انتخاب بهترین نوع آجر نمای ساختمان

انتخاب بهترین نوع آجر نمای ساختمان
نگهداری ساختمان, نانو و ساختمان

نمای ساختمان اولین چیزی است که از یک آپارتمان دیده می‌شود و بسیار مهم است که نمای ساختمان زیبا باشد و با دقت کار شده باشد. آجر نما یکی از انواع روش‌ها برای نمای ساختمان است که جلوه زیبایی به دیواره‌های بیرونی می‌دهد. آجر نما انواع مختلفی دارد که بر اساس سلیقه و نیاز خود می‌توانید نوع مناسب را انتخاب نمایید. آجر مخصوص نما امروزه انواع جدیدی از جمله نانو آجر نما دارد که می‌توانید نمای ساختمان خود را با اینگونه آجر‌ها بپوشانید. در این مقاله سعی داریم انواع آجر نما را معرفی کنیم تا بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب نمایید.

آجر نما چیست؟‌

آجر نما نوعی استفاده از انواع آجر و ملات در طراحی نمای ساختمان است که می‌تواند در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ارائه شود. از آنجایی که این آجر‌ها خارجی‌ترین بخش ساختمان هستند باید علاوه بر زیبایی مقاومت کافی نیز داشته باشند. این نمای آجری باید در مقابل نور خورشید، رطوبت ناشی از باران و برف و گرمای هوا مقاوم باشد.

رنگ آجر نما نیز در عین تنوع باید مقاومت کافی داشته باشد. زیرا ممکن است در صورت با کیفیت نبودن آجر‌ها با گذشت زمان رنگ آن‌ها دچار تغییر شود و زیبایی اولیه را نداشته باشند. رنگ آجر‌ها می‌تواند بازه‌ای بین رنگ‌های قهوه‌ای، نارنجی،‌ زرد و یا سفید و خاکستری و طوسی داشته باشد. ما گزینه های زیادی برای انتخاب داریم و با توجه به سلیقه خود می‌توانیم بهترین نوع رنگ آجرنما را انتخاب کنیم.

بیش از صد رنگ مختلف برای آجر نما وجود دارد که می‌توانید بر اساس سایر بخش‌های نمای ساختمان مانند رنگ پنجره‌ها و باقی دیوار‌ها که ممکن است از جنس سنگ باشند رنگ مناسب و هماهنگ با آن‌ها را انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید که آجری که برای نما انتخاب می‌کنید از نوع بهترین آجر نما باشد تا دچار شوره آجر نشود و لکه‌های سفید پس از گذشت مدتی بر روی آن نمایان نگردد. در ساخت برخی از انواع آجر نما از فناوری نانو نیز استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری در نمای آجری باعث می‌شود تا مقاومت نما بالا برود و در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت‌ (که شوره آجر را ایجاد می‌کند) و همچنین تابش مستقیم نور خورشید مقاوت بیشتری داشته باشد.

در روش نصب آجر نما و نحوه درست آبگریز کردن آن، اصولی ویژه وجود دارد که بر اساس آن‌ها، انجام این فرآیند می‌تواند به شکلی کاملاً بهینه و مطمئن انجام شود. این اصول شامل مراحلی چون آماده‌سازی سطح، استفاده از چسب مناسب و قرار دادن آجرها با دقت و توجه به نحوه آبگریزی آن‌ها است. با رعایت این اصول، نه تنها استحکام سازه تضمین می‌شود بلکه زیبایی و دوام نمای ساختمان نیز تضمین می‌شود.

اگر آجر نما به درستی نصب شود به هیچ عنوان لق نخواهد شد و نمای زیبا و ماندگاری را برای شما به وجود می‌آورد. همچنین این نما می‌تواند به علت مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی و عایق بودن، فضایی بین هوای بیرون و داخل ساختمان ایجاد کند و از هدر رفت انرژی جلوگیری کند. این نما می‌تواند طول عمر بالایی داشته باشد و در صورت شوره نزدن می‌تواند تا سال‌های طولانی به همان شکل باقی بماند.

انواع آجر نما

انواع آجر نما

آجر نما بر اساس نوع ساختار، شکل ظاهری و جنس آجر‌ها انواع مختلفی دارد که که بر اساس نیاز خود می‌توانید نوع مناسب را انتخاب نمایید. انواع آجر نما می‌توانند در برخی مواقع از لحاظ کیفیت نیز با یکدیگر متفاوت باشند. بهتر است در زمینه طراحی نما با آجر مناسب و انتخاب نوع آجر آن، از یک متخصص طراحی نما مشورت بگیرید. در ادامه به بررسی انواع آجر نما می‌پردازیم تا بتوانید بر اساس سلیقه خود نوع موردنظرتان را بیابید.

آجر نما شاموتی

این نوع آجر نما یکی از انواع آجر نمای نسوز است که در ابعاد مختلف به شکل‌های مستطیل یا مربع تهیه می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این نوع آجر در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود که می‌توانید بر اساس سلیقه خود یک رنگ را انتخاب کنید و در نمای ساختمان استفاده نمایید. این نوع آجر در رنگ‌های قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای اخرایی، قهوه‌ای تیره، نارنجی تیره، زرد و زرد متمایل به نارنجی تولید می‌شود. همچنین رنگ ملات میان این آجر‌ها نیز می‌تواند روشن یا تیره باشد و بر اساس رنگ باقی بخش‌های نمای ساختمان رنگ مناسب را پیدا کنید.

