نحوه رنگ کردن سیمان و مزایای رنگ مخصوص سیمان

نحوه رنگ کردن سیمان و مزایای رنگ مخصوص سیمان
نانو و رنگ, نانو و ساختمان

نحوه رنگ کردن سیمان اصول خاصی دارد و برای استفاده از مزایای رنگ مخصوص سیمان باید با این اصول آشنا باشید. رنگ آمیزی دیوار سیمانی با سایر دیوار های دیگر متفاوت است؛ و آشنایی با اصول نقاشی روی سیمان و شناخت رنگ مخصوص سیمان می تواند کمک کند تا به بهترین شکل دیوار سیمانی را رنگ آمیزی کنید و رنگ مقاومی دربرابر عوامل فرساینده داشته باشید. برای این کار ابتدا باید مراحل آماده سازی انجام شود تا بتوانید دیوار سیمانی را رنگ آمیزی کنید. اگر دیوار و دارای آلودگی باشد نمی توان آن را رنگ آمیزی کرد؛ بنابراین باید دیوار سیمانی از هرگونه آلودگی پاک شود تا رنگ آمیزی بهتر و دقیق تر انجام شود. استفاده از بتونه برای پوشاندن ترک ها و درز های موجود در دیوار مورد نیاز است و پس از آن باید از پرایمر مخصوص برای رنگ آمیزی دیوار سیمانی استفاده شود. پس از پرایمر نیز نوبت به استفاده از رنگ مخصوص سیمان می‌شود. برای حفظ رنگ نمای سیمان رنگی می‌توان از موادی مانند نانو سیمان استفاده کرد تا دوام رنگ افزایش پیدا کند.

رنگ کردن سیمان

همانطور که گفتیم برای رنگ کردن دیوار سیمانی باید مراحل آن را به دقت انجام دهید و پس از خشک شدن پرایمر باید به تعداد دفعاتی که مورد نیاز است از رنگ مخصوص سیمان استفاده شود تا یک رنگ با کیفیت داشته باشید؛ اما رنگ آمیزی دیوار سیمانی با استفاده از رنگ هایی که دارای سیلیکون هستند بسیار مناسب تر است. معمولا رنگ های پلاستیکی برای دیوارهای سیمانی استفاده نمی شوند، چرا که قابل شستشو نیستند و به سرعت کثیف و آلوده می شوند؛ بنابراین برای نقاشی دیوارها و نماهای سیمانی از رنگ های پلاستیکی چندان استفاده نمی شود.

دشواری رنگ کردن دیواره های سیمانی

رنگ مخصوص دیوار سیمانی

رنگ آمیزی دیوار سیمانی نیاز به دقت و توجه خاصی دارد. همانطور که می دانید سیمان یا به رنگ خاکستری است و یا به رنگ سفید، اما باید سطح سیمان از هرگونه گچ یا آلودگی تمیز شود. ترک های آن باید پوشانده شود و از پرایمر های مخصوص با غلتک های پرزدار روی سطح استفاده شود تا مراحل آماده سازی سیمان برای رنگ کامل شود. اگر برای رنگ آمیزی دیوار سیمانی که از قبل رنگ شده اقدام می کنید، کار شما بسیار راحت تر است و رنگی کمتری مورد نیاز است. چرا که مراحل آماده سازی از قبل انجام شده است.

برای این‌که رنگ مخصوص دیوار سیمانی را انتخاب کنید، ابتدا باید ببینید که دیوار سیمانی داخل ساختمان است یا در بنا و بیرون ساختمان قرار دارد؟ اگر دیوار سیمانی مدنظر از دیوا‌ر‌های داخلی ساختمان باشد، بهتر است از رنگ‌های پلاستیک یا رنگ‌هایی برپایه اکریلیک استفاده کنید؛ در غیر اینصورت اگر دیوار سیمانی از دیوار‌های بیرونی و نمای ساختمان باشد، رنگ‌های حاوی سیلیکون انتخاب مناسب‌تری هستند.

