانند و خسارات بسیار زیادی ایجاد کنند. این حوادث قابل پیش‌بینی نیستند، اما با استفاده از عایق‌بندی مناسب در ساختمان، می‌توان میزان این خسارات را کاهش داد.

استفاده از مواد ترکیبی عایق با فناوری نانو می‌تواند به عنوان یک راه‌حل موثر برای جلوگیری از نفوذ حتی از قطره‌های کوچک‌ترین آب و رطوبت، برای هر سطح و هر نوع کاری مرتبط با آببندی، در ساختمان‌ها به‌کار رود. این روش می‌تواند به تمام ساکنین یک ساختمان کمک کند تا از خطرات ناشی از رطوبت و آب جلوگیری کرده و سازه‌های خود را محافظت نمایند.

استفاده از عایق‌های رطوبتی نانو دارای دو مزیت اصلی برای مصرف‌کنندگان است:

اولین مزیت آنها، گارانتی شده بودن به عنوان یک عایق رطوبتی در طول زمان است که مدت ماندگاری آن‌ها را در برمی‌گیرد.
تمامی عایق‌های نانو از ۵ تا ۳۰ سال می‌توانند مدت ماندگاری گارانتی داشته باشند. این برای مصرف‌کننده فرصتی مناسب است. در طی این مدت، مصرف‌کننده می‌تواند هزینه را که فرضاً ۴۰ دلار است، بازگرداند و به‌این‌ترتیب یک هزینه مقرون به صرفه را انجام داده است.
دومین مزیت آن، قابلیت استفاده از عایق‌های رطوبتی نانو به عنوان یک رنگ برای سطوح است. این عایق‌ها زیبایی یک رنگ را در طول مدت ماندگاری خود حفظ می‌کنند و به هیچ‌وجه از شفافیت خود کاسته یا کدر نمی‌شوند.

جمع بندی

با استفاده از عایق بندی رطوبتی، می توانید آسیب پذیری ساختمان را به طرز چشم گیری کاهش دهید. از متریال‌های مختلفی برای عایق بندی رطوبتی ساختمان استفاده می‌شود. بهترین انواع عایق بندی رطوبتی ساختمان شامل رنگ نانو و عایق دو جزئی نانو است. این عایق ها قیمت بسیار مناسبی دارند و در شرایط جوی مختلف، مقاومت بالایی را از خود نشان می دهند. جهت اطلاعات بیش‌تر به مقاله بهترین عایق رطوبتی ساختمان مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.