آجر نما پلاک

نوع دیگری از آجر نما پلاک نام دارد. این نوع آجر نما دارای خاک رس و برخی مواد افزودنی دیگر در بخش آجر است که مقاومت نما را تا حد زیادی بالا می‌برد و این نوع نما نسبت به سایر نما‌های آجری مقاومت بالاتری در برابر رطوبت و دما از خود نشان می‌دهد. آجر نمای پلاک دارای رنگ‌های از قبیل زرد، نارنجی و قهوه‌ای است.

مقاومت بالای این نوع آجر در برابر رطوبت و دمای محیط باعث می‌شود که به ندرت شوره بزند و نمای ساختمان تا مدت طولانی به شکل اولیه خود باقی بماند. همچنین این نوع آجر عایق حریق نیز می‌باشد. آجر نمای قزاقی نیز نوعی آجر نمای پلاک است که دارای رنگی روشن است و در ابعاد و اشکال گوناگون تولید می‌شود.

آجر نما رستیک

آجر نمای رستیک علاوه بر نمای خارجی ساختمان می‌تواند در طراحی داخلی دیوار‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. این نوع آجر نما دارای ناهمواری‌های در سطح آجر است که زیبایی بیشتری به نما می‌بخشد. این آجر نما را می‌توانید در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تهیه نمایید. آجر نمای رستیک نیز در دسته آجر‌های نسوز و ضد حریق قرار می‌گیرد و مقاومت نسبتا خوبی دارد.

آجر نما سفالی

آجرهای سوراخ دار عمودی نیز معرفی می شوند محصولی هستند که تماما از خاک تهیه شده اند. شکل استاندارد این دسته از آجرها مستطیلی و آجرهایی که به شکل کمکی مورد استفاده قرار می گیرند اشکال نامنظمی را برای خود به همراه دارند. همان طور که از نام این محصول پیداست، قرار است در معرض دید قرار گیرد؛ پس باید از زیبایی بسیاری برخوردار باشد. برای این که برای نمای ساختمان از آجر نما سفالی استفاده کنیم، ابتدا نیاز است که اطلاعاتی در رابطه با انواع روش های تولید و همچنین مزایای آن بدانید.

آجر نما حصیری

آجر نمای حصیری دارای رنگ‌های بسیار متفاوتی است و تنوع رنگی بالایی دارد. این نوع آجر همانطور که از نام آن مشخص است دارای طرح‌هایی در هم تنیده مانند بافت یک حصیر است. این بافت می‌تواند نمای متفاوت و زیبایی برای ساختمان شما ایجاد کند.

آجر نما کرکره‌ای

یکی دیگر از انواع آجر نما نوع کرکره‌ای آن است که مقاومت بسیار بالایی دارد و تقریبا می‌توان گفت که دچار شوره آجر نمی‌شود. این نوع آجر نما بسیار جلوه زیبایی به ساختمان می‌دهد و معمولا در رنگ‌های قهوه‌ای تیره و مایل به قرمز تولید می‌شود. در ساخت این نوع آجر از نوعی خاک نسوز استفاده می‌شود و این نوع آجر در برابر آتش و دما تا هزار درجه سانتی گراد مقاومت دارد.

آجر نما لعابی

این نوع آجر نما نیز مقاومت نسبتا بالایی در برابر تغییرات محیطی مانند رطوبت و دما دارد. این مقاومت ناشی از یکی لایه لعاب رنگی بر روی مواد اولیه آجر اصلی است که باعث محافظت هرچه بیشتر از بافت آجر می‌شود. آجر لعاب دار در رنگ‌های بسیار متفاوت و متنوع تولید می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید زیبایی بیشتری به ساختمان خود ببخشید.

آجر سفید نما

آجر سفید نما یکی از مصالح پرفروش برای طراحی و ساخت نمای ساختمان است. از آجر سفید برای پوشش نمای ساختمان، دیوار های اتاق، طراحی داخلی رستوران ها، هتل ها و … استفاده می شود. این محصول با رنگ سفید تولید می‌ شود و به دلیل داشتن تنوع زیاد در طرح، ابعاد و مدل، مشتریان می توانند انواع این محصول را برای طراحی های داخلی و خارجی خریداری نمایند. آجر سفید نما جزء پرفروش ترین آجر نما ها است که نسوز بوده و استحکام و دوام بسیار بالایی دارد.

آجر قزاقی

در تولید آجر نما قزاقی، خاک رس و مواد معدنی خاص به کار می رود؛ ترکیبی از درصد متفاوتی از فلزات، مواد معدنی و حرارت های مختلف باعث ساخت آجرهای سنتی در رنگ های متنوع صورتی، زرد، قهوه ای و قرمز می شوند. آجر نما قزاقی در مدل های متنوعی نظیر نیمه، ال لب گرد، ال لب تیز و پلاک تولید شده که از این جهت باعث اجرا و طراحی زیباتر و آسان تر نما شده است. این آجرها در اندازه های مختلف و برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا در سایزهای زیر ساخته می شوند.