حالا توجه داشته باشید که رنگ مخصوص برای سیمان، امروزه برای ساخت بعضی از سطوح‌ها مهم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم از اهمیت بالایی برخورد دار  است. به‌طور کلی، سیمان رنگی با انواع کاربردهایش، شامل کف‌پوش‌ها، سقف، روسازی ساختمان، بلوک، پیاده‌روهای باغچه، سرویس بهداشتی، شهربازی‌ها، استخرها، موزاییک، دیوار حیاط، جدول باغچه، سنگ مصنوعی و تهیه ملات، بهترین روش برای ماندگاری سیمان رنگی را ارائه می‌دهد. همچنین، این نوع سیمان، به دلیل طراحی نمای مدرن و سیمانی، در طراحی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انواع رنگ‌های موجود در بازار

  • رنگ پلاستیک: از قدیمی‌ترین رنگ‌های ساختمانی است. قابلیت اجرای آسان و قیمت مناسبی دارد. از آنجایی که رنگ پلاستیک دوده و آلودگی را خیلی زود به خود جذب می‌کند، قابلیت شستشو ندارد و نسبت به اشعه ماوراء بنفش نور خورشید مقاوم نیست، بیشتر در رنگ‌ کردن سقف، داخل کمد‌ها و انباری‌ها مناسب است.
  • رنگ روغنی: رنگ‌های روغنی بر پایه آلکید‌ها هستند و گاهی آن‌ها را رنگ‌های آلکیدی نیز می‌نامند. در این نوع رنگ، پودر رنگ در حلالی روغنی حل شده است که این ویژگی ساختار رنگ‌های روغنی را براق و ضد‌آب می‌کند. رنگ‌های روغنی به دلیل این‌که در برابر شستشو مقاوم‌اند، انتخاب خوبی برای سطوح صاف دیوارهای داخلی هستند.
  • رنگ‌های نانو: رنگدانه‌هایی در ابعاد نانو در رنگ‌های نانو به کار رفته است. این ابعاد سبب ایجاد ویژگی‌هایی از جمله: چسبندگی و پوشش‌دهی بالا به سطح موردنظر و مقاومت در برابر حرارت و رطوبت شده است. رنگ‌های نانو قابلیت اجرا روی سطوح مختلف چوبی، سیمانی و گچی را دارند. قیمت رنگ‌های نانو معمولا بالاتر از سایر انواع رنگ است.
  • رنگ‌های اکریلیک: رنگ اکریلیک بر پایه آب است و رنگ لاتکسی نیز نامیده می‌شود. از ویژگی‌های مثبت رنگ اکریلیک می‌توان به سریع خشک‌ شدن، قابل شستشو بودن (البته در دفعات محدود) و قیمت بسیار مناسب آن‌ها اشاره کرد. رنگ اکریلیک بوی آزاردهنده رنگ‌‌های روغنی را ندارد. همچنین به دلیل بافت و غلظت بالای رنگ‌های اکریلیک، رنگ‌آمیزی آن‌ها باید با غلطک یا پیستوله انجام شود؛ زیرا رد قلمو روی سطح دیوار باقی می‌ماند. امروزه مشتقات سیلیکونی رنگ اکریلیک نیز برای افزایش مقاومت حرارتی و رطوبتی جهت استفاده در دیوارهای بنا تولید شده‌اند.
  • رنگ‌های مولتی‌کالر: همان‌طور که از نامشان پیداست، این رنگ‌ها از چند رنگ مختلف با بافت متفاوت تشکیل شده‌اند. مولتی‌کالرها تنها با دستگاه‌های اسپری روی سطوح اعمال می‌شوند. بافت ترکیبی این نوع رنگ‌ استفاده از آن را خاص و عموما به طرح‌های مدرن محدود کرده است.
  • رنگ‌های سیلیکونی: رنگ‌های سیلیکونی بر پایه رزین سیلیکون بوده و به دلیل حضور عنصر سیلیسیم، در برابر حرارت، رطوبت، نور ماوراء بنفش خورشید و رشد خزه مقاوم هستند. ویژگی رنگ‌های سیلیکونی آن‌ها را برای رنگ‌ کردن دیوار‌های سیمانی خارجی به‌خصوص در مناطق گرم و مرطوب مناسب کرده است. همچنین این رنگ‌ها بسته به درجه سیلیکونی بودن در رنگ کردن تجهیزات صنعتی و لوله‌های فلزی مجاور حرارت کاربرد فراوان دارند.

