ویژگی لباس ضد کثیفی نانو

ویژگی لباس ضد کثیفی نانو
علم نانو در ایران

حتماً برای شما هم پیش آمده است که در هنگام خرید لباس، از فروشنده شنیده باشید که لباس مورد نظر با پارچه نانو تهیه شده است یا این که لباس مورد نظر شما، یک لباس نانو است. اگر چنین تجربه ای را دارید، آیا می دانید که یک لباس نانو چه تفاوت هایی با لباس های معمولی دارد و چرا فروشنده اصرار می کند که از لباس های نانو خریداری کنید و از ویژگی های منحصر به فرد آن ها بهره مند شوید؟

لباس ضد کثیفی نانو چیست؟

همان‌طور که در مقالات قبلی گفته شد، انواع مواد نانو در صنایع مختلف، باعث تحول شدیدی در زندگی ما انسان‌ها شده است، یکی دیگر از کاربرد نانو در صنایع؛ به صنعت پارچه و نساجی، نیز دست یافته و ویژگی‌های حیرت انگیزی را در لباس‌ها، انواع روکش مبل، پرده و…  به وجود آورده است. لباس نانو که به آن لباس ضد کثیفی هم گفته می شود، لباسی است که پارچه آن به وسیله فناوری نانو تهیه شده است. در واقع در پارچه های معمولی، میان هر گره از پارچه با گره مجاور آن، روزنه‌ کوچکی وجود دارد که انواع آلودگی ها و آب از بین این روزنه ها عبور می کند ولی به کمک فناوری نانو تعداد گره ‌های یک پارچه در یک سانتی ‌متر افزایش می یابد تا در برابر نفوذ آب و آلودگی مقاومت بیشتری پیدا کند. برای آشنایی بیشتر با لباس ضد کثیفی یا لباس ضد میکروب نانو ادامه این مقاله را دنبال کنید.

همان طور که گفتیم پارچه لباس ضد کثیفی با استفاده از فناوری نانو تولید می شود. به طور کلی، قطر نانو الیاف ۱ میلی ‌متر یا ۱۰۰۰ نانو متر است هر چند که این امکان وجود دارد که الیاف نانو را با قطرهای مختلف تولید کرد. نانو الیاف منافذ بسیار کوچکی دارد که به باکتری ها و دیگر آلودگی ها اجازه نفوذ نمی دهد به همین دلیل از این تکنولوژی برای ساخت دستگاه‌ های فیلتراسیون و پانسمان‌ های زخم هم استفاده می شود.

پیش از ساخت انواع لباس نانو، ابتدا فرمولاسیون محلول های تکمیلی مشخص و تهیه می شود و سپس در مراحل مختلف، پارچه خام تحت فرایند با این محلول‌ ها قرار می گیرد و در آخر نسبت به آبگیری، خشک کردن و تثبیت نهایی محصول اقدامات لازم انجام می ‌شود.

ویژگی های لباس ضد کثیفی نانو

  1. ضد آب است: اندازه نانو هیدروکربن ها یک هزارم الیاف معمولی پارچه است و وقتی روی پارچه بچسبند، آب روی قسمت خارجی پارچه باقی می ماند. اشباع نانوسفرها بر روی انواع لباس ضد آب، ساختاری فراهم می کند که در برابر نفوذ آب مقاومت می ‌کنند و حتی از نشستن ذرات گرد و غبار بر روی آن هم جلوگیری می‌ کنند. به همین دلیل از این تکنولوژی در تولید تی شرت ضد آب استفاده می کنند.
  2. ضد باکتری است: در صورتی که تعداد قارچ‌ ها، ویروس ‌ها و باکتری ‌های روی لباس افزایش پیدا ‌کند، می تواند باعث تغییر رنگ آن، خرابی پارچه و بوی نامناسب شود. جالب است بدانید که این باکتری‌ ها می ‌توانند بالغ بر نود روز در محیط بیمارستان روی محصولات پارچه‌ ای باقی بمانند و موجب شیوع بیماری‌ شوند. به همین دلیل، استفاده از پارچه‌ های نانو به منظور کنترل میکروب‌ ها در مراکز درمانی و تولید لباس ضد میکروب و لباس ضد کثیفی مفید است.
  3. ضد بو است: ذرات نانو نقره در تماس با قارچ و باکتری ‌ها، روی فرایندهای داخلی سلول تأثیر می‌ گذارد و رشد آن را مهار می‌ کند. هم چنین تنفس باکتری‌ ها را محدود کرده و رشد و نمو باکتری ‌های تحریک کننده بو، زخم، خارش و عفونت و همین طور قارچ‌ ها را متوقف می ‌کند؛ بنابراین، از این ذرات به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌ها در تولید جوراب‌ هم استفاده می‌ شود. جوراب نانو برای افرادی که مدت طولانی از کفش استفاده می‌کنند انتخاب خوبی است.
  4. محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش: دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی در سطح نانومتر می ‌توانند مانع جذب اشعه ماورا بنفش شوند. نانو ذرات در مقایسه با سایر مواد، سطح/جرم و حجم بیشتری دارند و به همین دلیل به افزایش محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش کمک می کنند.
  5. ضد چروک: معمولاً به منظور پیشگیری از چین و چروک پارچه، به آن رزین اضافه می کنند. ولی رزین باعث کاهش مقاومت پارچه و پیشگیری از نفوذ پذیری آب و رنگ می‌ شود. به همین دلیل، دانشمندان از نانو و نانو سیلیس برای ایجاد مقاومت در برابر چین و چروک در پارچه های ابریشم و پنبه استفاده می کنند. در واقع هنگامی که از نانو سیلیس استفاده می‌ شود، مقاومت به چروک در پارچه های ابریشمی به طور چشمگیری افزایش می یابد و در نتیجه لباس خاصیت ضد چروک پیدا می کند.

قیمت لباس ضد کثیفی

در تهیه و تولید انواع لباس ضد کثیفی از مواد اولیه متفاوتی استفاده نمی شود و تنها از تکنولوژی پیشرفته ‌تری برای تولید این نوع از لباس بهره برده می ‌شود، به همین دلیل قیمت این محصولات تفاوت چندانی با لباس های معمولی ندارد و در اغلب موارد  تا ۳۰ درصد از سایر محصولات مشابه گران ‌تر هستند. ولی همان طور که پیش‌تر گفته شد به دلیل ویژگی ‌هایی نظیر مقاومت در برابر شست‌ و شو، عمر و ماندگاری بیشتری دارند و هم چنین به بهتر شدن بهداشت و سلامت مصرف کننده نیز کمک می کنند؛ در نتیجه خرید لباس نانو به صرفه خواهد بود.

سخن پایانی

امروزه صنعت نساجی به میزان زیادی تحت تأثیر تکنولوژی نانو قرار گرفته است. به عبارت دیگر،  پیشرفت در فناوری نانو ذرات در چند سال گذشته، مخصوصاً در صنعت پارچه، بسیارسریع بوده ‌است. الیاف نانو این امکان را دارند که ویژگی هایی نظیر دفع آب، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، ضد باکتری بودن، ضد استاتیک بودن و ضد چین و چروک را در انواع پارچه ها بهینه کنند. اگر هم قصد نانو کردن پارچه و نساجی را از قبل دارید، می‌توانید با استفاده از نانو پارچه، این اقدام را انجام دهید.

[short_link]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.