  • ۲۰*۲.۵*۱۰
  • ۲۰*۲.۵*۵.۵
  • ۲۰*۵.۵*۳.۵
  • ۲۰*۲۰*۴.۵

آجر نما در دکوراسیون داخلی

استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی

امروزه به دلیل تنوع در طراحی آجرهای مختلف می توان به شکل متنوعی از آن ها در نمای داخلی ساختمان استفاده کرد. کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی در یک نگاه:

  • استفاده از آجر در سقف
  • استفاده از آجر در راه پله
  • استفاده از آجر به عنوان کفپوش
  • شومینه آجری در دکوراسیون داخلی
  • آجر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه
  • آجر در دکوراسیون داخلی اتاق خواب
  • آجر در دکوراسیون داخلی فضای نشیمن
  • دیوار آجری رنگی در دکوراسیون داخلی
  • آجر در دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی و حمام
  • استفاده از دیوار آجری به عنوان پارتیشن و جدا کننده

روش صحیح نصب آجر نما

یک استادکار نصب آجر باید به صورت حرفه ای میزان دقت در شاقول بودن آجر نماها، ظرافت در بندکشی آجرنما و میزان متریال مصرفی در ملات بندکشی را مدنظر قرار دهد و برای جلوگیری از ریختن دوغاب روی مصالح بداند که باید  کاور نایلونی پس از هر ۴ ردیف آجرچینی استفاده کند. روش نصب آجر نما و نحوه درست آبگریز کردن آن را در یک مقاله کامل، برایتان شرح دادیم که می‌توانید آن را در مقالات نانو پارس گرجی، پیدا کنید و مطالعه کنید.

کاربرد نانو آجر بر نمای ساختمان

بهترین راه حل برای محافظت از نماهای آجری

استفاده از انواع شوینده‌های آجر نما برای پاکسازی و حفظ زیبایی ساختمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شوینده‌ها با از بین بردن ذرات گرد و خاک، کنترل رشد علف هرز و جلوگیری از بروز لکه‌های ناشی از رطوبت و آلودگی‌ها، به بهبود و پایداری نمای آجری کمک می‌کنند. درواقع پوشش مناسب برای آجر نما علاوه بر ایجاد خاصیت آب گریزی و هیدروفوبیک در مصالح ساختمانی هیچ گونه تغیری در ظاهر آجرنما ایجاد نمی‌کند و بافت طبیعی و سنتی آجرنما را  کاملا حفظ می‌کند.

آجر نمایی که با یک لایه نانو پوشانده شده باشد به طور کامل ضد آب است و می‌تواند فشار آب را تا حد زیادی تحمل کند. همچنین این نوع آجر شوره نمی‌زند و مقاوم باقی خواهد ماند. مقاومت در برابر دما و جلوگیری از اتلاف انرژی از دیگر ویژگی‌های این نوع آجر نماست که باعث می‌شود نمای ساختمان شما تا سال‌های طولانی به زیبایی اولیه خود باقی بماند.

مسئله مهمی دیگری که باید جهت محافظت از آجر نما، به آن توجه کنید؛ رفع شوره و سفیدک از روی آجر نما است، این مورد می‌تواند زیبایی و دوام نمای ساختمان را تحت تأثیر قرار دهد. برای انجام این کار، لازم است از روش‌های مناسب و موادی که اثربخشی خود را در این زمینه ثابت کرده‌اند، استفاده شود. برای اطلاعات بیش‌تر به مقاله رفع شوره آجر نما مراجعه کنید.

محافظت از آجر نسوز نما

به دلیل نامرغوب بودن مواد اولیه آجر نما، استفاده از ملات نامناسب و یا آب نامناسب شاهد بروز ذرات سفیدی بروی سطح آجر های نسوز هستیم که در اصطلاح با نام شوره آجر نما و یا نمک شناخته می‌شوند. مبحث محافظت از آجر نما، انقدر گسترده است که در این مقاله نمی‌توان به آن اشاره کرد، اما به طور کلی بدانید که 3 روش کلی برای محافظت از آجر نسوز وجود دارد:

  1. استفاده از مواد شیمیایی برای مراقبت از آجر نسوز
  2. استفاده از روش‌های مکانیکی برای مراقبت از آجر نسوز
  3. استفاده از روش‌های نانو برای مراقبت از آجر نسوز

جمع بندی

انتخاب بهترین نوع آجر نما برای ساختمان، بیش‌تر به سلیقه، محیط و نوع ساختمانی که قرار است ساخته شود، بستگی دارد. اما هر نوع آجر نمایی که برای ساختمان شما مناسب باشد، مهم کیفیت آن آجر نما، حفظ رنگ طبیعی آجر و مقاومت مصالح مربوطه، بر روی نمای ساختمان شما است. در این رابطه شرکت نانو پارس می‌تواند به شما کمک کند، جهت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش ما، تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.