رنگ‌ مخصوص دیوار سیمانی سفید

بلوک‌های سیمانی و سیمان در دو رنگ خاکستری و سفید تولید می‌شوند. پرسش پر‌تکرار این است که آیا رنگ مخصوص سیمان سفید با رنگ مخصوص دیوار سیمانی خاکستری متفاوت است یا نه؟ در جواب باید گفت عموما مراحل رنگ‌آمیزی و انتخاب رنگ مخصوص سیمان سفید مشابه سیمان خاکستری است، آن‌چه تفاوت دارد عبارت است از:

  1. اگر دیوارنما از سیمان سفید باشد و با رنگ اکریلیک رنگ‌آمیزی شده باشد، رنگ اکریلیک روی سیمان سفید در مقابل نور خورشید مقاومت کمتری داشته و عمر آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل رنگ مخصوص سیمان سفید معمولا از گروه رنگ‌های سیلیکونی با مقاومت حرارتی و نورانی بالا انتخاب می‌شود.
  2. در رنگ‌ کردن سیمان سفید به‌خصوص در رسیدن به فام‌های رنگی روشن، رنگ کمتری مصرف می‌شود.
  3. گاهی برای صرفه‌جویی در هزینه در دیوارهایی که نیازی به شستشو ندارند؛ از رنگ پلاستیک روی سیمان سفید استفاده می‌کنند.

معرفی خود رنگ مخصوص سیمان

رنگ مخصوص سیمان بهتر است قابل شستشو باشد. استفاده از رنگ های پلاستیکی غیر قابل شستشو هستند توصیه نمی‌شوند. رنگ های روغنی نیز مناسب رنگ کردن دیوارهای سیمانی نیستند. چرا که چهره ی زشتی به دیوار سیمانی می دهد؛ اما رنگ های اکریلیک بسیار مناسب دیوارهای سیمانی هستند. این رنگ ها در برابر نور آفتاب و رطوبت و سایر عوامل جوی مقاومت دارند. رنگ های دارای سیلیکون نیز دارای دوام و عمر بالایی هستند و در نقاشی دیوارهای سیمانی کاربرد بالایی دارند.

پششنهاد ما استفاده از یک رنگ کاملا آبگریز و با کیفیت که کشیانی فوق العاده راحتی داشته باشد و درصد چسبندگی رنگ بر روی سیمان، بالا باشد. رنگ نانو SI-300 نانو پارس بهترین رنگی است که شما می‌توانید، جهت نقاشی بر روی دیواره های سیمانی خود استفاده کنیدو جهت اطلاعات دقیق تر از رنگ مخصوص سیمان با شرکت نانو پارس گرجی تماس بگیرید.

رنگ پایه سیمانی

منظور از رنگ پایه سیمانی؛ بیش‌تر به خاطر ترکیبات آن است که با پودر خام  سیمان درست شده است و موادی مانند رنگ را به وجود می‌آورد که هم مانند رنگ عمل می‌کند، چون افزودنی های دیگری هم باید با آن ترکیب شود و هم مانند یک عایق رطوبتی بسیار قوی می‌ماند. استفاده از رنگ‌های پایه سیمانی بیش‌تر، برای آب‌بندی سطوح سیمانی و بتونی که به عنوان زیر ساخت، استفاده می‌شود، مانند: استخر‌ها، پشت بام، سرویس‌های بهداشتی و حمام، برای اطلاعات بیش‌تر برای استفاده از رنگ پایه سیمانی باید با متخصص کارشناس فروش محصولات نانو ساختمانی مشورت بگیرید.

رنگ پودر سیمان

عده ای از مصرف کنندگان، همان رنگ پایه سیمانی را به اسم رنگ پودر سیمان می‌شناسند، اما واقعا تر کیبات این رنگ چیست؟ و اسم اصلی آن در صنعت ساختمان چه هست؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است برویم سر اصل مطلب و با عایق دوجزئی نانو آشنا شویم.

این مواد از ترکیب یک پودر مخصوص، که انحصاری از طرف شرکت تولید کننده یا ارائه کننده محصولات عایق بندی ساتمانی، تهیه و ایجاد شده، با مواد محلول پایه (مواد آب بندی نانو) ترکیب شده و عایق دو جزئی بسیار مناسبی جهت آب بندی سطوح سازه سیمان و بتن، تشکیل می‌دهد. مقداری از این پودر می‌تواند همان، پودر خام سیمان باشد. مهم‌این است که این عایق دوجزئی هم مانند یک رنگ، قابلیت کشسانی بالایی دارد و وظیقه اصلی آن آب بندی کامل سطوح مورد نظر شما است.

نقاشی روی سیمان

نقاشی روی سیمان

برای نقاشی روی سیمان طرح ها و ایده های متنوع وجود دارد. می توان از شکل های منظم و یا نامنظم برای رنگ آمیزی دیوارهای سیمانی استفاده کرد. در حال حاضر طرح های جالبی روی دیوارهای سیمانی اجرا می شود که از طرح منظره و طبیعت گرفته تا نقاشی دیوارهای سنگی قابل رویت هستند. حتی امکان نقاشی های جالب نیز روی دیوارهای سنگی وجود دارد؛ اما برای حفظ زیبایی ظاهری نقاشی روی سیمان استفاده از موادی که در برابر رطوبت، حرارت و ضربه از این رنگ ها محافظت می کند لازم است. به همین خاطر استفاده از نانو سیمان می تواند راه حل مفیدی باشد.

بتن ضد آب

پوشش نانو محافظ نمای سیمانی و رنگ روی آن

یکی از نکاتی که برای رنگ آمیزی و نقاشی روی سیمان باید به آن توجه شود، استفاده از نانو سیمان جهت حفظ رنگ نمای سیمان رنگی است. نمای ساختمان در معرض انواع آلودگی، گرد و غبار، دود رطوبت، سرما وگرما قرار دارد؛ اما اگر بخواهیم این دیوارهای سیمانی و نماهای سیمانی از آلودگی محافظت شوند می توان از نانو سیمان بر روی این نماها استفاده کرد. نانو سیمان خاصیت آب گریزی به رنگ می دهد و از نفوذ رطوبت و آب به داخل رنگ جلوگیری می کند. نانو سیمان دارای یک حالت انعطاف پذیر و کشسان است و همین باعث می‌شود تا رنگ ها بر اثر سرما، گرما و یا ضربه ترک نخورند و پوسته پوسته نشوند. همین عوامل باعث افزایش طول عمر رنگ نمای ساختمان شده و به زیبایی ظاهری آن نیز اضافه می‌کند.

استفاده از نانو سیمان برای حفظ رنگ نمای سیمان رنگی مزایای دیگری نیز دارد. شما هزینه های اضافه برای نگهداری و تعمیر نما پرداخت نمی کنید. چرا که این مواد نانو باعث افزایش طول عمر رنگ نما شده و با محیط زیست سازگاری بالایی دارند. مجموعه نانو پارس با تولید رنگ نانو سیمان برای سطوح سیمانی به مشتریان عزیز خدمات مقرون به صرفه ای را ارائه می‌کند. با خرید این رنگ نیازی به رنگ آمیزی مجدد نما نمی باشد و نظافت آن بسیار ساده است.

جهت استعلام قیمت نانو سیمان و یا خرید این محصول می توانید به وب سایت نانو پارس مراجعه کنید. چنانچه هرگونه تجربه‌ای در رابطه با استفاده از نانو سیمان و رنگ آمیزی دیوار سیمانی با استفاده از رنگ نانو سیمان داشته‌اید، می توانید نظرات ارزشمند خودتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.